|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått upp den gula varningslampan för olja. Vad ska jag fylla på med för olja? Har hört så mycket olika. Samt är det något annat jag bör tänka på i denna vevan? // Philip | |
|
Börja med att kolla oljestickan så att du ser hur mycket olja som finns. Mellan undre och övre sträcken på stickan ska det rymmas ca 1 liter olja. Om du inte vet vilken olja som finns i motorn idag bör du i första hand ta reda på det och fylla på med exakt samma olja. Om motorn drar onormalt mycket olja (normalt ska man inte behöva fylla på olja mellan oljebytena, 2000 mil ) så är det något som är fel i motorn. Listan på fel kan göras lång men du bör hitta och åtgärda felet. E |
|
|
När är oljan bytt? Hade jag vart i din sits hade jag bytt olja och hällt i Shell Helix Ultra 5W40 o hela kalaset borde inte kosta mer än 900:- Bara fördelar om du skulle byta olja mao.... BMW M-POWER |
|
|
Tack för svaren. Jag skall höra av mig till dem som senast servade bilen och kolla vad dom använder för olja. Borde föresten inta alla bmw-verkstäder köra med samma olja? Den byttes vid förra servicen. Hade jag grejer och riktig plats att utföra oljebyte hade jag gärna gjort det. |
|
| BMW slår uteslutande i Castrol SLX 0W-30. Den heter väl något annat numer. Edge? | |
|
Jag kollade vilken olja dom hade i vid senaste servicen. Det var Castrol SLX stod det. Antagligen då 0W-30 som jag läst på andra ställen. Den har dock blivit ersatt precis som Anders-72 säger av Castrol Edge. Är det någon som skulle kunna bekräfta att Castrol SLX 0W-30 är samma som olja som Castrol Edge 0W-30? // Philip |
|
| Det spelar ingen roll vilken olja du toppar upp med så länge den har rätt klassning och viskositet till din bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.