|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tycke också att det verkar konstigt med tanke på den länken. Vänligen- Stefan |
|
|
Det som beskrivs i länken är precis de symtom som jag känner igen. Har även tidigare felsökt och där har de påpekat att den säger den går snålt. Nu har jag bytt till 330 spridarna också, men inte haft tid att åka till den killen som felsökte den åt mig då för att se om det är annorlunda. Men tror mer och mer på länken för bilen går som den ska annars. Varvar även ut till övervarvningsskyddet går i på femmans växel utan större problem. Min bil har ju även gått 20000 mil, så det är ju inte helt osannolikt att lambdorna givit upp. Ska felsöka igen och visar det att den fortfarande skulle gå snålt får jag ge mig på att byta ut lambdorna och pröva det. Ni andra med samma problem som donar och fixar med era får gärna meddela om ni finner något som kan hjälpa i jakten på detta problem. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
ska inte lamda bytas på 16k enl serviceboken? kanske inte samma på alla bilar. men runt de milen iaf? BMW ownz |
|
|
Har hört det också, så det är säkert någon av dem som strular nu. Tänkte slänger på 4 nya och ser om det blir okej då. Meddelar vilket här alla fall sen, om någon annan får samma problem. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har samma problem, klockrent bludder när man svängt av motorvägen påväg till jobbet och ska ge sig in i en rondell där efter. Men det händer i princip alltid när den är varm för mig. Man känner att något lurt är i görningen även när den är kall, men det finns mer prestanda då än när den är varm. Hittils har jag bytt tändhattar och tändspolar utan resultat. Jag lät en snubbe på BMW lyssna på motorn vid tomgång och han tyckte det lät som tjuvluft. Ett sugande ljud hörs klart och tydligt. Har sprayat startgas på övre och undre gummibälgarna mellan luftmassemätaren och gasspjället utan någon skillnad på varvtal(borde ju ha gått upp vid läcka). Efter att ha stått som en idiot och lyssnat från många olika vinklar(måste ha sett kul ut :D) har jag kommit fram till att det sugande ljudet måste komma från under insuget(alltså under där gasspjället går in). Och där sitter ju oljeseparatorn för vevhusventilationen... Hittade en rätt schysst guide för byte av oljeseparator + de fyra slangar som ansluter till ventilkåpa, insug(två st) och returen vid oljestickan. Länk Något att roa sig med under semestern... |
|
|
Kanon. Tack Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Behöver man inte ta bort insuget enl guiden? Kan man verkligen lyckas me de? superman |
|
|
Nej du behöver inte skruva av hela insuget. Det är väldigt enkelt när du väl blir av med lite av de yttre sakerna som är i vägen bara. Det blir rätt så bra med plats när man väl fått bort luft intag. Gas spjäll som exempel. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hej! tänkte oxå ge mej på att byta oljeseparatorn.Har himla problem att få bort gasspjällsvajrarna.Måste man lossa spjällhuset för att få bort dem? Sen såg jag att oljeseparatorn ej har ngn vakuumslang (pluggad).Varför gör man de? ska man sätta dit en i alla fall? mvh |
|
|
Nu är jag lite osäker, har hört lite olika bud på nätet. Men om du har en 330 så borde du väl ha elektroniskt gasspjäll, dvs utan wire? Jämför tidigaste 330 Länk med sista 328: Länk. Guiden jag länkade till behandlar M52TU motorn som sitter i 320/323/328 fram till 2000 någon gång. Därefter bytte de till M54 som borde sitta i din. Det pluggade hålet i oljeseparatorn ska vara pluggat. Den går på M52TU till en ventil som inte finns på M54. Jämför Länk mot Länk. Nummer 11 på första länken är slangen till oljeseparatorn. Mvh |
|
|
Hej! ja kanske misstar mej de e nog alla kontaktdon som sitter i "klumpen" framför spjällhuset..Så hålet ska va pluggat? bra,ett problem mindre..haha mvh |
|
|
Idag bytte man vakum klockor och gjorde rent alla slangar och dylikt. Hjälpte tyvärr inte ang blöddret ibland. Får nog ge mig på att byta lambdorna istället nu. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har fått bukt me mina bluddringar nu iaf..Bilen har ej gett ngra felkoder,men har bytt vevhusventilation,tändspolar,Bensinpump,Kamaxelgivare avgas o insugssida,Vevaxelgivare,LMM,tändstift men felet var faktiskt vanosen... superman |
|
|
Ok. Var det dyrt? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Länk Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Bara testat me en annan Vanos o symptomen nästan försvann.Begagnad verkar de ligga runt 2500 ungefär.Satte faktiskt tillbaka den gamla vanosen,hällde i omega motoroljeförstärkn o kort därefter omega packningsskydd..Symptomen finns ej kvar,men planen e nog sen o köpa en beg o byta packn o lager i den fr beisansystems.com superman |
|
|
Okej. Tack Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Idag var man iväg till Halmstad träffen. Alla fall där uppe så skulle jag race:a lite och hade glömt slå från Antispinn knappen. Någon minut senare kom jag att tänka på att bilen blöddrade inget när jag skulle iväg. Körde hela vägen hem och där den normalt idag blöddrat till efter längre körning fungerade allt som det skulle och hon gick perfekt överallt. Så nu undrar jag om det har varit något med antispinn som strulat för mig? Ska göra fler tester under veckan som kommer. För mer eller mindre alltid när jag startar bilen, så slår jag ifrån antispinn direkt. Fall i fall man får ett ryck att leka lite här och där. Testerna jag tänkte på är att låta bli att koppla ifrån Antispinn och se hur hon uppför sig under veckan också. Kanske bara var en positiv stund. Funderat på om det är att Antispinn funktionen strulat till när man kört de här längre sträckorna som jag nämnt på motorvägen och kommer fram till stopp tecknet och sedan ska iväg och Antispinn funktionen strulat och gått till trots att jag bara ska köra lugnt ifrån Stoppet. Får se vad det utvisar under veckan. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Nu har det gått någon dag och testerna fortsätter. Ville bara meddela att hittills har jag inte haft en ända blöddring på henne. Det verkar som något har spökat med Antispinn. HAde varit skönt om det fortskrider som nu, då vet man alla fall. Ska testa ett par dagar till. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Nu har man kört i en veckas tid och bilen har gått som den ska. Det verkar som det haft något med Antispinn att göra. Ska köra till Spanien på fredag, så där kommer ultimata testet :). Men allt verkar okej sedans man lät bli antisladd knappen och bara kopplar in den kortare tillfällen och inte som tidigare alltid avkopplad. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.