|
|
|
|---|---|
|
Min E92a varnade imorse för "Engine coolant level low" på väg till jobbet. När jag åkte därifrån så kollade jag under huven och det såg ut att vara tillräckligt med kylarvätska. När jag startade bilen så varnade den inte heller och inte under färden hem. Känns som en felaktig slumpmässig varning, nån som vet vad det kan berott på? Behöver man förresten någon "särskild" kylarvätska till E92/BMW? I manualen stod det liksom en "disclaimer" attt man skulle kolla med BMW vilken kylarvätska som passar... | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående glykolsorter så tror jag att vi efter lite diskussioner benade ut det mesta i dessa två trådar Länk Länk |
|
Tja, är det ok nivå(se instr. bok...koll brukar vara när motorn är kall) så kanske din nivågivare fått tillfälligt "spader". Köp BMW´s grön/blå etylenglykol, nitrit o fosfatfri, så vet du att det blir rätt om du vill ha lite i "reserv". Jag t.ex har under en längre period nu använt mig av "deras" glykol i alla mina BMW´s jag haft under årens lopp... Visserligen gamla konstruktioner men likt förb. lättmetall i motorerna och då vill man ha rätt glykol i, finns antagligen ingen direkt skadlig glykol i affärerna idag iofs(förutom Audis röda(longlifehistoria) som man inte ska hälla i) :) Propylenglykol är ett annat alternativ såklart, men ingenting som jag använder mig av.. Miljömässigare val, men ingenting som BMW rekommenderar heller av det jag hört..så kör på en annan bra etylenglykol om det är kris(BMW stängt eller långt till BMW etc.) t.ex Shells glycoshell. Mina egna funderingar och ingenting som är "skrivet i sten". Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För att kort summera de två trådarna kring glykol (1) BMW använder Hybrid-OAT glykol (som utökar bytesintervallet rejält), de började introducera denna typ av glykol redan 2003 i de flesta bilmodeller (2) Innan dess använde de vanlig IAT glykol (3) Oftast går det bra att blanda Hybrid-OAT med IAT, men BMW har en lista över vilka glykoler (Hybrid-OAT och IAT) som är godkända att blanda (4) Du skall absolut inte blanda OAT med de två ovanstående. OAT glykoler benämns ofta som longlife (fastän Hybrid-OAT också är det) och är ofta rödviolett i färgen och används bland annat av VAG-koncernen. Produktexempel IAT = Castrol Anti-Freeze NF Hybrid-OAT = Glysantin G48 OAT = Castrol Anti-Freeze SF |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.