AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.072

Vänster bakbroms låter illa 320 Touring -07

Visa användare
17
swl
320 dA -07
Tjena,

En fråga till er som kan lite mer om bilar än jag (dvs mer än att köra dom) ;-)

Jag har fått nåt suspekt ljud från vänster bakbroms, i låga farter så hör man att något drar emot metall och låter väldigt illa.

Tittar jag på bromsen så ser man att den inte tar jämt, utan den "yttre" delen av skivan där ser repad ut, men den inre delen är blank och fin.

Ljudet kommer till och från, men enbart i låg fart.

Kan det vara en sten som fastnat? Eller är det något "värre"?
Hur snabbt behöver det åtgärdas? Bilen bromsar som den skall så det är inget funktionellt fel så, men det är ljudet man blir nervös av.

Om det skulle vara en sten som fastnat, är det någon som har nåt bra tips att få bort den? Har prövat att "pumpa" bromsen för att få bort det, samt att jag fick ett annat tips att backa bilen i hög hastighet för att se om det släppte, men inget hjälpte..

Säg gärna till om ni behöver fler detaljer, så försöker jag ge dom så gott jag kan! :)

Tack på förhand! :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan som sagt vara en sten. Då sitter den på skivans insida mellan plåtskölden och skivan. Hjälper inte backningen kan man prova att stoppa in en mejsel mellan skölden och skivan och bända lite så att skölden flexar lite så kan ev. stenen trilla ner. Kolla om det finns något kvar av bromsbeläggen. En tredje greg är om något släppt inne i parkeringsbromstrumman. Funkar handbromsen? Ändras ljudet om du rullar sakta och drar åt handbromsen? Har du orginal fälgar och bultar?
Visa användare
17
swl
320 dA -07
Tack för snabbt svar, Anders.

Troligast är väl att det är belägget isåfall, eftersom man tydligt ser slitspår på "bromsen" (kan skicka upp en bild senare idag).

P-bromsen fungerar som den skall, det har jag kikat och det ser och låter bra ut.

Det är orignalfälg och bult. Köpte bilen för en å en halv vecka sen, och sen kom det här ljudet i slutet på förra veckan, sådär lagom så man ska bli riktigt irriterad på det.

Men vad kan göra att man bara hör det i vissa lägen? Och dessutom vid låg hastighet när man axelererar? Det tyder väl på att det inte är belägget ändå? eller?

Jag är så väldigt novis när det gäller bilmekande.
:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är enklare att leta om du hissar bilen och plockar av hjulet. (klossa motstående hjul om du använder orginaldomkraft) Sedan snurrar du på bromsskivan och lyssnar. Då ser du också hur mycket det är kvar av beläggen. De består av en plåtbricka 4-5mm tjock med själva friktionsbelägget som kanske är ca 10mm tjockt när beläggen är nya. Slitagevarnaren sitter vanligtvis höger bak och vänster fram, men det hindrar inte att något belägg kan ha legat på och blivit mer slitet. När det återstår bara 1-2 mm kan belägget släppa från själva plåten med. Låter det som något fjäderaktigt är det troligen något i parkeringsbromstrumman. Går att kika in genom ett bulthål, men man ser inte särskilt bra utan att ta bort bromsoket och demontera skivan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köpte du bilen på firma har du väl garanti också, så du borde kunna rulla in och be dom titta på det.
Visa användare
17
swl
320 dA -07
Anders, Tack igen för snabbt svar!
Det visade sig att det var bromsbelägget som var helt totalslut och låg och skavde på skivan. Så det ska skällas lite på säljaren nu. Nog ska det väl hålla mer än en och en halv vecka :-]

Det är dock lite långt å rulla förbi, köpte den i karlstad å bor i sthlm.

Men jag ska lösa det på nåt sätt.

Tusen tack för tipsen iallafall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.