|
|
|
|---|---|
|
Länk /Anders | |
|
Mycket snyggare front och lyktor på sedanen. Synd att dessa inte kom på nya 1-serien. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag tycker det är fel väg att gå som BMW har valt. Istället för att spotta ut nya modeller hela tiden, så är det bättre att hålla sig till det utbud som tillverkas i dag och göra bra bilar. Man blir bara förvirrad av alla dessa modellserier. Istället bör man koncentrera sig på ett fåtal produkter som man därefter uppdaterar och som håller högsta kvalité. Men syftet är säkert att kunna hänga med Audi och Mercedes och erbjuda liknande produkter i samma segment. Det handlar om att bygga varumärke och bredda sig om nya målgrupper som man inte har i dag. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Men Stefan det är väl ungefär samma som Audi bygger sitt koncept. Kom ju A5/A7 och nu kommer det ju tydligen A3 sedan osv. Man vill få ut så många möjliga modeller på den bottenplatta man så dyrt investerat i, för att slå ut kostnaden på fler enheter och därmed öka lönsamheten helt enkelt. BMW väljer nu dock lite annorlunda genom att även ta fram framhjulsdrivet alternativ...ungefär som om Audi skulle göra en bakhjulsdriven bil nu :-) Intressant i artikeln att 1-serien verkar komma med X-drive också. /Anders |
|
|
Håller med om att det är samma koncept som Audi bygger på. Tror säkert att BMW kommer lyckas med både fler 1or och en kommande 2a. Tycker också det är intressant att 1-serien kommer med xDrive. Ett alternativ jag själv kan tänka mig. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Hoppsan. 1-serie GT var väldigt lik en Citroen ds4. Samarbetar de på fler fronter än motorer nu? Länk Länk Till och med backspeglarna sitter på samma sätt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Skulle helt klart kunna tänk mig också en 120d (eller 118d) som "firmabil" för de kortare sträckorna man kör, men då med X-drive. Flyttar under senvintern ut "på landet" utanför stan och kommer då nog vilja ha en X-drive tror jag då vägarna dit är rätt kurviga och hala. Lite lustigt annars när det gäller nya ettan att i "urban" modellen (vilket namnval, kan väl inte vara skarpt namn?) så är sidospeglarna blanka och svarta på sportmodellen. Precis tvärtom mot Audi som har blanka på S-modellerna... /Anders |
|
|
Tycker 1-serien ser rätt trevlig ut som GT-modell. Anders: Nu är det är slutåkt med vare sig framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Vi har ett ställe i skärgården som vi åker till vintertid och har flertalet ggr fått parkera bilen en bra bit i från huset pga att vi har en rätt brant backe som kan vara besvärlig. Dessutom är vår väg ofta oplogad och vid ett tillfälle i vintras kom det närmare 50 cm nysnö men som tur var kunde vår granne som råkade vara nere samtidigt köra upp några hjulspår med sin Subaru så vi kunde ta oss hem. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
BCR |
Jag tror BMW gör ett dyrbart strategiskt fel om de väljer att lansera en framhjulsdriven bil med ett BMW-märke på luckan. Hur mångs gånger har man inte hört BMW,s chefer bedyra att de aldrig kommer att bygga en framhjuldriven bil pga "tradition", "köregenskaper" etc. Var tog trovärdigheten plötsligt vägen? Det viktigaste argumentet för att inte BMW ska bygga framhjulsdrivna bilar är att då blir man som alla andra och hur originellt är det? Det kommmer garanterat att spela konkurrenterna i händerna (läs; Audi). Vänd på resonemanget och tänk om plötsligt Alfa Romeo, Audi och VW bestämde sig för att enbart bygga bakhjulsdrivna bilar. Detta scenario ska BMW vara oändligt tacksamma för att det inte har inträffat... Ett av BMW,s starkaste argument är bakhjulsdriften och det kommer att straffa sig rejält om man avviker från grundbulten i "freude am Fahren". /Håkan |
|
Sanningen är att nästan alla "icke-bilnördar" som har tillräcklig med bilintresse för att kunna skilja mellan fram- och bakhjulsdrift öht, redan idag tror att varenda bil i golfklassen, inkl. 1-serien, är framhulsdriven. Rycktas att det är så bland 1-seriens köpare också. För människor som inte bryr sig om sånt men som vill ha en rymlig, körglad kvalitetsbil, så är det OK för mig att BMW gör FWD bilar. Så länge de gör mindre bakhjulsdrivna bilar naturligtvis. På samma sätt som vissa har det svårt med diesel, eller hur man kan tycka att en 2000kg bil kan vara körglad... så länge alternativen finns och man kan välja det man själv tycker om, är det bara bra. Fast det där med sänkta höga blytunga fyrhjulsdrivna bilar som ska vara "sportiga" och som är obekväma, trånga och inte längre duger till off-road heller och därmed inte duger till nått vettigt alls, får de genast lägga av med om ni frågar mig. En mycket större synd än en liten FWD kvalitetsbil som de är för få att välja bland idag och där det finns ett verklig behov att uppfyllas. Det är min enfäldiga åsikt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.