|
|
|
|---|---|
|
Skall eventuellt byta motor på min E 39IA 97:a. det är en M52 Motor. Efter en spricka i motorblocket så tänkte jag byta ut den. Klart man kan läman in bara blocket för undersökning provtryckning och ev svetsning, men tror inte att det blir bra. En ny motor går på ca 5000 - 7000 på skroten och jag tror att laga sprickor i den gamla motorn blir säkerligen lika dyrt. Men hur hitta man vilken motor man skall ha? jag antar att det är viktigt att den är detsamma både vad gäller utväxling samt motorstyrning etc. Har försökt hitta min utväxling på Real OEM, men inte lyckats. Har iaf hittat motorkoden och det finns några sådana motorer på skrotarna runt om i sverige, men de flesta är till manuellt växlade bilar. Hur skiljer sig utväxlingen mellan dessa och kan man byta utväxling på något sätt på utbytningsmotorerna? tacksam för svar /Ulf | |
|
Du har ingen utväxling i motorn. Det är i växellådan och diffen du har utväxlingarna. Motorn snurrar ju på med sina varv bara. Utväxlingen skulle isåfall vara gaspedalen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jaha. Det var min initiala tanke oxå, men efter att ha titta runt på motorer så anger de utväxling. som denna tex. Länk Och denna är ju en kort motor. (dvs utan växellåda o diff) Jag har motorkod 11001438684 på min. (det är iaf resevdelnumret enligt Real OEM) så den ovan borde passa då även fast den satt på en bil med manuell växling? Skall man tänka på någonting övrig när man sätter ihop motorn med växellådan? Passar detta, eller är det något som jag inte har tänk på? tacksam för svar /Ulf |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På laga.se länken så har de ju lagt in all info om bilen och sedan listar de alla dessa uppgifter till alla delar kopplade till denna bilen. Snabbt och smidigt - på så sätt slipper man ju sortera vilka uppgifter som är relevanta till vilka delar. Jag menar, varken bilens färg eller stolarnas klädsel har något med motorn att göra :-) Så utväxlingen som omnämns är vilken utväxling bilens bakre differential hade. Enda skillnaden mellan motorer för manuell och automat jag kan komma på såhär raktuppochner är att motorer för manuella lådor brukar ha ett pilotlager. Och kanske några extra fästen till tex rören till/från kylaren för automatlådeoljan. Men det är bara småsaker som man enkelt löser oavsett vilken motor man köper. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
7000 spänn för en motor med 24000 mil känns ocker dock är prisspannet enormt mellan olika skrotar en del ligger högt på allt i princip och det är ju mäkligt att man får sälja nått överhuvudtaget när det finns typ 10 andra skrotar som har halva priset på samma pryl så det är rena vilda västern. Finns 13 sidor motorer E39 motorer på bildelsbasen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar. Jo jag håller med man drar ibland på smilbanden när man ser priserna. Priset går nog ändå till Huddinge bilmontering som skall ha 40 000:- för en 99:a´s motor som gått 14 000 Mil. Ääähhh då kan man väl lika gärna köpa en ny bil från 99 och få motorn på köpet eller? Ni som har bytt motor. Jag har läst på i Bentlys manual samt Haynes. det verkar inte sådär jättekrångligt (iaf nu inte in är man har demonterat toppen) Så insug och det mesta är redan borta på bilen. Inget man skall tänka på? Funderar över att de skriver att man måste tappa av automatlådeoljan, samt demontera automatlådan. är det verkligen nödvändigt? de gör liksom en referens i böckerna. "demontera automatlådan enligt kap X" skall man följa hela kapitel x så måste man demontera hela automatlådan. förstår ni problematiken? Räcker det inte endast med att lossa motorn från automatlådan? Tacksam för svar. /Ulf |
|
|
Motorn för 40000:- är från en M5:a och är en V8 på 400hk :) så det kan ju ha en inverkan på priset. men visst håller jag med om att det är dyrt på vissa ställen. Är själv på jakt efter en m52b28! Mvh oo=00=oo |
|
|
Kanske man ska köpa en m5 motor och stoppa i gamla mustangen,vore kul=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.