AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.206

Hjälp mig speca en F11

Sida 4 av 5
Är lite inne på Areses spår också att dryga 500 tkr för en 520d börjar bli rätt dyrt, då skulle jag istället som ett alternativ även kika på en 530d som ger så väldigt mycket mera motor och äkta körglädje. Men då springer det förstås iväg lite till, men frågan är om den inte ger mera för pengarna.

Sportratten utan M-sport paket är mig veterligen en annan ratt än den som följer med M-sportpaketet. I alla fall var det så till den 530d F10 som jag först hade innan M-sport var tillgängligt. Den "riktiga" M-sport ratten är betydligt mycket skönare och tjockare.

/Anders
Verdi
Arese & Med känsla,
Tyvärr förstår jag att ni har rätt. 500' för en 520d är nog för mycket pengar trots allt.

Alternativet är dock inte en ny 530d. Skulle kunna vara så, men då hamnar vi uppåt 600' istället. Kanske mer värde men det börjar bli alldeles för stora pengar.

ps. Däremot kan man faktiskt välja M-sportratt utan att välja hela M-paketet. :-)
Verdi, enligt min uppfattning är det inte samma ratt, det var iaf en annan ratt på årsmodell -10 av F10, det var en sk, sportratt då, men det kanske är ändrat nu då? Mig veterligen har väl aldrig väl aldrig sportratten utan M-sportpaket varit just M-sportratten utan en annan "sportratt" men jag kanske har fel där?

/Anders
Verdi
Jag tror faktiskt att du har fel. Kollar du i konfiguratorn så finns det både en sportratt för 2000:- och en M-sportratt för 3000:-.

Det är lika på E90. Jag har M-sportratten, den med M-emblem. Det finns även en annan sportratt, men den är mycket hårdare och känns som plast.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Både på E39 och E60/E61 så har M-sportratten gått att köpa till utan att välja M-sportpaketet dock så fanns den inte på E60/E61 innan M-sportpaketet hade introducerats så det har säkert varit på liknande sätt när det gäller F10/F11.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och klickar man på informationssymbolen vid M-sportratten i konfiguratorn så står det att denna ratt ingår i M-sportpaket och då kostar 0 kr.

___
//Ulf
En gammal diskussion visserligen, men är drag verkligen värt 12500:-? Har du husvagn (gud förbjude), hästsläp eller liknande fyller det väl en funktion (men då skulle jag hellre satsa på en Discovery 4) men annars blir det svårt att räkna hem.

Andrahandsvärdet kan ju vara en faktor, men det har ju en tendens att jämna ut sig efter hand. Dessutom kommer nog många spekulanter på en beggad 5-serie i åldersspannet 20-30 år vara minst lika intresserade av t.ex. HIFI DSP.

Kör du bara släp då och då skulle jag räkna efter hur ofta jag tänkt använda det. Jag har gjort det i efterhand med mitt drag till min 120dM -07 och jag vill helst inte nämna kostnaden per resa med släp... :-) Och då var ändå det draget betydligt billigare än det är på 5-serie.

Kör du bara släp ett par gånger per år blir det billigare att hyra en skåpbil på Statoil. Dessutom har man bara den i 24 timmar och det brukar leda till att man får tummen ur ;-)
Verdi
Förstår vad du menar. Men jag tror ändå att det är bättre att välja drag. Många vill ju kunna dra typ skotern till fjällen, båten, släpkärran till soptippen osv osv.

Dels tänker jag på när jag ska sälja den, men vi funderar på att skaffa hus och då är det ju bra att ha också. Så drag känns ganska givet.

Nu är jag inne på en 530d faktiskt. Har kollat kalkylen och enligt den blir det inte så mycket dyrare som jag först trodde.

Förmodligen avvaktar jag till efter semestern med att beställa. Hoppas få lite klarhet om hur min framtid ser ut också. Projektet jag jobbar i har egentligen slut på pengar nästa sommar men projektledaren jobbar för att få fram mer. Vi är nog inte klara förrän tidigast 2014 så... Om det ordnar upp sig bra så måste jag nog slå till. :-)

Och så vill jag se lite hur den här Greklands-soppan artar sig. Vore ju inget vidare att sitta med en 500-600'-bil utan vare sig uppdrag eller anställning om det blir en ny finanskris...
Är du på väg att skaffa hus och är osäker på jobb inom mindre än ett år är det kanske inte läge att skaffa bil för 600 000...men vad vet jag :-)
Verdi
Nej, inte på väg att skaffa hus och nåt slags jobb kommer jag nog att ht ha. Om det är 40' brutto eller 60' nrtto
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om du ska lägga 500.000 och vill ha ett bra andrahandsvärde så överväg en 530D.
I prioritetsordning:
kupevärmare
Comfortpaket
Automat
Hifi pro, riktigt dåligt ljud original.
Dragkrok.

Sen lägger jag gärna på sportstolar och skinn också. Eljusterade stolar är bara jobbigt när du snabbt ska ta ut bilbarnstolar etc.

Som medlem i företagarna har du 10% rabatt på nybil.
Har du sett om det finns några trevliga lagerbilar hos återförsäljarna? Fanns tidigare en hel del trevliga bilar på bla BMW GBG och Bilcentralen Stockholm.
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
En pryl ångrar jag att jag inte beställde till min 5:a som jag fick i maj:
Automatiskt infällbara backspeglar. Finns detta tillbehör?

På de trånga italienska serpentinvägarna i alperna behövs det, backspeglar slår emot varandra för jämnan och trillar av. Nu måste jag ofta fälla in dem för hand när jag får möte.
Funderar starkt på att beställa en F11 och det jag då först kryssar för är backkamera! Väldigt användbar och inte så fasligt dyrt heller.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Regensburg: det finns, har det på min och tror det ingår i automatiskt avbländbara ytterspeglar.

//Robban
Verdi
Tyvärr har det dykt upp en liten osäkerhet i det projekt jag jobbar. Antingen blir det minst 3 år med över 60' netto i månaden eller så lägger de ner projektet med i värsta fall omedelbar verkan.

Utan att ha en aning om hur de resonerar så tippar jag på 90% sannolikhet för att de ger oss ok att fortsätta. Men de resterande 10% är tillräckligt för att jag måste avvakta med ett beslut till i höst.

Lite surt, men i absolut värsta fall får jag söka anställning igen... Tror dock att det kommer att ordna sig. Finns gott om uppdrag för tillfället. Men minsta osäkerhet har en förödande verkan på min vilja att köpa en bil för 600'. :-)
Verdi
Låter väl som ett mycket klokt beslut i mina öron. Visst inte roligaste beslutet men att överköpa bil i en inte säker framtid är bara dumdristigt. Har man som du verkar fötterna på jorden och ett jobb som verkar vara eftertraktat så är jag säker på att du snart kommer köra en fxx och med trygg finansiering.
Vilket är mycket roligare än att överköpa sig och sedan sitta med kostnader som företaget och man privat inte kan hantera (eller att man får eftersätta massa privata saker pga ett bilköp) på ett familjärt värt sätt.

Dessutom kommer det alltid bli bättre rabatter på diverse paket mm på nya bilar. Så att avvakta ett halvår kan ju vara riktigt "lönsamt" om det ordet finns i bilköparsammanhang.
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Beträffande dragkrok är den prisvärd även om man aldrig använder den. Perfekt skydd för att slippa massa skador när folk kört in i en vid trånga parkeringar.

Tråkigt att man inte kan beställa en dragkrok även där fram.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"Om det är 40' brutto eller 60' nrtto".. ?? :) 60' netto är över 100' brutto/mån...
Verdi
Sani,
Det är korrekt. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.