AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.564

bensin 95 eller 98 vilket är bäst

Sida 3 av 3
Cylinderselektiv? Vad jag sett så sitter det två knacksensorer på raksexan. Dessutom lyssnar dessa på de små (för oss ohörbara knackningarna) som finns där långt innan det plingar så det hörs.. allt enligt BMW:s egen teknikmanual och beskrivningar över systemet.
Jag har då aldrig lyckats höra de karakteristiska knackningarna, och om det kommer hörbara sådana så ju i princip skadan redan skedd, det är ju detta man vill eliminera.
Har iofs aldrig lyssnat intensivt eller med rutan nervevad osv, men ljudet från forna tiders bilar och knackande motorer lever kvar i minnet så det hade nog inte missats...

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jo förvisso, men den är väl snabb nog att avgöra vilken cylinder som tände just då. Samma med bränsleinsprutningen där spridarna korrigeras per cylinder baserat på varvtalsvariationen på vevaxeln. Hoppas jag inte ljuger nu och att detta faktiskt gäller M54, ska se om jag hittar källan.
Mi
122
Micke77
540i -95
har alltid kört 98ok på mina 540 is smörjer ju bättre me 98 nä m 95 eller??
folke, du har liksom jag automat och vi får aldrig ner motorn i varvtal under tomgång.

Om vi tänker oss att motorvarvet sjunker under tomgång så kommer motorstyrningen öppna tomgångsmotorn för fullt. I kombination med en i förhållande till varvet liten svängmassa kommer vevaxelns rotationshastighet att fluktuera våldsamt (t.o.m under ett enstaka varv). Detta ställer till för motorstyrningen som med hjälp av givare och knacksensorer skall räkna ut vilken cylinder som knackar etc. Vid dessa låga varvtal blir det en aning kaotiskt och inte så ordnat som vid höga varvtal.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Verkar vara brist i översättningen.
På engelska " The retard setting can be controlled individually for each cylinder BANK (cylinder bank selective)."
Samma text (E39 M54 MS43) men med språkinställning svenska "När knackningar uppträder, ställs tändningen för ett bestämt antal cykler in i riktning mot "sen" och närmar sig sedan långsamt det ursprungliga värdet igen. "Sen"-inställningen kan regleras enskilt för varje cylinderenhet (cylinderenhetselektiv)."

Det borde stå cylinderbank så då missförstod jag när jag läste, men samtidigt står det i utbilningsmaterial på E85 Z4 M54 med MS45 (WDS innehåller exakt samma text för knackregleringen hos MS43 och MS45):
"There are two Knock Sensors bolted to the
engine block on the intake manifold side, (1)
between cylinders 1 - 3 and (2) between cylinders
4 - 6. If the signal value exceeds the threshold, the ECM identifies the “knock”"and retards the ignition timing for that cylinder." och "The ECM will retard the
ignition timing (cylinder selective) based on the input of these sensors"

Det ÄR ju fullt möjligt att reglera per cylinder även med två givare men jag kan inte lista ut vilket som gäller.
ma
7.450
marin849
Eftersom de tydligen var fulla när de dokumenterade M54 står det på annat ställe i WDS "M54-, M52- och M43-motorn är utrustade med ett cylinderselektivt, anpassningsbart knackningsregleringssystem." men på engelska "The M54, the M52 and the M43 are equipped with a cylinder bank-selective, adaptive knock control system".

Vad dum jag är som inte kollar på tyska.
"Der Motor ist mit einem zylinderbankselektiven, adaptiven Klopfregelsystem ausgestattet."
" Die Spätverstellung kann für jede Zylinderbank einzeln geregelt werden (zylinderbankselektiv)."

Så bankselektiv skulle jag tro.
Är det de som händer när man krypkör ibland t.ex. vid en parkeringsplats. I vissa lägen kan (antar jag) varvet sjunka lite lågt då kopplar jag lite till för att justera så motorstopp unviks för att sedan rulla/köra vidare. Samtidigt när detta genomförs kan motorn gå upp i varv för att undvika tjuvstopp för att sedan sjunka till tomgång (= lätt att få motorstopp eller köra iväg med onormalt högt varvtal). Ibland blir det stötigt och känns olustigt...

Är det de du försöker beskriva?
jxw, syftar du på det jag skrev?
Om ja, det kan man säga. Tomgången är reglerad och motorstyrningen försöker reglera till ett fixerat tomgångsvarvtal, så visst, det kan bli överslängar.

Vad jag försökte beskriva med mitt förra inlägg är att vid mycket låga varvtal kan kolvhastigheten variera avsevärt från en tändning till en annan. Kinkigt läge för motorstyrningen att beräkna korrekt tändning, inte minst med tanke på tillgångliga mätvärden - stor risk för spikning.

mvh/ Anders
Nån gång har tomgången flukturerat ner från stabila c:a 800rpm, till och med så den nästan stannat, bl.a i samband med att den låg i nödprogrammet då jag hade felmeddelande med tänd motorlampa osv.
Men aldrig några spikningar, och tidigare nämndes ju att det gick ut skurar av knackningar runt 3000 rpm som man hörde med rutan öppnad. Verkar mysko, stämmer det verkligen? Då har ju inte knacksensorena och styrningen gjort sitt jobb tycker man.

FP
ma
7.450
marin849
Om man tittar i INPA när det händer medan man kör så ökar spänningen från knacksensorerna i livedata och det regleras bort.
Kanske är nån luftläcka etc som bidrar till att det blir så.
Kanske ska försöka jämföra adaptionsvärden för bränsleblandningen med andra bilar, om min ligger mycket plus kan man väl misstänka tjuvluft. Men det skulle i så fall vara efter gasspjället då bälgarna och allt framför är noga inspekterat.
ma
7.450
marin849
Enda sättet jag kan få den att spika på låga varvtal är genom tvär belastning, typ provocera ett "nästan motorstopp". Att bara släppa upp kopplingen lite lagom fort så att den går ner i varv o nästan storknar ger aldrig knack.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tänk vilka lågvarvsspikningar man hörde i gamla Volvo B20 och liknande i sommarvärmen. Rena dieselknattret. Och glödtändning vid avstängning så att motorn stod och puffade som en gammal fiskebåt så hela bilen gungande :) Lite har då Ottomotorn utvecklats i.a.f.
Aldrig hört spikningar i min M54 och jag kör på 95, kanske är döv :-)
Däremot som ni beskriver att det är lätt att få kärrningstopp har jag problem med, blev bättre utan CDV-Ventil och lite träning (Obs Kan köra bil)
Släpper man ner tomgången för lågt med kopplingsdrag och trycker ner kopplingen helt så ökar den iväg till ca 1200-1300 varv och sedan läggas på en jämn fin tomgång 800varv.
Jävligt jobbig bil vid stadsköring i krypfart.

Men om alla andra biltillverkare får till elektroniken i sina bilar utan att få kärrningstopp så borde väl BMW få till det bättre, eller ?
För det är många E39,or som verka ha det problemet.
Har försökt hitta en luftläcka som jag trodde problemet var men nu efter denna läsning så är det inte så,annars går bilen perfekt ska till läggas.
ma
7.450
marin849
Nu när jag kört E39 i två år tycker jag inte det är något problem. Jag anser att det är kombinationen av en motor som är för bra ( brett momentregister dvs snabbt ökar i moment från låga varv vilket också betyder att momentet försvinner lika fort om man börjar på typ 1200 varv och låter kopplingen dra ner den till 800) och en "sportig" koppling, dvs när varvtalsskillnaden över kopplingen blir liten vill den sluta slira och greppa tvärt.

Det som funkar för mig är att inte släppa upp kopplingen så högt som man initialt intuitivt hade velat precis i startögonblicket, för när bilen en sekund senare "kör ikapp motorvarvet" låser kopplingen själv sen är det bara att släppa upp pedalen tvärt.

En mer "ordinär" motor tappar har inte en faktor typ två i max vridmoment mellan säg 600 och 1200varv, den är lika slö på båda varvtal.
marin849:

Klart det funkar för oss som kan och har motor i oss.
Men du skriver ju själv att du måste köra bilen på ett annat sätt,bara det säger ju att något är inte som det ska vara med E39,an.

Återkom när dina barn ska övningsköra när dom säger vilken lätt bil körskolans bil var att köra samt alla andra.
Brukar säga till dottern att kan du köra min E39,a i stan så kan du köra alla bilar :-)

BMW har misslyckats helt enkelt och alla ska försvara sin BMW hela tiden med diverse saker tycker jag är lite roligt :-)

ma
7.450
marin849
Dra ur kontakterna till VANOS-enheterna så nedgraderas den till en vanlig bil och blir lika lätt att köra. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.