AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.755

P-böter på lastzon (helgdag), men fattar inte ändå.

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej,
Jag har parkerat på samma gata i centrala sthlm säkert 2-4 gånger i veckan både kväll o dagtid under 2-3månaders tid. Och i sthlm är p-vakterna som hökar o det brukar ta max 20-30minuter så har man en bot om man står fel.

Nu fick jag en bot igår på min vanliga gata där jag alltid står. Dock stod jag denna gång på en lastzon, men det har jag gjort många gånger eftersom på helgdagar så kan man det då tidsangivelsen under lastzonsskylten "7-17" inte står med röd färg eller har en parentes vilket då skulle indikera att lastzon även gäller helgdagar.

Fick tag i killen som stod framför mig även han på samma lastzon o fick böter, hans teori är att den relativt långa gatan började med en p-förbudsskylt, och det är den regeln som gäller i huvudsak. Det låter rimligt i för sig men lite missvisande då tycker jag. Jag fick tag i en polisman som bekräftade att det är på detta sätt, men han lite lite tveksam så jag vill kolla här också.

(Gatan börjar egentligen med ett stoppförbud, men bara 5 meter senare så kommer en p-börbudsskylt, seden kommer det en handikappskylt, lastzon, handikapp igen och slutligen en till lastzone där jag stod. (Sturegatan intill Humlegården))
gO
1.407
gOry
335i Touring
"- Ändamålsplatsen gäller klockan 9-17 på vanliga vardagar.
Det går bra att parkera här på övriga tider om inga andra
regler gäller på gatan. Kolla skyltarna!"
Rätt logiskt efter som skylten upphör att gälla utanför tidsramen, dvs skyltarna innan gäller.

Länk
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
parkeringsförbud gäller väl bara fram till korsning? om det finns nån sån efter gatan tänkte jag.
Na
440
Nattugglan
LseBeemer,

Finns korsning - dock längre upp på gatan och gäller inte i mitt fall tyvärr.
Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
I ditt fall är de p-förbud som gäller.

Alltså lastzon på dagen, får bara stanna och "lasta" måste finnas tillhands. går en P-lisa förbi och du inte är där blir de lapp.
Lastzonen som har tilläggsskylt är sen P-förbud under övrig tid, vilket står på skylt tidigare. 2:a skylten i raden.

Men de låter som du har haft ett jävla flyt tidigare om du inte blivit lappad tidigare.
Na
440
Nattugglan
Lifeisgood,

Fattar inte, kan inte vara flyt jag haft, måste f_n vara en ny p-förbuds-skylt på gatan. Snopet att man parkerat på samma gata från i till i några år och vips en ny skylt. Såg 4 bilar till som hade lappar, båda på lastzon och på "vanlig gatuplats" Kan man överklaga och be om nåd eftersom det är en ny skylt :)
mkk230
Dessa platser har cityförbud & då får man ej stå där. Jag fick oxå en saftig böter på 900kr för några månader sen. Du kan se på stockholms hemsida & det är markerat med gul på kartan. Bara betala :)
Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
De är en jävl## massa p-lisor i dom krokarna. Köp några trisslotter, innan turen vänder helt ;)
De är nog bara att betala, men du kan alltid ringa å kolla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.