|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
Verdi |
Nu har jag varit på Novation och är jag jäkligt nära ett beslut i frågan. :) Har satt en gräns på 500' brutto. Vad bör jag välja? Vad bör jag inte välja? M-sport eller komfortstol? Kupévärmare eller dragkrok? osv... Nu vet jag att ni kommer att säga att det beror på mina behov och preferenser. Jag vet, men om NI skulle välja? Jag har en liten aning om hur jag tänker välja men tänkte fråga här också innan... |
Verdi |
M-sportchassi eller inte? |
|
Alltid kul att bygga... 525d Metallic Comfortpkt Sportstolar med delläder Automat Sportläderratt HiFi Professional DSP USB = 499.800:- |
|
Verdi |
Sportstolar i delläder = 15800:- Komfortstolar i skinn = 44500:- Skillnaden är faktiskt ganska stor... Värt det? |
|
Glöm inte att BMW's komfortstolar till 5-serien är bland dom absolut skönaste stolar man kan åka i. Jag skulle ALDRIG köpa en 5-serie utan komfortstolarna. |
|
| Jag tänker mig en 520d, med komfortpaketet, automat, m-sport paket, komfortstolar, och något av HiFi paketen. Det är dom grejorna jag ska ha med på min F10 när jag så småningom väljer att ta mig råd till en sådan. Gärna vit med typ brun inredning.... Mmmmmmm :D | |
Verdi |
Jo, jag är inne på det. Vill ju både skinn och elminne. Då kostar inte komfortstolen så mycket extra helt plötsligt. Känns ändå lite märkligt att köpa en bil för 500' även om jag har räknat på det och lätt har råd. Någon som har ett bra budgetalternativ jag kan jämföra mot? Citroen C5 Tourer? |
Verdi |
Specade en fullsmetad C5 160 HDI Exclusive Tourer för 346 900:-. Massage i stolar, webasto osv osv... Klart det blir billigare men den är rätt mycket törstigare (0,69l/mil) och det ger ju högre drift och skatt. Dessutom ingen fri service och sämre andrahandsvärde. Klart det blir billigare, men hur mycket billigare? |
|
Hej jag fick min F11 i Maj Type 520D (EUR) Dev. series F11 () Line 5 Body type TOUR Steering LL Door count 5 Engine N47T Cubical capacity 2.00 Power 135 Transmision HECK Gearbox MECH Colour ALPINWEISS 3 (300) Upholstery LEDER DAKOTA/OYSTER (LCCX) Prod. date 2011-05-04 Order options No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 1CB CO2 CONTENT 1CC AUTOMATIC START/STOP FUNCTION 2NA M LM L.A. WHEELS DOUB.SP. 350 M,18" 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 248 STEERING WHEEL HEATING 258 RUNFLAT TYRES 302 ALARM SYSTEM 337 M SPORTS PACKAGE 386 ROOF RAIL 4MR INT. TR. FIN. ALUMINIUM HEXAGON 4UR AMBIENT LIGHT 428 WARNING TRIANGLE 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS 5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 6AA BMW TELESERVICES 6AB CONTROL TELESERVICES 6VC CONTROL COMBOX 6WA INSTRUMENT CLUSTER W. EXTENDED CONT 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 698 AREA-CODE 2 704 M SPORT SUSPENSION 710 M LEATHER STEERING WHEEL 715 M AERODYNAMICS PACKAGE 760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE 8TF AKTIVER FUSSGAENGERSCHUTZ 8TG ANTI-THEFT SYSTEM 8TL DAYTIME LIGHTS FRONT AND REAR AKTIV 8TN DAYTIME LIGHTS ABOUT LIGHTMENU ADJU 8V2 STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 853 LANGUAGE VERSION ENGLISH 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET |
|
|
Pris 483000:- minus 30000:- rabat |
|
|
Som jag sagt tidigare; punkt 1A på min lista är komfortstolar. Dieselvärmare är det enda jag verkligen saknar på min nuvarande vagn (ja, kanske inte just i dag, men jag menar de senaste vintrarna..!), men självklart bara under förutsättning att den värmer både motor och kupé! Jag personligen skulle inte betala en krona för sportstolar eftersom standardstolarna (som f ö är riktigt bra!) i så fall passar mig bättre, och någon sportbil blir ju aldrig en F11. För att reta någon ytterligare litegrand; jag skulle helst av allt vilja ha komfortstolarna med textilklädsel!! Min rumpa tycker att lädret är svinkallt på vintern, svettigt på sommaren och halkigt att sitta på. Vad gäller den delen tycker jag det är en glädje att få sätta mig i min 22 år gamla E34 med textil, 100% fläckfri och helt osliten. Jag har alltså inget behov av läderklädsel. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Håller med Ulf530 till viss del vad det gäller skinn/textilstolar. Därför tycker jag delläderklädsel är den optimala mixen! Sköna att sitta på med lite läderdoft. Däremot skulle jag aldrig någonsin köpa en BMW med standardstolarna, helt enkelt för att dom ger inte det stöd jag behöver vare sig i sida eller för benen (alldeles för kort sittdyna för någon med långa ben). Komfortstolarna är skönast men motiverar inte merpriset mot sportstolarna. Därför är sportstolarna i delläder en vinnare för mig! Kul att vi resonerar så lika men så olika. To each his own! =) |
|
|
Tycker du skall som en del ovan, lägga dig på en 520d F11 och ta lite mera utrustning istället för att gå på 525d F11. För mig är 525d en "mellanmodell" där de flesta antingen väljer en 520d eller går på större motoralternativ som 530d/535d. Därför har dessa ofta en större marknad och därmed bättre andrahandsvärde. Skillnaden mellan 520d och 525d tror jag inte är så stor körmässigt. "Tyvärr" tvingas du då välja bort dieselsexan, men av dina kommentarer att döma ser du mera på ekonomin än på motorprestanda. Rätta mig om jag har fel. Lägg sen på M-sport, gärna komfortstolar eftersom de är underbara (även om säkert sportstolarna i sig räcker för många, men isåfall lägg till iaf skinn), sen förstås comfortpaket. När det gäller ljud (om du nu prioriterar detta) så ta iaf HiFi prof, sen förstås Bluetooth (ser nu att det ingår i comfortpaketet), Iphone/USB, drag gör bilen mera attraktiv (smaksak om du sen värderar detta), avbländbar innerbackspegel, panoramatak, tonade rutor. Du hamnar då på cirka 511 tkr, tyvärr lite högre men du får väl isåfall ta bort något som du inte känner du behöver. Saknar dock ännu Navi prof, men den funkar inte i kalkylen om du inte tar bort ex. vis M-sport. Räknade på en vit bil, onödigt om kalkylen är tuff att lägga på för metallic tycker jag, pengar du inte har igen senare. /Anders |
|
Verdi |
LLoydan, Jag gillar ju halvskinn-stolarna jag har i min E90. Håller med om att det är en bra mix. Dock så är min fru nästan 3 dm kortare än mig så vi vill absolut ha minne på stol/ratt/backspeglar så man inte behöver ändra det varje gång man byter förare. Standardstolarna har jag faktiskt inte ens testat. Kanske är de bättre än standardstolarna i E90 men det ser ju för tråkigt ut... Plus att jag har långa ben och värdesätter att sitta bra. |
Verdi |
Med känsla, Hur f-n fick du in både komfortstolar, M-sport och panorama för det där priset? :-) Bra synpunkter annars. Du har ju viss erfarenhet av vad som funkar på beg-marknaden. Drag tänkte jag absolut ta, även om jag inte har nåt behov för tillfället. Självklart blir det en 520d. Tyckte motorn räckte bra för biltypen när jag provkörde den och även fast jag ansträngde mig för att känna vibrationer så var det riktigt svårt att märka några (stor skillnad mot min E90 som vibrerar rätt mycket jämförelsevis). Det är ju mer av en glidarbil än den lite rappare 3-serien. Om det inte blir M-sport tänkte jag faktiskt skippa M-chassit också. |
|
Verdi: En vit touring med M-sport, Comfortp, skinn, Hifi, är ett måste enligt mig. Sen är det alltid trevligt med lite extra utrustning. Här är min tidigare spec: Specifikation Pris inkl. moms BMW 535d Touring Färg300Alpinvit II Klädsel LCEZLäder Dakota Cinnamon 15 000 Utrustning, paket337M Sportpaket 53 000 2NBLM-Fälg dubbeleker 351 M 19" 13 900 456Komfortstol fram, el. inställbar 17 500 488Svankstöd 4B9Interiörlist Aluminium finslipad 704M Sportchassi 710M Lädersportratt 715M Aerodynamikpaket 760Individual Högglans Shadowline 775Individual Anthracit innertak ZRSComfort15 200 3ATTakreling Aluminium borstad Park Distance Control (PDC) Bak och fram 522Xenonljus 2TBAutomatisk sportväxellåda med Steptronic 302Stöldlarm med Fjärrkontroll 5 000 316Automatisk bakluckeöppning 6 000 4URAmbient light 3 000 677HiFi System Professional DSP 10 100 6FLUSB-Anslutning 3 200 6VCAG kod 761Individual Tonade Rutor 4 000 877AG Kod Utrustning, eftermonterad //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
glömde förstås Sportautomaten, så då hamnade min bil på 536 kr så du får stryka något mera tyvärr. Svårt när man kryssar i BMWs prislistor, mycket vill man ha och alltid en balansgång mellan hjärta och hjärna :-) Så ta bort vad du inte vill ha eller behöver ha. Inte lika viktigt att speca en 520d "rätt" för bra andrahandsvärde då det är en annan målgrupp än 530d/535d där beg köparen kräver mera extrautrustning i bilen när den säljs som beg. En 520d får heller inte vara för dyrt specad, då den kommer för nära en 530d där då många väljer motorn istället för extrautrustningen. Så då skulle kanske antingen M-sport eller komfortstolarna åka (även om jag själv aldrig skulle köpa en BMW utan dem attributen), men för att få din kalkyl att gå runt. /Anders |
|
|
Jag tillhör den konstiga kategorin som tycker M-sport alcantara/tyg till F10/11 är otroligt coolt med ///M emblemen på klädseln. Skönare än skinn och riktigt snyggt till det svarta innertaket. Jag hade inte deppat om en 520d M-sport saknade helskinn, på en 535 vore det annorlunda. Jag resonerar följande: M-sport: alcantaran räcker, skinn OK men inget krav. Icke-M-sport: Helskinnn är ett måste. Visst är komfortstolarna fantastiska, provade dem alldeles nyligen i en 520d F10. Men krasst sett duger de vanliga sportstolarna utmärkt, varje fall åt mig. Jag är ganska stor med 190cm över havet. Om hjärta/hjärna fick bestämma skulle "min" spec på en 520d skulle bli följande: - M-sport - Komfortpkt - Alpinvit, titansilver eller carbonsvart - Automat (ej sportautomat) - HIFI - USB - Tonade rutor - Drag - xenon (kanske ingår i komfpkt?) - PDC runt om (se ovan) - Som bubblare skulle jag haft ambient light och/eller automatisk baklucka. Vet inte vad en sådan skulle landa på efter rabatter/avtal men med den specen lär den gagna för ett mycket gott andrahandsvärde. Har du sett att vissa handlare har välutrustade lagerbilar? Vet att ex BMW GBG och Bilcentralen Sthlm för någon månad sedan hade en del nya trevligt utrustade F11 M-sport till reducerat kampanjpris. Lycka till vad det nu blir! |
|
Verdi |
En carbonsvart M-sport är ju såklart jäkligt läcker. Alternativ "M-pkt". 504 200:- Carbonsvart, 11400:- M-sport, 53000:- Comfort, 18400:- Elvärmd ratt, 2700:- Ambient light, 3000:- Sportautomat, 25000:- Drag, 12500:- Takrails shadowline, 1000:- Tonader rutor, 4000:- Mp3/USB, 4400:- Alternativ "komfort", 504 200:- Sophistogrå, 11400:- Dakota svart läder, 21000:- M-sportratt, 3000:- Shadowline, 5500:- Komfortstol, 23500:- Comfort, 18400:- Elvärmd ratt, 2700:- Ambient light, 3000:- Sportautomat, 25000:- Drag, 12500:- Takrails shadowline, 1000:- Tonader rutor, 4000:- Mp3/USB, 4400:- Lite lustigt att de hamnar på exakt samma pris. :) |
Verdi |
Alternativ "Både och": 536 700:- Både M-pkt och komfortstol Alternativ "varken eller": 464 100:- Sportstolar i halvskinn utan M-pkt I övrigt lika som ovan. Skulle ju faktiskt stå ut med "varken eller" också... |
|
vet inte hur du får prisskillnaden i "både och" alternativet? Mertillägget om du har M-sport och vill ha komfortstolar är "endast" 17500 kr. För 536 tkr så får du in även Panoramataket och lägg till automatiskt avbländbar innerbackspegel (ett måste i en bil för en halv miljon tycker jag, märkligt att det inte är standard) samt bättre ljud. Av alt 1 och 2 så skulle jag isåfall ta alternativ 1. Tänk dock på att Carbonsvart är en superkänslig färg, dock helt klart en av de allra snyggaste om inte den snyggaste (när den är ren och fri från märken). /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.