AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.858

Svag marknad för e39?

Sida 2 av 8
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Till Anders 72

Vad pratar du om? Vem har skrivit något om avgassystem?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bengt C skrev om sitt avgassystem...

Nu är det ju så att E39:an har ett ovanligt motståndskraftigt avgassystem mot rost, det finns någon som bytt någon del har jag läst om, men det är INTE många som gjort det på en E39:a..
Om man inte backat mot någonting, typ isklump, stenröse eller bytt av någon annan anledning än rost...

En del säger att avgassystemet i många E39 fall är gjort i rostfritt(det har jag också hört), men det kan jag INTE bekräfta.

Mvh Janne,
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Trodde du menade mig/min annons
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kan väl tillägga att systemet i min vagn är inte heller utbytt...

Togs ut i december 1996 från BMW Sk-å som ny.
Drygt 21000mil.

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sorry för OT, men det var Bengts avgasrör jag menade, eller Bengts bils avgasrör för att vara helt tydlig ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...det var ju som du skrev "Anders 72" som nämnde det där om avgassystem..Inte jag :)

Mvh Janne.
Synd att de inte har gjort resten av bilen i samma material som avgassystemet då. Efter 10 år till kommer avgassystemet ligga kvar på marken medans resten av bilen har försvunnit helt av rost.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, riktigt så illa kanske det inte är. Tror nästan dom skulle struntat helt i kittet och lagt lite tjockare galv och lack så hade det varit en bra kaross. Titta på insidan av en Volvo 940 dörr ung. hur mycket kitt det ligger där. Sällan de rostar så mycket med.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det måste väl ta mer än tio år innan en E39 försvinner och lämnar det beryktade avgassystemet ensamt på marken. Estetisk rost däremet, lär det finnas gott om.
Annars är det ju ingen rosthög på det sättet att bärande delar och kaross rostar bort. Den är designad för att fungera länge så att man får chans att länge visa upp och låta konstruktörerna skämmas för rosten i kitskarvarna.
Be
278
Bengt C
523i -96
He he, det blev mycket skriverier om mitt avgasrör. Jag kollar alltid avgasystemets skick när jag värderar vad jag är beredd att ge för en bil. Jag tycker också att det verkar som att i princip alla E39 har fina avgassystem.

Men, beträffande värdet på en E39 -96. Vad jag upptäckte för ett år sedan var att alla bilar annonserades för 27-40 tusen kronor. Då fungerar det så att fina bilar säljs för 25-30 tusen kronor. Inga bilar säljs för mer än 30 tusen kronor. Dåliga bilar säljs över huvud taget inte alls, ingen vill köpa dem. Detta var för ett år sedan. Sedan dess torde hela prisbilden gått ner 20% för en -96.

Alltså är 35 tusen kronor helt enkelt för mycket för en fin E39 -96. Sätt ut den för 27-28 tusen kronor och den blir såld relativt snart om den är fin (vilket inte går att avgöra av varken bilder eller säljares uttalanden).

(Min bil var/är också i perfekt skick, förutom rost i luckorna. Både interiör och motorrum är i "nyskick". Inget slitage över huvud taget i förarsätet.)
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Jag hellre behåller bilen själv än att jag säljer den för 27-28kr

ÄR som sagt riktigt nöjd med den och det är en bil som jag alltid har litat på och alltid kommer att lita på.
Den har inte haft ett enda problem sedan jag köpte den så som sagt behåller hellre bilen själv än att sälja den för ett sånt REA pris
ma
7.450
marin849
Detta verkar ju vara ett fint exempel på "marknaden".

:1
1. Köparna klagar på att det inte finns några fina bilar men är samtidigt bara beredda att lägga några enstaka tusenlappar i skillnad mellan en nerkörd (med tunga utgifter för byte av halva chassit plus att lack och interiör kanske är "körda") och en välbehållen och välunderhållen (som inte kräver mer än service i princip) fin bil.
2. Säljarna av fina bilar tycker inte de får betalt i relation till bilens skick och väljer därför att behålla dem.
Goto 1.
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Jag håller faktiskt med dig
Många köpare vill få en E39 för samma pris som en volvo 400-serie och det tycker jag som äger 2st är helt galet.

Och som du säger så är det få köpare som ser skillnaden mellan en fin e39 och en nerkörd e39.

Men sånt får man tyvärr ta
ma
7.450
marin849
Jag tycker man märker det nästan direkt när man startar om karossen skakar till på rätt sätt eller inte. :)
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Jag brukar se direkt om en bil är nerkörd eller inte

Nerköra bilar ser så trötta ut bara man ser på de
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fast lik förbaskat handlar bilens värde om vad folk vill betala för den, alldeles oavsett hur fin den är. Om det inte finns någon som vill betala 35000 kr för en e39 från -96 så är priset för högt för att den ska säljas. Om trådskaparen vill och behöver bli av med bilen får han nog räkna med att justera priset till den nivå där en seriös köpare dyker upp. Sen kan man alltid argumentera att man får väldigt mycket bil för pengarna om man köper en bra e39 nu. Men det kräver en hel del tålamod och tid för att hitta rätt bil och man får räkna med en hel del besvikelser på vägen i sitt sökande. Den som är lite smart väljer då att kanske undvika de bilar som ligger lägst i pris men brukar ta ett tag att komma till den insikten om man inte letat efter e39 tidigare...

La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Att behålla en bil som man inte har något behov av, och därför inte kommer att använda, bara för att man får 5-7 tusen mindre än förväntat, är bara dumsnålt(beteendet, inte personen). Efter ett halvår stående i parkering/garage så har den minskat lika mycket till i värde. Kännns det bättre att sälja den då?
Men det är förstås upp till var och en att göra vad man vill med sina ägodelar.

Trevlig Midsommar!
ma
7.450
marin849
Självklart, resonemanget förutsätter ju att man faktiskt behöver en bil.
Då kan man välja om man skall behålla eller byta ut den.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E39:an är ju ändå rätt så allround att fortsätta att åka i även om förutsättningarna ändras. När jag köpte min, var vi en familj på 4 pers. och ny är man separerad med yngsta grabben på halvtid. Men ändå går den rätt billigt och man åker bekvämt och säkert. Skulle jag köpa en bil idag, blev det troligen en mindre, men det är ingen katastrof att ha den kvar heller. Råkade köpa en N**s** Pr**er* också, som jag ska pynta med extraljus och nya vinterdäck som man kan susa runt i till vintern. Kommer sakna DSC dock.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Kan ju hålla med att om alternativet till att sälja är att behålla bilen och fortsätta använda den så är nog det ett mer ekonomiskt alternativ jfrt med att sälja till ett, som man tycker, för lågt pris, och köpa nåt annat istället. Men eftersom trådskaparen har nämnt att han dels redan köpt en bil till, dels inte har råd att ha två bilar så tror jag nog att han får anpassa sig till vad någon vill betala för bilen.. Bilen kommer inte bli värd mer pengar med tiden, däremot kommer den dra utgifter så länge han har kvar den.

Fast valet är såklart hans vad han vill göra och vad som passar honom bäst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.