|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
jag har hört att om man tankar med 98 så kan bilen gå mycket bättre och drar mycket mindre bensin än när man tankar med 95. är det sant.? jag har alltid tankat min bmw 535 e34 med 95 men kan jag tanka den med 98 motorn tar inte skada eller nåt? mvh | |
|
Du slipper ju etanolen om du tankar 98 oktan. |
|
|
Ett tag till då ja. När dom släpper e10 så kommer det 5 % etanol i 98:an har bensinbolagen sagt. Ja ska prova med v-power jag. |
|
| okey men det skadar inte motorn eller nåt att köra med 98? | |
|
darkus: Är du säker på det? Har läst att 98 oktan även i fortsättningen ska vara etanolfri då flera äldre bilar inte tål nån etanolinblandning. |
|
|
Det här med bensinkvaliteer och oktanhalter kommer och går i vågor verkar det. Mycket har avhandlats om detta, gör ett litet sök så får du mycket att läsa. På din -91 så har du inte så sofistikerad motorstyrning som i senare modeller efter c:a -96 och framåt. Du kan alltid tanka i 98 oktan, det finns inga som helst risker eller annat, och du kommer inte att märka några drastiska förbättringar eller skillnader. På senare modeller med adaptiv motorstyrning kan man få en liten teoretisk effekthöjning ELLER en liten sänkning av förbrukningen när man ökar oktanhalten, men aldrig båda sakerna samtidigt. Utnyttjar man den högre effekten (som är liten) så går det också åt bränsle, helt logiskt. Kör man lugnt och fint så sjunker förbrukningen något. Detta beror på att motorn arbetar lite effektivare med den högre oktanhalten, tändningen ställs lite tidigare bl.a., jämfört med t.ex 95 oktan. Etanolhalten som vi skriver om här, med 5 resp 10% inblandning är inte skadlig för vanliga, även äldre, bilmotorer. Däremot flödar det många skrönor, och precis som vi slagit i K-sprit förr om åren utan problem så har vi haft 5% etanol i 95-oktanig soppa i många år. Nivån är låg, inga normala motorer påverkas av just denna detalj. Många blandar ihop begreppen med de problem som kan uppstå i t.ex äldre motorer, med högre etanolinblandning, dvs E85, eller när blyet togs bort ur bensinen ännu tidigare. FP |
|
|
Nja, man har väl hällt i K-sprit i alla tider för att slippa isproppar i förgasaren, men det var ju inga 5% i.o.f.s. Bringen: Ja, det är ingen fara att slå i 98 oktan, men jag vet inte om du har nytta av det. Man behöver ha knacksensorer och adaptiv tändreglering för att tillgodogöra sig högre oktantal om inte motorn är optimerad för 98 oktan. M52 och M54-motorerna och troligen senare maskiner är effektspecade för 98 oktan. Det innebär att man får några kusar mindre på 95 oktan och motorstyrningen reglerar ända ner till 91 oktan. All bensin är lika energirik, men det går att tillgodogöra sig mer av den energin i ett högoktanigt bränsle p.g.a. tändningen kan ställas tidigare utan att få spikningar (självantändningar före övre dödpunkt och gnista) |
|
|
98 oktan innebär också att man slipper får lite små knackljud varje gång man startar om bilen och belastar över hela registret eftersom motorstyrningen hela tiden försöker ligga så optimalt som möjligt, tankar man 98 slipper man det och tändningen kan ligga optimalt hela tiden. På en M54 alltså (och andra motorer optimerade för 98 oktan). |
|
| Är det skadligt att blanda 95 med 98? Säg att man har 10 liter 95 kvar i tanken och sen tankar 98, är det ok? | |
|
Ja, du kan blanda 95 och 98 hur som helst utan att det är skadligt. Det verkar som det mest har lite etanolinblandning numera, även V-power Länk |
|
|
Nu blev det ett frågetecken för mycket - Vet man inte saker och ting helt, låt bli och skriva då eller lägg till att du inte är helt säker om man vill göra en diskussion av det. "All bensin är lika energirik, men det går att tillgodogöra sig mer av den energin i ett högoktanigt bränsle p.g.a. tändningen kan ställas tidigare utan att få spikningar " "98 oktan innebär också att man slipper får lite små knackljud varje gång man startar om bilen och belastar över hela registret eftersom motorstyrningen hela tiden försöker ligga så optimalt som möjligt, tankar man 98 slipper man det och tändningen kan ligga optimalt hela tiden." Till exempel - De två citaten ovan är fel, jag är dock inte helt säker men jag ifrågasätter (starkt!) sanningen i dem... Åter till topic så är folke's svar klockrent :P Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Om du inte vet - ifrågasätt inte svaren då :) Jo, jag har rätt. Styrsystemet har ett antal reglerstrategier, bl.a. adaption på lång sikt och "akut" knackreglering. Båda nyttjar givetvis knacksensorerna och principen för dessa är att motorn måste närma sig knack annars ger dessa ingen signal. Det betyder att systemet måste "smyga" med tändtidpunkten tills sensorerna börjar ge utslag och sedan backa lite. Där är optimal tändtidpunkt. Om systemet aldrig kommer till den tidpunkt då sensorerna börjar ge utslag har det ju ingen aning om hur nära gränsen det ligger eller hur! Och kör man då 98 och motorn är mappad för 98 och i övrigt fri från avlagringar/sot eller annat som sänker knacktoleransen kommer systemet att ändra tändtidpunkten tills den är i "botten" och sedan ligger den där. Därför tjänar man inget på att tanka tex 100 oktan. Kör man däremot på 91 oktan kommer tändtidpunkten för varje moment och varvtal att snabbt sänkas första gången du besöker ett kordinatpar i mappen och när du kört igenom hela registret har du en ny, adapterad, tändmapp. För att styrsystemet sedan skall kunna upptäcka och nyttja om du tex tankar 98 oktan igen försöker det långsamt "smyghöja" tändningen för att komma tillbaka till max igen, och så håller det på. Har man avlagringar/sot varm insugsluft osv så kan man ändå tjäna (lite) på högre oktantal än det motorn är "maxad" för då detta innebär större risk för knack. Vad beträffar energiinnehållet i bränslet så varsågod och ladda ner databladen för några bränslen (finns på bensinbolagens hemsidor) och kolla själv. :) |
|
|
Gustav Busch: "All bensin är lika energirik, men det går att tillgodogöra sig mer av den energin i ett högoktanigt bränsle p.g.a. tändningen kan ställas tidigare utan att få spikningar " Jag är inte osäker på det, därför skrev jag det. Om du är av annan åsikt bör du komma med ett eget svar om hur det ligger till. |
|
| Förövrigt har ju Folke i princip svarat samma sak. Han hann posta sitt inlägg innan jag skrev färdigt ser jag nu... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Instämmer med Folke och Anders-72 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är en MYCKET utbredd skröna att t.ex vanlig 98 oktan, V-power eller annan super-duper soppa skulle innehålla mera energi än t.ex 92 eller 95 oktan. Inget är mera felaktigt, faktum är att högre oktan ger något långsammare förbränning, men här pratar vi nanosekunder när blandningen exploderar i cylindern osv. Om det är etanol inblandat i soppan, dvs mera än 5-10% så blir det däremot ett fullt märkbart och mätbart lägre energiinnehåll totalt sett. Ren etanol innehåller t.ex runt 6kWh/liter medan bensin (och även diesel) innehåller runt 10kWh/liter. FP |
|
|
Nu blev det mycket off-topic här vilket jag bidrog till, trådskaparen har ju inte ens knacksensorer. På vilka BMW-motorer kom det först? M50? |
|
| Jag lånar tråden, vilka BMW bör köras med 98 oktan? | |
| Alla motorer fr.o.m. M52 och framåt (ev. M50 enl. marin849´s frågeställning) bör köras på 98 okt OM man vill komma så nära specat effektuttag som möjligt. Men det innebär ingen fara att köra på lägre oktan så länge man håller sig över 91 okt. | |
|
Clubsport: Det var ett reportage om det i Bilsport. Ett par killar här i stan har bänkat sina motorer och prövat 95, 98 och v-power och dom fick fram mer hästkrafter i sina motorer med v-power. Det är tydligt nog för mej. Så då väljer jag det. |
|
|
Gjorts tester i teknikens värld åxå. Mer dom det här. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.