|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Håller med Kristoffer-L i det mesta... Håller även med Anders Med känsla, mycket av det han räknar upp är sådant jag vill ha... Jag tänker lite så här: Om jag ska ha bilen i många år och trivas med den tills jag "slitit ut" den, så kanske jag väljer all utrustning jag önskar mig (Anders alt). Jag har lång tid på mig att skriva av/amortera på utrustningen så värdeminskningen tynger mig inte lika mycket. Om jag ska sälja/byta bil om 2-3 år så blir det för mig en annan sak. Den som köper en begagnad 520 söker i första hand ett ekonomiskt alternativ (till skillnad mot 530/535) då tror jag att bilen blir mera lättsåld ju lägre pris jag kan hålla = Verdis alt "varken eller". Färgdiskussionerna tycker jag är mycket intressant. Personligen tycker jag inte att svart och de mörkaste färgerna är överlägsna eller ens gör sig lika bra på F10/11 som de gjorde på E60/E61. Med M-paket tycker jag att en svart F10/11 kan se lite tung och otymplig ut i vissa vinklar, medan den i ljusare färg är spänstigare och modernare. Jag har (åtminstone för tillfället...) bestämt att jag aldrig mera ska någon svart eller riktigt mörk bil. De är skitiga 99% av tiden och jag tycker att de oftast ser gamla och slitna ut, hur nya de än är... Påfallande många talar dessutom om hur känslig de mörka färgerna är för fågelskit, tvättrepor, etc. (Men jag tycker fortfarande att svart är skitsnyggt, på bild, i utställningshallen eller i tvätthallen innan man hunnit köra ut...). Vit och silver är nästan alltid snyggt. Många tror att vit kräver mycket jobb men jag vet av erfarenhet att vit, och allrahelst silver!, är minst 10 ggr lättare att hålla snyggt än svart. Vit/silver ser aldrig gammalt ut, trots att man kört i regn, men man blir ändå glatt överraskad vad toppfräsch bilen blir efter tvätt (med svart är det mera så att jag blir alltid överraskad vad ofräsch den ser ut, trots att jag tvättade i går...). Personligen är jag inte alls orolig för att den "nya" (=återkomna...) modefärgen vit kommer att bli omodern inom någon snar framtid. Däremot kan jag tycka att en svart F11 ser direkt omodern ut bredvid en vit... OBS; Allt är tycke och smak! Jag har skrivit hur jag personligen tänker men jag har full respekt för er som tycker annorlunda!! Anders, hur känner du som väl provat både svart och vit F10/11? |
|
| Ok Anders, ser att du redan svarat innan jag hunnit posta... | |
|
delar helt dina synpunkter Ulf. Har två vita bilar nu och de känns både moderna och fräscha. Är det skitigt som det nu varit några dagar i regnet efter damm som hamnade på bilarna när det var varmt och torrt, så känns de ändå inte skitiga även om de inte är helt rena. Tycker vit passar F11 otroligt bra. Jag tog även vit av den orsaken att då kunde jag lägga lite mera pengar på andra utrustningsalternativ som jag ville ha, betalade ju i princip halva navin. Dock tycker jag att Carbonsvart F11 är mycket snygg men skulle inte välja den själv av dessa orsaker. Skulle jag absolut vilja ha en metallic och mörk bil, så skulle jag då ta en spacegrå tror jag, då den känns tacksammare att hålla snygg än Carbonsvart. Sophistogrå hade jag på min F10 och den är mycket snygg även den, men tycker den passar bättre på F10 än F11. /Anders |
|
Verdi |
Med känsla, Njae. Skinn tillkommer också för 21 000:-. Sen får man M-ratten och shadowline på köpet. Tror det ska stämma. Jag har carbonsvart idag och har faktiskt sagt "aldrig mer" om riktigt mörka färger. Men det är ju den snyggaste färgen. Sophistogrå, är den "för mörk" för att vara praktisk? ULf530, Jag ska ju ha den tills jag "slitit ut den". 6-9 år. Så jag skulle ju kunna gå på lite hårdare. Samtidigt vill man ju inte att det ska bära iväg helt åt h-vete heller. Ska fundera lite på vitt. Frugan vill helst ha en svart/mörk bil för den ser mer sober ut än en ljus. Men ska jag ha den länge vill man ju ha en färg som håller, både mot smuts, slitage och trender. Kanske silver är säkrast och mest praktiskt trots att den upplevs som lite tråkig? |
|
skinn kostar 15000 kr om du har M-sport (blir ju billigare iom att det är halvskinn i paketet), jag hade heller inte tagit med ett par mindre tillägg som Ambient light och något mera som du hade i din spec för att hålla priset nere och som sagt jag hade tagit en vit och lagt pengar på utrustning istället, där sparar du ju 11400, större delen av merkostnaden för ex. vis panorama som gör mycket på en sån kombi. Men ska du ha bilen så länge så skulle jag def ta komfortstolar och njuta av komforten. Sett över brukstiden är det ju en väldigt låg merkostnad. /Anders |
|
|
Verdi: Kostar sportautomat 25.000:-? Är så fallet är det nog vad jag valt bort med en gång, jag är väldigt mycket av en prylgalning men jag tröttnade på det tillvalet i min E61 redan efter några mil. I en BMW med bensinmotor kan jag tänka mig att det är något roligare, men med en dieselmotors karaktär gör lådan jobbet mycket bättre själv och oavsett bränsle hade jag personligen inte lagt 25´ på det tillvalet. Lägg dem pengarna på de underbara komfortstolarna istället för något du använder 3-4 gånger! :) //Bjersér |
|
Verdi |
Med känsla, Svårt det där. Ambient light tyckte säljaren var fint. Men det är ju nåt man kan ta bort, absolut. Sen vet jag inte hur bra rattvärmen är. Men det är ju rätt billigt så det behåller jag nog. Prisuppgifterna tog jag från konfiguratorn. Kanske blev nåt fel, men inte så mycket. Svankstödet för 3900:- tillkommer ju också på komfort. Panorama säger du? Kan det verkligen vara värt 18000:-? Annars kan jag definitivt tänka mig en vit M-sport med shadowline och tonade rutor. :) Lite osäker på hur populärt vitt är om så pass många år. Kan ju vara stendött vid det laget. Lutar åt spacegrå eller silver nu. Bjerser, Den vanliga automaten kostar 23000:- också så jag vet inte om jag kan tjäna så mycket där. Manuell vill jag INTE ha den här gången. :) |
|
Bjerser: Jag tycker nog tyvärr precis tvärtom där mot dig vad gäller sportautomaten. Till en dieselbil tycker jag personligen att automat är ett måste, medan en bensinare växlar jag gärna själv. Skillnaden mellan vanliga automaten och sportautomaten är "bara" 2000 kr och det ser vi ju här hur medlemmarna på forumet nästan alltid väljer sportautomaten. I objektiva testen så förordas även nästan alltid automat till dagens dieselbilar. Men det är förstås en smaksak som allt annat i valet av färg och utrustning. Vad menade du förresten med 3-4 gånger? /Anders |
|
| Kupe och motorvärmare kan jag förstå men Uppvärmd ratt är totalt meningslöst och inget jag skulle lägga pengar på. | |
|
Jag tror att en vit om 6-9 år ser mycket fräschare ut än en svart, och jag tror inte att den på något sätt kommer vara "stendöd". Men kanske att metallic-lacken är lite hållbarere i längden? I så fall skulle jag lätt välja en silver. (Jag är i dag mycket glad för att min E61 är silver.) Eller varför inte en lite udda/ovanlig/personlig färg? (är dock inte uppdaterad på färgkartorna...). Om man ska ha bilen i 6-9 år spelare det ju inte så stor roll på andrahandsvärdet om den då inte är svart eller någon annan "poppis"/lättsåld färg..? Här tänker jag lite på min egen 22 år gamla E34 som jag köpte ny 1989 och då var modig nog att speca Luxorbeige. Det har jag aldrig ångrat. Nu för tiden tar jag bara ut den på någon kortare sommartur vid fint väder, och tro det eller ej men den vänder huvuden..! Det skulle nog inte vare sig en svart eller silver göra. (Nu är den är ifs i mint condition.) |
|
|
ambient light är läckert Verdi, jag har det på min bil, men måste man "snåla" på tillvälen så skulle jag ta bort både den och uppvärmd ratt (delar Kristoffers uppfattning). Svankstödet får du med "gratis" med komfortstolen så den har inget tillägg. Varför skulle vitt vara mera dött om ett antal år än andra färger? Det är ju faktiskt bara gissningar. Jag blev för en tid sedan kallad för lagger eller något liknande för att jag har vit bil och att jag är en av de sista som köper vit bil, men det räcker ju att se på gatorna, det vimlar ju ännu av vita F11or, Audis osv. Tror inte det är en kort trend bara. Många ser på en bil som flera här, dvs man vill ha en snygg bil, lätt att sköta och kanske lägga pengar på andra tillval än metallic också. Men som sagt enbart gissningar och framförallt en fråga om smak, båda metallicalternativen är ju jättefina också. /Anders |
|
Verdi |
Vitt är ju ändå en färg som går i vågor. Ibland är det populärt och ibland är det "otänkbart". För 5-10 år sen fanns det knappt privatbilar som var vita. Silver/grå ser jag som säkrare. Kostnaden är ändå rätt liten för metallic. Min gräns är mer som ett mentalt rättesnöre. Hamnar jag på 510' så är det inte hela världen. Jag bestämmer ju själv. :) Är uppvärmd ratt så dumt egentligen då? Då kan man ju plocka av sig vantarna mycket tidigare när det är kallt ute. Ratten brukar ju vara som en jäkla isbit när man sätter sig i en kall bil. Någon som har en som kan meddela om rattvärmen är tillräckligt snabb för att göra skillnad? |
|
Körde en bil med rattvärme i vintras, efter 5 sek kom värmen, vilken känsla, -hur skönt som helst:) Tyvärr missade jag att välja detta till Ådin. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Min granne har precis bytt sin vita F10 till en spacegrå F11 med shadowline. Trots avsaknad av M-sportpaket så är den riktigt snygg. Hans bror som har en safirsvartmet F10 var på besök i helgen och den tycker jag inte är i närheten så snygg som den vita eller spacegrå. Blir för mycket svart och inga kontraster. Möjligt att en carbonsvart ser bättre ut än safirsvart? Rullar också en titansilver F11 med M-sport i området och den är läcker. Skulle jag behöva välja en solid så är vit det självklara valet men annars hade jag valt spacegrå... ___ //Ulf |
|
mkk230 |
Verdi vad ska du ha för fälgar? |
| Jag hade också valt spacegrå om jag skulle valt metallic. Den är snygg och inte lika känslig som carbonsvart. | |
Verdi |
mkk230, Lutar åt att jag beställer den med vinterdäck på standardfälgarna. Sen kan jag köpa lite fläskigare sommarhjul "utanför". Då kan man väl dra hela momsen och slipper dessutom räkna in det i förmånsbeskattningen? (egentligen inte kanske, men i praktiken) |
|
helt rätt Verdi. /Anders |
|
Verdi |
Kanske 20" Krysseker 312 Ferricgrå skulle passa fint till en spacegrå bil? |
|
Verdi/Med känsla: Jag tänkte fel, fick för mig att automatlåda var standard på de starkare motorerna och att 25´ i så fall var för sportvarianten. Dumt tänkt, skyller på en sen morgon! Håller med om att automatlåda gör sig klart bäst till dieselmotorer, det var att växla själv med sportautomat jag var kritisk till. Men 2000:- är det helt klart värt, kul leksak som bör höja värdet något? :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.