|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen går hur bra som helst för att helt plötsligt tvärdö någon tiondels sekund, därefter går den igen men kan då vara ryckig och går inte helt rent, den är då även svag och svarar inte på gasrespons. Det är precis som om tändningen skulle brytas eller att bränsletillförseln bryts. Kan det vara något med kamaxelgivare/vevaxelgivare eller kanske bränslepumpen?? Hoppas ni kan ge mig ett vettigt svar på problemet. | |
| Låter som ev. givarfel som du säger. Börja med att kolla felkoder på dessa. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luftmassemätaren kan vara på väg att ge upp,(gör rent anslutningen med elektronikrengörning CRC, likväl som soppapumpen är på väg. eller nån av ovanstående givare men de brukar inte ge så abrupta tendenser. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren, jag får väl kanske börja med en felsökning som tyvärr skulle kosta ca 1500:- på BMW. |
|
| Be någon verkstad, vilken som helst att läsa felkoderna. Det klarar alla verkstäder av och det behöver inte kosta 1500:-. Om du får några obegripliga koder kan du återkomma med dessa till forumet så löser det sig. | |
|
Tack, jag ska höra mig för på någon mindre verkstad där jag inte blir skinnad. |
|
|
Hade precis samma tendenser på min 540. Ingen ork, småryckte. Tvärklippte ibland. Blev frånåkt av allehanda familjebilar vid rödljusen. Ingen vettig felkod. Lånade Hassos Lmm och testade. Bilen gick som en dröm. Beställde en ny bosch från Tyskland 1670:- med frakt. Nu känns det att man har en V8:a igen. |
|
| Prova att rycka kontakten till LMM så styr enbart spjällägesgiveren insprutningstiderna. Går den bättre då är det LMM som krånglar. | |
|
Med Lmm antar jag att du menar luftmassemätaren. Proplemet är att den går hur bra som helst för att plötsligt dö någon tiondels sekund, därefter går den ofta ryckigt och svarar dåligt på gasen. Jag såg att mekonomen tog 3200:- för en ny enhet, har du adressen där du handlade i tyskland? |
|
|
Jag skickade efter min här. Länk |
|
|
Går det att köra med bilen när luftmassemätaren är urkopplad? Är det risk för några skador på motorn om den är ur kopplad? |
|
| Det går att köra utan luftmassemätaren inkopplad. Du får ett slags "limp-home mode" med fasta blandningsvärden. | |
| Men du får en felkod på avbrott luftmängdmätare lagrad. Det bör du lägga på minnet om du senare läser felkoder att det är du själv som tagit ur kontakten. | |
|
Tack! |
|
|
Min bil beter sig lika dumt... Hjälpte det med lmm? |
|
|
Jag har inte gjort något åt problemet ännu, hör av mig om felet blir avhjälpt. |
|
|
Har idag gjort en felsökning som visade ett felmeddelande på vevaxelgivare. Var inne och tittade på en sprängskiss hos realoem.com men kunde inte hitta var den ska sitta exakt. Jag har för mig att jag vid något tidigare tillfälle sett att den ska sitta längst fram på motorn nere vid svänghjulet , rätta mig om jag har fel. Går det att byta den uppifrån eller måste man ta det underifrån? Bilen är tillverkad före -09/98. Den finns att köpa hos Schmeidmann-motordelar för 600:- inkl. frakt, mekonomen tar drygt 900:- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska enbart köpa dessa från BMW !!! tyvärr rena lotteriet att inte köpa"original" Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tittade på länken ovan. Tyckte inte det var så tydligt men är det vevaxelgivaren som sitter vid svänghjulet? Slutligen kan man byta givaren ovanifrån om man tar bort kylarfläkten? |
|
|
Pratade med BMW nu på eftermiddagen och enligt dem så går det att byta givare ovanifrån, jag utgår från att det är nödvändigt att ta bort kylarfläkten för att komma åt. |
|
|
Vad trevligt att du hittade något fel! Jag har en 520i-98 som startar segt när den är varm. startar alltså efter 2-3 sekunder när motorn är ganska varm. Då känns det som att den hostar igång. någon som kan tyda?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.