AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.207

Hjälp mig speca en F11

Sida 3 av 5
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Men du måste ju veta vad du vill ha!
Verdi
Nej, jag vet inte riktigt. :)

Kom precis på att jag fått 500' från Mercedes.

De erbjuder en E220 kombi med följande för 499'.

Alltid med E-Klass Kombi Business:
Lättmetallfälgar 17" i 5-dubbelekerdesign • trötthetsvarnare – Attention Assist • adaptiva Bi-Xenonstrålkastare (inkl. automatisk ljusbildsreglering) • ljuspaket inkl LED varselljus • Audio 20 med cd-spelare med 5,8" färgskärm, 8 högtalare • Bluetooth handsfree • Aktiv motorhuv med återställningsfunktion (fotgängarskydd) •
Elmanövrerad baklucka • Nivåreglering bak • sänkt sportavstämt chassi med selektivt stötdämpningssystem • farthållare • klädsel tyg Biarritz/Artico konstläder • panelbelysning • multifunktionsratt i nappaläder, 4-ekrad med 12 funktionsknappar • regnsensor • färddator integrerad • LED-baklyktor • multifunktionsvred för audio, navigation (extrautrustning), telefon m. m. • innerbackspegel automatiskt avbländbar • träpaneler i svart blank ask • växelspak/-väljare i aluminium, dörrhandtag och armstöd på dörrinnersida i konstläder • Neck -Pro – aktiva
nackskydd fram • klimatanläggning med två temperaturzoner m. m.

Dessutom följande extrautrustning
Metallic
Multikonturstolar
Dryckeshållare
Större tank
Direktstyrning
Automatlåda, 5-växlad
Dragkrok
Tonade rutor bakom B-stolpe
18" lättmetallfälgar med dubbel-ekerdesign
AMG styling med fram-, bak- och sidokjolar
Sportstolar, 3-ekrad sportratt med växlingspaddlar (för automat)
Sportpedaler i rostfritt
Parameterstyrnng
Sport-chassi (sänkt och anpassat för körning)
Svart innertak
Mattor med AMG-logotyp

Bättre deal? Skulle vilja ha deras 7-stegade automat som ska finnas tillgänglig för 4-cylindriga bilar från och med årsmod -12.
Ähh, riktiga vikingar behöver inte rattvärme ;-) Jag har visserligen ofta svurit över isiga rutor, kall skinnklädsel samt iskall kupeluft men kall rattkrans...kom igen nu! Ni tar begreppet detaljfokusering till helt nya dimensioner :-)

Skämt åsido kan jag förstå poängen med rattvärme men sett till merkostnaden skulle jag hellre rekommendera dig att satsa på någon trevlig upplevelse tillsammans med frugan. Det får ni bägge två troligen betydligt mer ut av än rattvärme :-)

Men det är som sagt mina 2 cent och valet är till slut ditt eget :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja alla är vi olika, jag föredrar rattvärme framför kjolpaket och SCHiiinnn. ;)

Det är just möjligheten till all extrautrustning som lockar mig!

Den där 4-zonskliman är väl självskriven? Själv lyckades jag utan vidare speca en 520d utan M-sport till närmare 540´ hehe...

Komfortstolar (självklart med "kylfläkt") och sportautomat skulle jag inte vilja vara utan heller. Om den fanns med xDrive så hade lyckan varit fullständig...
Jag har nog spenderat ett antal dygn framför konfiguratorn innan jag lyckades bestämma mig för nivån på min 520D. Velade även om jag skulle ha en F10 eller F11 men det blev F11 till slut. Om jag minns rätt så landade konfigen på 499kkr :)

Hade stor beslutsångest angående färg. Jag hade bestämt mig för Carbonsvarta, Sophistgrau eller vit. Men när jag kom till handlaren för att kolla på färgerna så föll alla utom vit bort. De mörka färgerna äter upp alla konturer på bilar med M-sportpaketet och ser smutsiga ut efter bara någon dag.

Följande var krav:
Hifi DSP
Comfortpaket (vem köper utan?)
Bluetooth (ingår numer i comfortpaketet)
Ej heltyg
Automat

Slutkonfig:
Comfortpaket
M-sport paket med 18" fälgarna (Köper BBS 20" och kör med 18" som vinterfälg)
M-sport klädsel (lite tråkigt att det är så mycket tyg och så lite alcantara)
Sportautomat
Vit lack
Dieselkupévärmare
Backkamera
USB anslutning
Iphone anslutning
så vad blir det nu Verdi efter alla timmar som vi har "hjälpt" dig. Vi skickar faktura för konsultationer, bara du anger adressen :-)

/Anders
Verdi
Med känsla,
Jodå. uppskattar "hjälpen". Tyvärr blir jag inte klokare av den. :) Det jag bestämt mig för är väl följande.

Spacegrå
Sportautomat
Comfortpaket
Dragkrok
Elvärmd ratt
Tonade rutor
Shadowline

Sen skulle jag vilja klämma in både komfortstol och M-paket. Men vi får se. :-)

Var förresten ute och provkörde en C-klass idag. Var rätt ok med nya 7-stegade automaten och uppgraderade inredningen men det var ju såklart inte som en F11.
Verdi: Eftersom du verkar ganska förvirrad skall jag försöka få dig på rätt spår igen.

När man läser trådar på AP och kikar i BMW katalogen så verkar det mesta vara livsnödvändigt. Antingen för att bilen blir "omöjlig att sälja i nästa led" eller för att detaljerna upplevs som "livsnödvändiga" när vi andra sitter och tycker. Det är alltid lätt att säga när ingen av oss skall signera köpeavtalet eller ens kommer se bilen live.

Största problemet är att man får väldigt lite för 100kkr skattade pengar hos BMW och du kanske inte ägnar de dyra detaljerna en tanke 2 veckor efter uthämtningen av bilen.

Sen finns det givetvis viktiga detaljer man har glädje av regelbundet, kanske varje dag bilen används och det är dessa ting som man skall betala extra för.

Eftersom du verkar rejält förvirrad är tips jag kan ge dig:

1) Utgå från din nuvarande bil och rannsaka dig själv. Vad är det du saknar allra mest jmf med din nuvarande 320d? Dvs måla upp de stora penseldragen först.
2) Försök sedan rangordna detaljerna i utrustningslistan baserat på nytta och nöje. Och försök vara stenhård, konsultera helst INTE AP här ;-) Har du ingen daglig/regelbunden glädje av det så skit i det. Givetvis måste en bilspec på 400-500kkr innehålla lite fåfänga men du kommer troligen märka att många "livsnödvändiga" AP attribut försvinner från listan.
3) Voila, du har fått en mer slimmad bil än vad AP tänkt men som faktiskt matchar dina behov OCH ger guldkant på din tillvaro. Grattis, det är denna bil du skall köpa!
3) Beställ sedan bilen :-)
4) Var glad och sov ett par dagar på saken. Hör med din säljare, du kan ofta ändra delar i specen ett par veckor efter beställning om du skulle ändra dig.
5) Lycka till!
Verdi
Kristoffer,
Jag förstår vad du menar. Min förvirring går mot sitt slut iaf. :)

Jag saknar:

1. Utrymme för barnvagn och allt vad det tillför.
2. Automat
3. Minne i stolarna.

Idag har jag inget behov av drag men jag antar att jag kommer att få.

Metallic vill jag också ha. Gillar vitt, men grå känns mer neutral och inget man tröttnar på.

Sen är tonade rutor, ambient light och rattvärme mer "onödiga" men det bidrar en hel del till känslan trots att det inte är så dyrt.

M-paket blir det med största sannolikhet inte. F11 utan M-sport är inte lika anskrämlig som E61 utan M-sport, även om det såklart fortfarande gör ganska mycket för utseendet.

M-ratten känns dock som ett måste. Skippar dock M-chassit. Det är ju inte direkt nån sportbil ändå.

Det enda jag tvekar om är egentligen stolarna. Skulle kunna tänka mig sportstolarna också. Men ska man ha minne och skinn så skiljer det inte så mycket. Klarar vi oss utan minne skulle det räcka med halvskinn också egentligen men tänker att skinn är mer praktiskt om man har barn. Ska provsitta några ggr till och ta med frun innan jag bestämmer mig.

Verdi
Det som nästan stör mig mest är att en uppsättning sommardäck kommer gå på ca 46 tusen. Iofs blir det inte så farligt för mig som privatperson va?

Man kan väl dra momsen? Då är man nere på 37 tusen. Vilket motsvarar netto ut till mig runt 15 tusen? Eller tänker jag fel? Hur stor är risken att bli förmånsbeskattad på det här?
Verdi, du skall inte köpa hjulen i Sverige, iaf inte fälgarna, däcken kan du gärna köpa här men köp fälgarna från ex. vis Alloy Wheels Länk så sparar du en bra slant. Lägg sen till Kumho däck som du kan köpa från ex. vis Bil & Motor i Taberg, så får du både läckra fälgar och bra däck.

/Anders
Verdi
Bra tips! Är ju mindre än halva priset.

Men hur fungerar det med momsen om man köper från utlandet?

Och hur bra är Kumho-däcken?
En F11 låter som ett utmärkt val med tanke på dina behov.

Är det stor skillnad i stolsinställningarna mellan du och din fru? Vem kör mestadels bilen? Om ni samsas om bilen är det en trevlig lyx, annars kanske du kan spara 15kkr(?) på att ställa in stolen manuellt.
Eller lägga dessa på helskinn som är oslagbart med småbarn och ger trevlig lyxkänsla.

Tonade rutor kan rekommenderas. Jag beställde detta till X3:an eftersom det gnälls varje gång solen skiner och barnen är i bilen. Och att få det från fabrik är bäst eftersom det inte är en känslig eftermarknadsfilm som kan repas/skadas om man lastar stora saker.

Automaten är ett måste, men nyttan med sportautomaten till en 520d tycker jag kan ifrågasättas. Du lär i 98 av 100 fall låta lådan göra jobbet åt dig.

Kuhmo är numera ett helt OK märke, även om mina tidigare erfarenheter varit sådär. Annars finns också Hankook som vann häromåret i Teknikens Värld.

OT: Tack för länken Anders, där hittade jag de otroligt läcka 20-tummarna till X3 som inte säljs i Sverige. Nu kanske jag bör tänka om i mitt fälgval innan bilen blir låst i systemet?
Kumhodäcken fungerar jättebra tycker jag. Jag har dem på min fjärde bil nu. Hancock är också helt ok men är svåra att få tag på till bra priser på 20" vill jag minnas. Kumho är tysta jmf med flera andra "dyrare" däck och har väldigt bra komfort och vägkänsla.

Tonade rutor bör du inte skippa tycker jag, speciellt om du har barn i bak. Är du "priskänslig" så kan du skippa Ambient Light (mysigt men du ser den ju bara när det är mörkt och hur många mil kör du mörkerkörning?) rattvärme har jag aldrig haft men skulle inte välja det om jag inte har gott om pengar kvar i budgeten.

För de 2000 kr extra som sportautomaten kostar, så skulle jag def lägga med det, då du enligt min uppfattning ändå bör ha automat på en dieselbil. Ex. vis senast i Aftonbladets biltidning som finns i handeln där man testar Audi A6, BMW 520d, Volvo S80 och Saab 9-5, så påtalar man just ex. vis irritationen att lätt få motorstopp med dessa bilar när de är manuella. Sportautomaten är väl värd mellanskillnaden 2000 kr samt du får även då en mycket läckrare modernare växelväljare. Vet dock inte hur den vanliga automaten fungerar då jag aldrig provat den i F11 men det är väldigt bekvämt med sportautomaten när du parkerar då du bara behöver klicka på stoppknappen så går den automatiskt i parkeringsläge och du slipper flytta växelväljaren till parkeringsläget, väldigt bekvämt tyckre jag, tror inte det är så på vanliga automaten?

/Anders
mkk230
Verdi. om du har barn så bör du ha helskinn. Lättare hålla rent.
Verdi
Priskänslig är jag egentligen inte om jag väl bestämmer mig nångång. Det svåra valet är ju ny dyr leasingbil eller billigare privatbil. Jag ändrar mig flera ggr om dagen. :-)
Säger som Richard Branson: "screw it lets do it!". Oavsett vad du väljer blir det nog bra i slutändan :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Verdi: Spacegrå med shadowline är riktigt snygg, trots den sena timmen så tittar faktiskt på en just nu då min granne har belysning på uppfarten. Han hade inte tid att vänta på en egenspecad bil utan fick leta bland de som fanns leveransklara. Han nämner ofta att han hade velat ha M-ratten så det är nog ett vettigt tillval. Tonade rutor är också något jag hade valt då det både ger funktion och lyfter utseendet till en billig peng. Comfortpaket och dragkrok känns också som vettiga tillval. Eluppvärmd ratt är jag väl mer tveksam till.

M-sportpaketet är snyggt men som du säger är det inte lika "nödvändigt" som till E39 och E61 rent utseendemässigt.

I min E61 har jag väldigt mycket utrustning och det är många saker som aldrig används men en detalj som jag snabbt blev väldigt förtjust i är Comfort access. Vet inte vad det kostar i tillval till F11 men jag hade i alla fall valt detta före rattvärme.

När det gäller minne i stolarna så trodde jag detta var ett måste för oss då jag är nästan 30cm längre än min fru men både i vår tidigare V70 och i vår nuvarande Golf så är det manuella stolar och det fungerar rätt bra. Vi har hittat en inställning dom passar oss båda och där vi enbart behöver skjuta stolen fram eller tillbaka.

___
//Ulf
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Mina val:

Sport:
528iT
Svart
Comfort
Shadowline rails
M-sport
Usb
Hifi
Tonade rutor

499,6 kkr

Komfort:
528iT
Titansilver
Dakotaläder - svart
Comfort
Alu rails
Sportaut
Sportstol
Usb

500,2 kkr

Satte innan min senaste beställning också upp en begränsning på 500 kkr men kom fram till att det inte räckte för den bilen jag vill ha. Min blev lite dyrare....

Mvh
Arese

Ps. För mig är det inte aktuellt att pröjsa 500 kkr för en 520d...
Man skall dock samtidigt inte vara dumsnål :-) Har man likväl tänkt köpa minst halvskinn, sportstolar, m-ratt, shadowline och 19-tummare torde det bli mer prisvärt att även överväga hela M-sport paketet och som bonus få "the works" samt ett förbättrat andrahandsvärde i slutändan. Om man inte prompt tycker M-sport är fult eller obekvämt med sportfjädring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.