|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Importerade en 530dA -06 förra veckan. Bilen har gått ca 15500mil. Den gick som en dröm på vägen hem, i 3 timmar, sen så tappade den bara all kraft. Den ryker inte, den låter inte konstigt, den varvar som den skall och växlar som den skall men har ingen kraft! Maxfart är väl 100km/h och i backar kanske 65km/h. Har hört runt lite och folk snackar om partikelfiltret att kanske det behövs rengöras eller eventuellt bytas. Känns ju konstigt om det sotat att bilen skall tappa all kraft bara sådär? Jag vet inte... Jag är ingen hajjare på bilar så jag skall plugga in den imorgon eftermiddag hos en snubbe så får vi se, men det vore kul att höra vad ni tror det är som spökar för mig. | |
| Kan vara en vacumslang som gått. Det brukar göra dieslarna kraftlösa. Relativt vanligt på E60/61. | |
| Ok är det något man kan lyssna sig till om man lyfter på huven eller? Får inget felmeddelande ifrån bilen iaf. | |
| Katalysatorn kanske. Vet inte om det är vanligt på 530d. | |
|
Om det är som Sim säger så innebär troligen vacuumläckan att laddtrycket försvinner. En lagom stor läcka från en lossnad liten slang eller så kan ju väsa lite, men det är inte alls säkert. Sitter ju vacuumpump på dieslarna, så den klassiska metoden att leta läckor med startgas fungerar ju inte. Här går i.a.f. huvudstråket av vacuumledningar, så kan du kanske följa förgreningar från denna: Länk |
|
|
Här kommer lite mer, även den grova slangen mellan turbon och intercoolern kan ju ha lossat lite. Länk Annars regleras ju turbons vnt elektriskt. Men något fel där borde ge någon felkod. Bilen borde väl gå bättre om det bara var turbon som lagt av i allafall. En 3-liters sexa utan turbo går väl snabbare än 100km/h. |
|
| Kolla även ledningen mellan intercoolern och insuget via EGR:en så att all sitter fast ordentligt. Krävs inte nån stor läcka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.