AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.518

Fiat 500 är det något att ha?

Sida 1 av 2
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Går i bilbytar tankar, är lite sugen på en Fiat 500.
Har inte provkört någon ännu, men jag misstänker att skillnaden är stor mellan min nuvarande E39 och en fiat 500.
Är det någon här som provkört en 500 1,4 eller abarthe.
Det verkar nämligen tunt med sådana i mitt närområde =(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En bekant i närområdet böt bort sin MX5 till 500C för att få en 4 sitsig "cab" så barnbarnen fick plats, han var helnöjd i allafall.
Och den är riktigt läcker, den första jag så var på Madeira förra året, vit med vit inredning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det beror på vad du menar med "något att ha?". Är den rolig att köra? Nej, inte direkt. Kan den mäta sig med nya vw polo gällande kvalitetskänsla? Nej. Är den rymlig? Nej. Är den på något sätt bättre än en mini? Nej. Men är den söt och lite retroskön? Ja, varför inte? Nu har inte jag testat alla abarth versionerna men det är nog en bil man köper med hjärtat mer än hjärnan.

Personligen hade jag hellre köpt en mini.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Acey: Fiat 500 har åtminstone ingen rakt igenom ologisk interiördesign, på den punkten är den rejält mycket bättre än Mini! :)

TS: Funderar du över kvalitétskänslan (Nu säger jag inte att du kommer göra det, men OM) i en 500 är det inte rätt bil för dig, den köps som sagt med hjärtat och har man bara den kärleken till den lilla vagnen är det absolut ingen dålig bil utan tvärt om en riktigt bra småbil.

Att den sedan är motsatsen till Polo som är 100% vettig men har absolut ingen charm är visserligen sant, men hur kul är en sådan VW?

//Bjersér
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bjerser: Haha, jo det ska den ha. Men det är väl det. Problemet med 500:an är väl just att den inte är speciellt kul (mer än utseendemässigt då), och att Polon faktiskt är roligare att köra. Men som sagt, det har förmodligen mindre betydelse om man köper en 500. Bara man vet vad man köper och varför.

Den bästa modellen Fiat har att erbjuda annars är Pandan (som också 500:an bygger på).

Man har gjort för många (och korkade) bilköp genom åren för att veta att förnuftet inte alltid är allt, och får bilen dig att le är det bara slå till. En babyblå med ljust skinn kanske? :)
Tänk, så olika smak det finns! "Alla" tycks gilla designen på Fiat 500- jag tycker den är riktigt ful! En babyblå med ljus klädsel- skulle inte ta emot en sådan ens om jag fick den- under förutsättning att jag inte fick sälja den..
Enda gången jag nickade gillande var när jag såg en svart 500 med en underbart vacker tjej bakom ratten, men chauffören kan ha påverkat minnesbilden att bli lite mera positivt än annars..
En mini skulle jag dock mycket väl kunna köra- den tycker jag är tuff!
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Baby blå =) Tål att tänkas på...
eller nä,

Jag kommer sikta på en svart eller röd.
Troligtvis en abarth, så man inte tröttnar för snabbt på bilen.
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Jag gillar inte mini, de finns ju överallt.
Fiaten gillar jag pga av någon sjuk böjelse där jag tycker bilen är så ynklig, och allt annat än vad jag i normala fall kollar efter...därför tycker jag den är cool...
Man måste fått för många slag i skallen när man var yngre, =)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Abarthen är ju faktiskt lite cool även om jag själv aldrig skulle köpa en. :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk <- kööööp!
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
:-) det finns en ferrari abarth på blocket...undrar hur länge en sådan bil håller?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mattias: Frågan är hur länge den håller värdet... :)
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
he he yes helt rätt
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Som gammal Fiatmek är man kanske lite skadad men ett kul märke att köra och alltid lika lättskruvat vilken modell det än är.
Italianstallion;)
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ett annat tips är en Alfa Mito, en kollega har en svart sådan och den är riktigt läcker, hans version är på 155 hk om jag inte minns fel -riktigt pigg!

mvh Fredrik
En liten specialare.. : ))

Länk
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Då blir det att inhandla en handväska från gucci =)
eller har dom manbag också? ha ha
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Tänkte uppdatera min tråd lite.
Hade först ögonen på en twinair, tänkte köpa en ny då den ligger på tänkt budget för min del.
Besökte Kristianstads Fiat återförsäljare 4 gånger innan jag kom i kontakt med intresserad försäljare. Efter mötet med honom sjönk min köplust, i alla fall där. Jösses tror dom att man skall be på sina bara knän för att få köpa en bil. När jag sa till honom om min BMW fnös han bara. Sen efter det har det varit stiltje några månader, tills jag såg en schysst fiat 500 Abarth i Hörby och då vaknade ha begäret till liv igen =)
provkörde den och jag var fast =) . Men det var lite detaljer med den bilen som gjorde att jag ville ha ett referens objekt. Så vidare till nästa bilhandlare. Bilen i Malmö hade gått längre men var i bättre kondition.
Så igår bytte jag in min 525 mot en Abarth 500 i Malmö.
Man kan säja att dessa 2 bilar är varandras olikheter =)
Det är inte ofta jag har kört runt med ett brett leende på läpparna.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Grattis!

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Hjärtliga gratulationer!
Länk ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.