AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

Kan överrullningskydd eftermonteras på E36 cab?

Od
13
Odd
328iM Cabriolet -96
Är det nån som vet om överrrullningsskydd överhuvudtaget går att eftermontera på E36 cab? Och finns det i så fall någon i vårt avlånga land kan göra det till en rimlig kostnad?
//Christian
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Hej......detta har diskuterats förut, jag har följt de trådar som skrivits om det iom. min egen E36cab saknar dessa överrullningsskydd, vill du ha exakt och mer utförlig info får du själv göra en sökning bland tidigare inlägg här på AP

Kontentan av det hela är iaf...........rent tekniskt sett så JA det går att eftermontera, alla prylar och reservdelar går att beställa hos BMW, men sett till tid-/kostnad är det knappast lönt att ge sig på ett sådant projekt, det kommer inte att höja värdet på bilen motsvarande vad delarna kostar

MÖJLIGTVIS om man själv kan göra alla mekaniker- och eljobb, men då krävs att man är mycket kunnig bilelektriker, det är ju en säkerhets-aspekt också, att de verkligen löser ut och funkar som de skall när det händer något

Men ska man anlita någon och lämna iväg bilen för att få det monterat, så.......svaret på din fråga om rimlig kostnad, NEJ!

Mvh Ferenc
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag har iofs inte kollat runt ordentligt......men såvitt jag vet finns inga mektips från andra sajter där mekkunniga människor gjort denna eftermontering själv......men som sagt, mer utförlig info får du själv kolla upp, andra BMW-sajter med mektips, google tex.

Mvh Ferenc
Od
13
Odd
328iM Cabriolet -96
Tack för råd! Enda vettiga blir att leta vidare efter en cab med överrullningskydd monterade från fabrik (jag söker en oskruvad M3, 328 eller ev 325 och har letat nån månad nu)
//Christian
Sen kan man ju undra ifall dessa skydd verkligen löser ut vid en rullning efter att ha suttit overksamma i upp till 18 års tid.
Visst, chansen ökar stort ifall de sitter där jämfört med ifall man inte har dem överhuvudtaget, men ändå...
Finns många pigga och glada hemmaelektriker därute :-)

/Magnus, BMW CS # 07317

Den Gröne: Länk
Li
14
LinuxSde
BMW 440 GC xDrive -18, 320 ci cab -06.
Jo, det är inte konstigt att bilar brinner upp. Har sett många konstiga och fantasifulla modifieringar genom åren när jag hjälpt kompisar i deras bilfirmor. Eftersom jag jobbar med el och elektronik, styr och reglerteknik i synnerhet, blir man mörkrädd när man tänker på vad som kan hända.
Vissa bilar har jag vägrat befatta mig med.

Har också tittat på detta med rullningsskydd och nackstöd för baksätet då jag har två barn som börjar växa ur barnstolarna.
Tyvärr verkar det inte värt jobbet och pengarna utan bättre att byta bil.
Nackskydd går väl bra (men ganska kostsamt) genom att byta inredning Men resten.....
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag kan givetvis inte lova att de löser ut nrä de blivit gamla men det är en kotrnollpunkt i insp 2 att lösa ut dem och återställa dem. De sitter mekaniskt med fjädrar så det nog åldras värst är väl de givare som ska ge impuls till att de ska fällas upp. Det finns ett speciellt verktyg för att återställa dem men se till att inte hålla något omtåligt (som t ex dej själv i närheten vid uppfällning - fjädern är tokstark och så måste det ju vara.

Det finns också att läsa här om någon/några som eftermonterat dem men med manuell uppfällning. T ex vid bankörning för gatbilar ställer BMWSC krav på överrrullningsskydd och hardtop för cabbar och då var det i alla fall tidigare OK med permanent utfällda överrrullskydd + HT. Permanent utfällda borde ju motsvara en Z-bil med de rejäla rörbågarna bakom stolarna.

Jag hade dessa tanka tidigare också men har salgit dem ut hågen. Möjligen har jag övervägt att eftermontera bakre nackstöden (som givetvis inte hjälper mycket vid en bilrull) som höjer komforten bak och ev lite bättre skydd mot whiplash om man krockar på rätt köl. Det finns separata fästen för detta.

Det är billigare att köra försiktigt men inte lika roligt :-)

Vil

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Att eftermontera enbart själva nackstöden i baksätet ska väl inte vara något jätteavancerat jobb om jag förstått det rätt....man inhandlar nackskydden hos BMW, sedan sitter infästningarna inuti baksätets ryggstödsdyna

Länk

Sedan gör man på två sätt, antingen den enkla (och dyra) lösningen, man köper en helt ny ryggstödsdyna där nackskyddsinfästningarna sitter förmonterade......alternativ två, man lämnar den befintliga ryggstödsdynan till en sadelmakare och låter honom lossa på tyget och montera i nackskyddsinfästningarna, är man noggrann när man syr fast tyget igen, samt fixar med plastgenomföringar i hålen där fästarmarna för nackskydden löper igenom så blir alltihop snyggt och ser ut som om det vore fabriksmonterat

Dessa nackskydd finns att beställa hos BMW i färganpassning i förhållande till bilens övriga inredning

Men det där med överrullningsskydden är som sagt en helt annan femma......

Ett alternativ vore ju, som Patrik är inne på, att enbart skruva fast överrullningsskydden och låta dem (när man tycker sig vara i behov av dem) vara permanent utfällda

Mvh Ferenc
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan tillägga att delen 5 i Frazzes länkade bild inte sitter standard i min bil - det var det fästet jag talade som man får köpa som "separata fästen". Jag ser ner genom ventailtionsgallerna för bakrutan att jag saknar dem.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.