|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla på en 740 e38 efter jobbet idag. har kollat runt här på forumet lite och dels beg guiden men tycker den greppar för stora områden och det mesta har man koll på efter som man redan kör bmw, så tänkte ställa en snabb fråga här vad är det man bör se upp för speciellt med dessa? Hade inte varit så intresserad av denna om jag inte viste historiken. Det är syrras gamla gamla ex som importerade den från tyskland 97. Han körde med den hem och utanför halmstad rasade motorn för honom (oljepumps bult). Fick en sprillans ny motor isatt och haft bilen sen des. Bilen har bara finkörts efter det och vad jag har fått veta gått problemfritt. Något jag skulle vilja undvika också är nivåregleringen pga priset på stötdämpare. Finns det vanliga stötdämpare att sätta ditt istället om de skulle gå sönder? Ska ditt direkt efter jobbet som slutar kl 6 så skrivet ihop denna frågan som hastigast. Detta flög lite på mig idag lixom. | |
|
Men ring till bmw/mekonomen/mecca whatever och fråga dem!! Om du kan regnummret på beemern så klart) |
|
|
Nivåreglering är väl extrautrustning på en 740? Finns vanliga bakdämpare att köpa från BMW i så fall. Har bestämt för mig nivåreglering är std enbart på 750 samt eventuellt 740iL och kanske nån mer långversion. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
| Jag har sett på blocket att sådana BMW 740 från 90-talet har ett skärm med TV/Navi/GPS. Är det en touch-display som på vanliga gps? | |
|
Om jag har förståt saken rätt så ska denna bilen ha typ alla utrusting förutom GPS:en Fast jag överlever gärna utan nivåregleringen. Bilen har ståt nu i en månad så hoppas den startar. Hoppas man kan få loss den för ett bra pris bara :) |
|
| Om du söker anledningar att pruta, kolla tanken och kylaren som ofta måste bytas, dyrast är givetvis tanken( kolla tid. trådar här. Fråga om tankavluftn. åtgärdats, om inte, ta bort packn. på tanklocket, innan du kör hem bilen. Oljepumpsbultarna hoppas jag är fixade på den nya maskinen. Visst finns det andra och billigare stötdämpare. Välkommen iE38 gänget!/ Mvh, | |
|
Har lite dålig koll på hur mycket han har kört med bilen sen motorn är byt men skulle tippa på max 500mil om året. Han är mer en sådan som putsar o kolla oljan sen kan han inte mer om bilar. Så det blir upp till mig att kolla så inte det är något sådant som står vid dörren. Hur som helst tror jag inte man kan få ett grymmare slagskepp för de pengarna de tidigare E38 kostar. Det är en sak som jag är lite orolig över och det är att de är en automatare. Blir alltid så paranoid över det. Speciellt när man läser om alla missöden som folk råkar ut för här. nu kan jag skruva själv men det är ändå inget jag vill gå in på om jag kan undvika det. Hur är det nu. Kan man eller bör man byta olja på de växellåderna. för ingen olja håller för evigt. |
|
| Såklart så startade den inte. Fick batteriet med mig hem och det har laddat hela dagen så ska prova imorgon | |
| När du satt i batteriet igen så kom ihåg att larma o sen larma av så att startspärren släpper, annars klickar det bara :) | |
| När du satt i batteriet igen så kom ihåg att larma o sen larma av så att startspärren släpper, annars klickar det bara :) | |
|
Så då har man varit o gjort en mer grundlig inspektion på den. Bilen har gått 17,060 mil varpå sen den besiktigades 2009 så hade den gått 16,988mil Har knappt rullat på senaste åren. har bara ståt i garag. Motorn hade nog inte varit igång på 4 månader så den tickade en aning när man startade den men efter provrundan så gick den som en dröm. Oljan såg riktigt fin ut och förvånad över att det inte var någon kondens på locket efter rundan. Så motorn verka vara i tip-top (viskokopplingen var minimalt glapp i) Automatlådan växlade som en dröm... Skönt var lite orolig för det. Rätt kraftiga vibberartioner från höger framdäck för det har ståt med dåligt med luft. men blev bättre efter en kort runda. bromsarna behövdes givitvis ses över Tanken var oki. Det ända direkt fel jag kunde hitta var att bakaxlen fuktar ut olja. ska åtgärdas om han går med på mitt pris. Sen med lite tur så är man en stolt E38 ägare. |
|
|
Det är grymma bilar. Jag saknar min svarta 95:a 740iA. Bra att du kollade viskokopplingen - den och vattenpumpen (inget rassel från den), plus glapp i hjulupphängningar och slitna bromsar är väl de vanligaste problemen på en E38 - det är ju tunga bilar. Lycka till jag blir nästan lite avundsjuk. Jag tycker fortfarande att de håller designmässigt på utsidan. Med en lätt facelift skulle E38 lätt vara både snyggare och kännas modernare än de nyare fula åbäkena. På insidan är dock de nya 7:orna väldigt fina, det är väl främst där det märks att E38 (även om den också är fin) har några år på nacken. Lycka till!! |
|
|
Hur lång tid hade du din 740 och vad för problem hade du? Jag väntar ihålligt på ett telefonsamtal nu. Någon som har byte packboxar i bakaxlen på dessa? |
|
|
Jag köpte den 2005 och sålde den 2010. Vattenpump, hjulupphängningar (diverse stag och bussningar) bytte jag. Ett dörrlås gav upp (c-låset), i övrigt hade jag inga problem alls. Jag bytte en hel del på den, fjädrar (sänk), bussningar, leder och stag för hjulupphängning både fram och bakvagn, alla remmar, kondensor, blästrade strålkastarglas, klarglas bak, dimljus, uppgraderad ljudanlägning med DVD, subwoofer och filmljudet ut i bilens ljudanläggning. Så här såg den ut: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.