|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har 4st nya 17" m5-style replica-fälgar som inte går på navet ordentligt, vet ni vad jag skall ha för centrumring till fälgarna? Eller hur man kan ta reda på det? Samt tips om var man kan få tag på dessa centrumringar.. Fälgarna ser ut så här fast de är 17" Länk | |
|
Länk /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
| Navringarna kan de flesta däckhandlare ta hem till dig. Bara du kan berätta för dem vilka två mått (från - till) de ska beställa så är det inga problem. | |
|
Jag har förstått nu att navet på e39 är 74,1mm. Frågan återstår då hur jag skall ta reda på EXAKT hur stor måtten på fälgarnas centrum är. För om man tittar på baksidan på fälgen är kanten vid centrum fasad, sedan är det några mm in där det är mindre omkrets på "hålet" jämfört med resten av navhålet, vet ej hur jag skall förklara, gjorde mitt bästa med Paint.. Länk Min fråga är, vilket mått skall jag ha enligt bilden? 1, 2 eller 3? 3an är ju fasad och har ingen exakt mått så det står mellan 1 o 2. Krånglar jag till det här nu? Hjälp mig gärna att reda ut detta :) |
|
| Hur långt in sträcker sig diametern "1" på skissen? Är det lika djupt som navstyrningen sticker ut på bilen (8-10mm ca) så är det nog den du bör uppge. Du kan ju även tala om att si och så djupt blir navhålet trängre ifall det skulle vara något problem. | |
|
Bredden på nr 2 är ju endast 6mm, det satt befintliga centrumringar vid köpet av fälgarna, och det berörda området var nr 2+3. Alltså kommer navet inte i kontakt med nr1 på fälgen. Skall det bara vara 6mm i bredd i anliggningsyta mellan nav och fälg? |
|
|
Eller så lägger du in en fälg i bagaget o åker iväg till en däckhandlare, så får han fixa rätt centreringsringar åt dig. /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Ja, det är nog det smidigaste. Ang längd på styrningen så används den enbart vid montering av hjulet. Väl på plats tar den inte upp några krafter och är eg. överflödig då. |
|
|
Påminner lite om de styrringar av plast som sitter på mina vinterhjul till en Passat. Där är också en profil i fälgens hål som är knepigt konisk, medan centrum på bilens nav har rak profil. Har hänt att de inte kommit på vid någon montering, det går ändå men man får styra lite mera när det första bultparet gängas in, därefter tar bultens och fälgens koniska delar upp hela styrningen och kraften. Men för att göra det enklast så gäller säkert det som redan nämnts, tag med en fälg till däckgubben så får du rätt styrringar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.