AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.419

Aktiv farthållare?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller på att uppdatera vagnparken och tittar på en nyare 3- eller 5-serie som bruksbil. En av frågorna som har dykt upp gäller tillbehöret aktiv farthållare. Finns den över huvud taget till 3-serie och när i så fall kom den (till vilken årsmodell)?
Det finns till 3-serien, men jag vet inte när det kom till den.
Får intrycket att det inte är så vanligt däremot på 3-serien. När jag letade ny bil hittade jag bara en bil med det tillvalet.
Nu var det inget jag hade som krav, men det är en väldigt bra funktion. Körde en 7-serie för några månader sen, fungerade kanon och det var väldigt bekvämt i rusningstrafiken nere i Europa där jag körde bilen.
Skulle jag köpa en helt ny bil hade jag nog valt till det.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Det finns till 3serien, har d på min 335a.
När den kom vet jag dock inte men d funkar prima
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har sett ett par E9x som har det men det verkar inte vara så vanligt. Har tillvalet på min E61 och det fungerar bra även om det inte är 100 procentigt...

Kör man i t ex 110 i högerfilen på motorvägen och det kommer en annan bil som håller 120 som kör om MEN svänger in i högerfilen precis han passerat dig så känner ju in farthållare av att bilen framför är för nära och din bil bromsar in trots att bilen framför håller en högre hastighet. Inom någon/några sekunde så har avståndet till den framförvarande bilen ökat tillräckligt och din bil accelrerar upp till 110 igen.

Ligger man t ex i 110 i högerfilen och du närmar dig bilen framför som kör betydligt långsammare och du är lite sen med att svänga ut i vänsterfilen så kan det bli en automatiskt inbromsning precis när du ska ut i vänsterfilen och sedan direkt en acceleration när vägen åter är "fri". I det här fallet är det ju man själv som är orsaken då man inte bytte fil för sent men i det föregående exemplet så är det ju en annan förares beteende som påverkar.

Bortsett från dessa svagheter så gillar jag den aktiva farthållaren skarpt...

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Perfekt att känna till, tack Ulf. Känns inte som att det står och faller med detta tillbehör, men det vore perfekt i vissa sammanhang.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Lite förvånad när jag läser ditt första användningsfall, Programmer. Fungerar den alltid på det sättet? Jag trodde den var smart nog att den kände att avståndet ökade mellan bilarna och att den därför kunde behålla farten. Inom en viss rimlighet då, för den har väl nån sorts "inre säkerhetszon" antar jag. Men att den släpper bilar inom det "normala säkerhetsavståndet" så länge avståndet ökar så att säga.

Vet att den fungerar så på andra bilar nämligen, men har aldrig kört en BMW med tillvalet.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag hade aktiv farthållare på min E90 -05 och gissar att den kom i och med E90-modellen. Personligen använder jag aldrig farthållare men ska man ha en farthållare ska den vara aktiv. Upplevde också de problem som Programmer nämnde som irriterande men farthållaren är trots allt ingen tankeläsare utan sätter säkerheten först.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den bör vara så smart att den inte bromsar om någon kör in framför på motorvägen. Detta kanske endast fungerar när skillnaden mellan din bil i högra filen är ngt längre än den omkörande bilen som svänger in framför (110 vs 130 km/t), för då ska den inte bromsa.

Om du blinkar lite före så vet bilen att du tänker att byta fil och bromsar därmed inte.

Efter årsmodell '06 är den aktiva farthållaren även kopplad ihop med navigationen, så den vet vilken typ av väg du kör på och anpassar därmed accelerationen till vägen. :)

Ulf: Kan du koppla bort den aktiva delen, och använda den som en vanlig farthållare? Detta görs genom att ställa den på minsta möjliga avstånd och sedan försöka att ställa den på ännu mindre avstånd. Vissa ägare säger att det går, vissa inte.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sim: Det går att koppla bort den precis som du beskriver. Har inte tänkt på om blinkersen påverkar då detta bara hänt mig kanske två gånger. När det gäller omkörande bilar som svänger in snävt framför så har det alltid varit på motorväg vet dock inte exakt hur stor hastighetsskillnaden varit. Men om den omkörande bilen håller betydligt högre hastighet så hinner han ju komma en bra bit från mig innan hans bil verkligen är positionerad i högerfilen.

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tack för info - då vet jag detta till nästa bil. Tycker trafiken är för tät i DK till aktiv farthållare. Den bilen jag provade (pre-LCI) med aktiv farthållare gick nämligen inte att koppla om till vanlig farthållare, så det var konstant inbromsning.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sim: farthållaren går alltid på i "Active mode" så man måste ställa om den manuellt varje gång man vill använda den som en standardfarthållare. Möjligt att det någonstans går att programmera vad som ska vara default?

___
//Ulf
e1
30
e1569
318d E90
Som jag förstått det så är det alltid aktiv farthållare till de sexcylindriga motorerna och alltid vanlig farthållare till de fyrcylindriga. Detta gäller iaf 3-serien. Vet inte hur det är på övriga modeller.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Aktiv farthållare som känner av avstånd till framförvarande fordon är rätt sällsynt på svensksålda bilar och kostar en bra slant extra till alla 3-seriemodeller.

Däremot "farthållare med bromsfunktion" är vanligare, men den enda bromsfunktionen den har är att den håller farten även i nedförsbackar och liknande. Den har alltså ingen avståndskännare till andra fordon.
Wiberg: Stämmer bra med bromsfunktionen. En finess som är riktigt trevligt för den som sitter bakom ratten, men inte för bakomvarande fordon som är tvungna att ligga och bromsa. :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Till en E61 -08 så kostade den vanliga farthållaren 2900kr medan aktiv farthållare kostade 18500kr. Till 550i och 535d så var dock den vanliga farthållaren standard och den aktiva kostade "endast" 15500kr.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.