AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.948

328:a E46 Blöddrar ibland när man ska iväg.

Sida 3 av 4
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
Har i dagarna bytt vevhusventilationen(oljeseparatorn + alla slangar).
Noterade att den lilla vakuumslangen som går till en ventil vid insprutningen(fuel rail, vad det nu heter på svenska) hade ett hål i sig.
Min förhoppning är att detta är orsaken till det sugande ljudet och mina problem. Var även ett hål på oljereturslangen från oljeseparatorn till oljestickan.

Gemensamt för alla slangar var att de var spröda som fan. Men det var nog mer av en fördel då min isärplockningsmetod var att klippa sönder dem. :D

Men många svordommar blev det, oljeseparatorn sitter väldigt tight.
Läste i en guide "if you think removing the CCV was difficult, wait until you install the new one!"... Så sant som det var sagt!

Har kvar att installera gummibälgarna(nya färska) och luftmassemätaren så har inte kunna provstarta än. Återkommer imorgon med resultat.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
På min e 36 så visade det sig att det var vevaxelgivaren som höll på att ge upp så nu e den bytt och bilen går som den ska :)

Lycka till med era nu!!!!

Vänligen-
Stefan
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
Hade du några felkoder i samband med den dåliga vevaxelgivaren?
Jag har inte en enda. :/

Jag känner faktiskt viss skillnad efter bytet av vevhusventilationen, men tyvärr är grundproblemet kvar (blöddrandet och den dåliga prestandan).
Mitt nästa steg är att byta ventilkåpspackning(osar olja vid kallstart) samt O-ringar i VANOS(Länk. Felbeskrivningen är klockren sånär som på "blöddrandet". Men för mig låter det exakt som när man lägger i en för hög växel vid för låg hastighet. Är väl inte helt tokigt att detta skulle kunna uppkomma om nu kass VANOS ger lägre vridmoment än normalt på låga varv?

En annan sak ang VANOS förresten, tydligen har vissa noterat att deras VANOS-kontakter varit dåliga:
Länk
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Den enda felkoden var kamaxelgivaren även efter det att jag bytte den men ingen på vevaxelgivaren men det är tydligen hyffsat vanligt att den på E36or kan vara lite värmekänslig innan den lägger av helt enligt en duktig bmw mek här på orten utan att ge felkod på just den!

Vänligen-
Stefan
Bytte idag Kamaxelgivare och äntligen är blöddret borta. Nu fungerar det perfekt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
Det var som fan!
Lade helgen på att byta ventilkåpspackning och VANOS O-ringar, ingen förbättring mer än att jag nu lär slippa lukten av olja i kupén. :D
Var det på in eller utsug du bytte?
Har bytt utsugets kamaxelgivare tidigare men den på insuget har bilens byggdatum stämplat på sig...
Hade du någon felkod?
Visade ingen felkod och det var på insugs sidan jag bytte. De tog 1110:- på Bmw för den. Kan få den billigare ner till c:a 700:-, men jag pallade inte vänta en vecka till. Bmw i Hbg hade 4 stycken hemma.

Blivit av med allt blödder och hackande ibland. Märker även att den blivit mycket piggare på mellan registret.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
Låter mycket lovande! Allt lutar åt att jag har samma problem(ta i trä).
Var och handlade en sensor imorse, ska skruva i den ikväll.
Återkommer med resultat.
Kanon. Hoppas på det bästa för din del också.
Gick snabbt och smidigt att byta. Tog c:a 15 minuter bara.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
Ingen jävla lycka för mig inte.
Men det är lugnt, alla motgångar härdar mig...

Blev ingen skillnad, grundproblemet kvarstår.
Felsökande fortsätter...
Jäkla otur. Meddela om du finner problemet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Hej !

Har inte hittat felet, men hittar inget dirket läkage, den blöddrar konstant :/
Så frågan är om det kanske är kamaxelgivaren, kan man kolla på något sätt om den är defekt? Och var sitter den ungefär?

mvh

Jonny k
Är det E46 du har?

Länk

Nummer 2 är magnetventilen och den syns tydligt på bilen när du öppnar huven.

Kamaxel givaren är nummer 18 och den sitter strax bakom/under magnetventilen.

Tar c:a 15 minuter för hela jobbet.

Tyvärr gick det inte att se om min var sönder eller ej. Den enda skillnad var storleken på den. Köpte ny på Bmw och den var större själva hela givaren som sticks in i toppen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jajjemensan e46 328, riktigt irriterande.

Dock blöddrar min konstant, men förlorar sin styrka när den är varm, och misständer väldigt ofta vid lågt varvtal, något du känner igen?

Tacksam för infon ! Hittade föresten en guide på mekartips, dock behandlade den kamaxelsensorn, men är samma sak antar jag.vSka ta o beställa en från schmiedmann imorrn hade jag tänkt :)

mvh
Ja annars tar de 1110:- på Bmw för den.

Att den blöddrar hela tiden är inget som jag kännt förutom 2 gånger och det var när det regnade, så jag trodde jag fått in lite vatten då.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
hmm, kamaxelgivaren kostade runt 350 på schmiedmann, så kan vara värt att prova antar jag.
Det konstiga med min är att den låter konstigt konstant, men går mycket sämre när den är varm, så vi får väll prova och se helt enkelt !
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
Åsikten på nätet är att icke-BMW kamaxelgivare ska undvikas.
Det har tydligen varit problem med dem. Men finns ju många dårar på nätet också... :)
Så sant så !

Men det som oroar mig lite är ju det faktum att min bil hela tiden låter konstigt, altså blöddrandet, och jag hör ett väldigt sug ljud vid acceleration på insugset, vet inte om det skall vara så?
Ja då hjälpte det inte med kamaxel givaren. Bilen blöddrade till 2 gånger. Förrgår och igår.
Satte på 4 nya lambdor idag, får se om det hjälper.
Nollade precis bilen i datorn, så det får bli en runda imorgon och se hur det verkar.
Tomgången blev stabilare alla fall.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Min blev bra mycket bättre, dock är det lite knepigt då typ var fjärde gång jag startar bilen så är den seg startad, och då vill inte kamaxlarna ställa om sig och bilen går verkligen uruselt i några minuter, sen går den suveränt igen :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.