AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.246

Koppling tar långt ner!

Ni
47
Ninja1337
Bmw e46 325 M-sport
Hej Har en bmw e36 m3 3.2l coupe..

Jag har problem med min koppling, felet är enligt följande. Kopplingen drar när jag har pedalen nästan ända ner i botten vilket gör att jag har svårt att få i växlarna, dvs den frikopplar inte riktigt som den skall.
Jag har kontrollerat att det inte finns luft i hydrauliken men jag vet inte varför den tar så långt ner och är tacksam för hjälp. Jag tog även bort en stopp platta för kopplingspedalen vilket gör att huvudcylinder går ner 1-2cm till och då går den hyfsat att växla men varför den har ändrat sig vet jag inte.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Kopplingsslangen som är för mjuk. Du får skaffa en stålomsbunden så ska du se att det blir bättre ;)
Är symtomen så att när bilen är kall så går det hyffsat att få i växlarna, men sen när den blir varm så blir det svårare... så är det den slangen som är boven i dramat... ;)

ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Här kan du köpa sådan slang:

Länk

slavcylinder borde lösa ditt problem
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Att byta slavcylinder löser troligtvis inte problemet!
Även jag har problem med att kopplingen tar för långt ner på min M3 3,2. Har bytt både slavcylinder och huvudbromscylinder samt luftat systemet ett antal gånger utan att få bort problemet. Det som återstår är att byta kopplingsslangen som sjobusen hänvisar till.

/Rickard
Ni
47
Ninja1337
Bmw e46 325 M-sport
har stålomspuunen slang:(men den kanske lär bytas ändå?!
Ke
3
KelMer
*Bmw 328i e36 sedan
*Toyota mr2 "Mv6" mkll, sveriges första gatreggade...
*Toyota avensis -05 aut brukisen...
Bumpar gammal tråd

Att bytta till stålomspunen koplingsslan, gäller det även på en e36 328:a? Har samma problem på min 328 som ninja 1337 har/hade på sin M3:a....
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag hade problem med min M3. När den blev varm så tog kopplingen längre ock längre ner. Jag bytte till stålomspunnet med en koppling för tryckkontakt. Köpte den ifrån England på ebay. Sen mattas inte kopplingen mer. Kanon.
Man kan köra med slang utan tryckkontakt med. Tryckkontakten har en uppgift, det är att ge signal till "motorstyrningen" att inte låta varvtalet "falla med en gång" utan med viss fördröjning, typ 1 sek (???). Iaf det finns de som ser det som positivt att slippa denna "finness"
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Marbj> Jag har samma fenomen på min bruksaudi, efter några mil på motorväg så tar kopplingen längre ner. Bör alltså bero på värmen hos slavcylindern som då påverkar packningarna.
Hur ett slangbyte skulle kunna ha en så markant skillnad förstår jag inte (slangen borde isf se ut som en ballong när man kopplar för att husera så mycket vätska).
Men funkar din bil nu är det ju bara perfekt.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Samma problem på min bimmer, bytte slavcylinder som visade sig läcka vilket gjorde att man kunde trampa ur nästan helt men efter några sekunder så började bilen o driva igen.
Dock så hade jag samma problem efter byte att den inte kopplade ur helt utan den låg på lite grann, löse sig efter byte av slangen, och ja den gamla expanderade, inte mycket men det syntes på min bil när man trampa ned pedalen.
Ny slang o problemet är löst, jäkla meck med att få ur luften dock.
Slangen köptes på ebay.

Mvh
Peter
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Intressant med slangteorin, min ändrar uppträdande från dag till dag från att fungera perfekt till att knappt koppla ur. Kan en expanderande slang bete sig så inkonsekvent?
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Wath: man bör nog ha något så när konsekvent kopplingsproblem om det skall vara ett slangproblem tror jag. Slangen expanderar lite när det blir varmt och har man problem med att den tar långt ner så kan det räcka att byta slangen. Byter man till orginal så funkar det nog lika bra till en början tills den också börjar mattas, därför stålomspunnet.
Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.