AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.945

328:a E46 Blöddrar ibland när man ska iväg.

Sida 1 av 4
Fråga ang ibland när man ska iväg. Tex kört jämn fart på motorvägen och kör av. Kommer till stoppet och sedan när man ska iväg, så kan den få det här blöddret i c:a 1-2 sekunder och där efter går den som den ska.

Även prövat typ race start. Kan den även ibland blöddra till. Låter som den går ner på 4-5 cylindrar.

Alla insugs rör och dylikt är bytt och inga lekage över huvudtaget.

Har kollat alla tändningsrören och de är hela också.

Har funderat lite på om det kan vara något med kamaxelgivaren som jag läst i några andra trådar när de skrivit att deras bilar känns trötta. Har inga problem med trötthet osv, men just ibland när man ska iväg kan den få det här blöddret.

Tacksam för svar. Någon kanske haft liknande problem och fann lösningen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skulle börjat med en diagnos, om inte annat för att slippa alla "internet-experter". ;)
Givarfel verkar väldigt vanligt på både E39 och E46, men symptomen du beskriver stämmer inte riktigt in på min erfarenhet av vevaxelgivaren för att ev. utesluta en felkälla. I mitt fall på en 528i -97 började detta visa sig som småryck, både i jämn fart och under acc. Problemet förvärrades och bilen blev trött efter några mil men kunde gå bra efter stunds avstängning för att sedan bli trött igen.
Som sagt, diagnos då du verkar ha bra koll på bilen i övrigt.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Har fått diagnosen tidigare att den gick lite snålt. Ska kolla det igen, för jag trodde det hängde ihop med sprucket insugningsrör.

För när tempgivaren är på väg upp till normal klockan 12.
Vi säger c:a klockan 10 så går den kanon, om man ska jämföra det med typ gamla choke. Att den får lite mer bränsle där på vägen upp.

Tack alla fall för svar. Ska koppla upp den igen och se om jag kan få svar på om den fortfarande går snålt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
hej !

Har samma fel som dig, eller, iaf samma symptom.
Har du hittat något?

Mvh jonny
Faktiskt igår kväll så satte jag på mina 330 spridare och ta i trä, men på dessa 15 mil hittills har det inte kommit det här blöddret.

Nu har jag 330:ins insug också på min.

Kör du fortfarande original eller du har gjort något du med?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Original, dockbså börjar jag ana att de kan vara
Tändspolen d e fel på, tror min bara går på 5 cylindrar
Okej. Pröva att dra av en i taget och se om den ändrar gång.

Enligt datan sa den att min gick lite snålt efter bytet till 330 insug.
Så äntligen fick man på dem och som sagt ta i trä, men den verkar gå som den ska nu + att den dricker mindre :).

Får gärna hojta till om du finner felet på din om det kommer tillbaks på min.

Lycka till

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jonnypower. Har du hittat felet?
Fick själv ett blödder idag och har funderat lite på om det kan vara bränslefiltret som behöver bytas.

Mina tändspolar är från 97 enligt texten på dem, men tror inte det är dem eftersom det kommer oregelbundet på min alla fall. Har spånat lite på om det är bränslefiltret som är lite igen begat med skit.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Vad kör du på för oktan? Kör själv på 98:a eller shells V power.

Om jag minns rätt så när jag tanka en balja med 95 oktan så hände inget, men det kan som sagt vara tillfällighet också. Är skit när det bara kommer mellan åt och inte regelbundet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Clintan,jag skulle tippa på att du kör m50 insug?Vilken typ av stift använder du?
Jag kör med de som är rekomenderade till min.
Ja de vanliga. Står still vad de heter för tillfället.

Laser platinium också den vanliga siffer kombinationen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tänkte du på några andra Bimmerbåjj?

Insuget jag har är från 330 Touring 2004 års modell.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Läste en annan tråd här där PEMA länkat till detta.
Funderar på att byta ut alla 4:a och se om det kanske är någon eller några som är halv döda.

Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
"Bludder" under belastning kan mycket väl vara tändspole/tändrör. Tändrören kan ha sprickor i gummit som syns först när man drar/bänder i gummidelen, lättast är att slajda ut själva röret ur gummihylsan o kontrollera på så vis (funkar så iaf på S38B38, borde vara liknande/samma konstruktion på M52). Min bil gick som den skulle trots detta hittade jag 2 tändrör med fin-fina sprickor i gummihöljet, i änden närmast spolen. Inga överslag för min del som tur är.
Okej.
Jag kollade bara rakt över överallt. Ska kolla dem en gång till.

Tack

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Hej !

Löste problemet lite, dock så har jag lite små blödder kvar, dock inte alls lika grova som förut. Ska även kolla insugsröret och grejjer då det låter som att bilen drar in tjuvluft.

mvh

Jonny K
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
NGK stift och inget annat är min rekomendation.
Okej Jonnypower. Hojta till när du fixat och gärna vad du gjort.
Min har vart okej nu någon dag. Funderar mycket på Lambdorna enligt länken.

Eftersom min går som den ska som exempel på motorväg. Kommer till avfarten sedan vid stopp och jag ska iväg igen, så sker det här blöddret ibland. Tänker som så att om lamdorna på något sett inte hinner med att tala om för datan vad som ska göras. Kanske feltänkt av mig, men så jag tänkt alla fall nu efter jag läst den länken.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Hejsan

Jag har en E-36:a men i grunden är det samma motorer förutom antalet vanosar, men det borde inte var något som inverkar. Motorn är helt orginal, ny bytt kamaxelgivare, ny bränslepump och relativt nyservad. bränsleförbrukningen har inte ökat vad jag märkt, åtminstone inte på landsvägskörning men kanske i stadskörning.

Jag har samma problem, den går bra när den är kall, blöddrar när den är varm men min förlorar effekt när den blivit varm, skulle tro att den förlorar ca 50 HK.

Jag har testat med Carsofts Livedata för att se om något var fel, men eftersom jag inte testat det när motorn gick bra så har jag inget att jämföra med, väldigt dumt av mig.

Så jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med dessa uppgifter?

Jag såg att lamdorna arbetade mellan ca0 till 4,7 Volt, dom följde inte varandra det minsta utan den ena kunde gå upp i värde och den andra ner under jämn belastning och sedan vända.
Luftmassemätaren arbetade mellan ca 1 till 3 volt.

Vänligen-
Stefan
Jag tänkte ta och pallra mig till någon bmw verkstad och läsa felkoder, tror att man borde få några om det är fel på tex lambdorna
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska inte lamda pendla mellan 0.3v - 0.7v?

kolla också Clintan66 länk om du missat den.
Länk

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.