|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte att 14st ledlampor slocknat v bak, enligt BMW är det bara att köpa ny á 2000kr och det känns inte helt ok. Går detta att reparera? | |
|
Allt går väl att laga.. tycker jag =) Plocka isär. Löd loss defekta led lampor. Löd dit nya. Montera ihop. Enda kruxet är väl att hitta liknande led lampor kan jag tänka.. Jag hade ett par eftermarknads ledbakljus tidigare där några slockade. Det visade sig vara kretskortsbanan som gått av. Men med lite lödande så fungkade ju det också. |
|
|
Är säkert inte dioderna det är fel på utan kontaktproblem, t.ex i kretskortet, som nämns ovan. Har 2 dioder som inte lyser i mina, men helt plötsligt kan de funka en tid igen. BMW CS #5206 |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
kommer du åt lödningarna så är det ju enkelt att bara smälta dom lite så dom får bättre kontakt. tycker var o varannan som har ledbaklysen är utan några, som gärna vill fungera ibland bara. dioder finns det gott om på elfa lr ebay. skulle själv aldrig gå och köpa ny lyktor bara för ett par dioder om inte lyktorna var slitna till utseendet oxå. |
|
Ok...tack för snabba svar. Jag får kolla el och kretskort och ev jord. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
det är ju lätt att mäta upp dioderna om dom är sönder. isf, fota dom o lägg upp en bild här så får du säkert hjälp med att hitta åt dom. |
|
Tycker nog det här med LED är mest trams... Snyggare (??) när det funkar men eftersom inget i dagens värld fungerar för alltid blir det ju ett jävla pyssel när en eller flera LED lägger av liksom. Det är ju mycket bättre att kunna åka in till macken och köpa en ny lampa för några tior hellre än att behöva köpa en ny komplett lampa för ett par tusen. Och vad gör man om man inte är hemma på lödning osv?? Nej, i min värld är det ett superkorkat påfund från bilindustrin. Jag har 2 som inte funkar och 1 som fungerar på halvfart på min ena bakblinkers och det retar mig väldigt även om jag i princip aldrig ser det men det känns bara för surt att behöva köpa en ny insats för 2500 när några ynka LED för några ören pajat! När jag frågade på BMW förstod dom inte problemet.... Niklas Fransosen |
|
| Så är det nog Fransosen, dom vet hur dom skall binda upp oss. Nästan ingen elektronik är värd att reparera idag bara köpa nytt. Men jag skall göra ett försök i alla fall. :) | |
|
Om du lyckas har du fått mig som "kund" i vinter då bilen ändå står avställd :-) Lycka till!! Niklas Fransosen |
|
| Jag lödde dit 2 st leds häromdagen, fast på 3:e bromsljuset den som sitter uppe i bakrutan. Var inga konstigheter så jag antar att bakljus har större kretskort och utrymme för lödning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.