|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har fått hem mina nya avgasdelar. Catback och dämpare från eisenmann. Men när jag skulle montera såg jag att undertrycksmanövreringen inte finns på eisenmann. Vad har den för funktion och hur gör man med den? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Avgasklaffen används till att ge extra ljuddämpning på låga varv typ under 2500 varv/min. Se här för mer info Länk Länk Troligtvis måste du plugga den vakuumslangen som går in till avgasklaffen, men jag är inte helt säker. Kolla på diagrammet nedan. Länk Man tar vakuum från insuget. Om du nu skulle lämna slang #17 med öppen ände kanske motorn börja suga in luft denna vägen och eftersom denna luften inte blir uppmätt blir det som en insugsläcka och motorn går inte riktigt som den ska. Jag säger kanske, är inte säker på att det blir så. För detalj #13 kanske räddar situationen. Om denna undertrycksbehållare separerar de två systemen kan aldrig motorn dra tjuvluft och man behöver inte göra någonting alls. I denna tråden beskriver "Fransosen" att han bytte till Eisenmann och verkstaden som utförde monteringen pluggade vakuumslangen. Länk Så min rekommendation är att plugga vakuumslangen. |
|
Dock så verkar min ventil vara öppen hela tiden, men då gör jag så att jag pluggar den. Tackar för en informativ post! |
|
| Bara för informationens skull: Klaffen är öppen då det är 0 vacum, så som när motorn är avstängd. Sen när det blir lite vacum, tomgång till 2000 rpm så stänger klaffen, för att sedan öppna på högre varv. Det är bara att plugga slangen (golfpegg t.ex). Vanligt "skönhets"trim | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt det som Frapp skriver. Notera dock att vakuumet bara fungerar som "drivmotor" för att stänga klaffen. Finns inget vakuum (med tex motorn avstängd), så förblir klaffen öppen. När motorn är igång så är det en elektrisk magnetventil som avgör när vakuum skall släppas fram till klaffen. Vid varvtal under 2500 varv/min släpper magnetventilen fram vakuum till klaffen och detta gör att klaffen är stängd. Vid varvtal över 2500 varv/min stryper magnetventilen allt vakuum till klaffen och detta gör att klaffen är öppen. |
| Har nu installerat rören, och pluggar vakum slangen. Men motorlampan började lysa... Är det kanske läckage i slangen ändå? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.