AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.957

BMW 330 E46 går dåligt när den blivit varm

Sida 1 av 2
Sn
22
Snoozer
330ix -00
Hey!

Har ett problem med min kära bil.
Det verkar som att den börjar gå dåligt i motorn när den blivit varm, den blir otroligt seg vid gaspådrag.
Känns som att den inte riktigt vill accelerera... Enda gången då den skjuter iväg är när man kommer till kick-down läget, då svarar den någorlunda okej på gasen, men det känns att där saknas kraft.

När man sedan stannar bilen till stillastående och när man därefter ska köra iväg från tomgång, så kan bilen stanna då den går ner lågt i varv när man trycker lite på gasen.
Bara man rör på gasen lite så går den ner i varv och riskerar därför att stanna.

Om man gör fullt gaspådrag på tomgång så är det nästan garanterat att den stannar och då börjar även en gul kontrollampa att lysa, något med avgasrening/avgasvärdena...

Vad tror ni kan vara fel? Den verkar gå som den ska när man precis börjat köra, men sen när den blir någorlunda varm och/eller efter ett tag, så börjar den gå dåligt...

Kan det vara något med katalysatorn eller någon givare?
Jag hade liknande symptom på min 728ia-97. Jag har för mig att det då var kamaxelgivaren.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Löstes detta problem? och isf hur? nyfiken då det liknar mitt.
pu
547
puiu
330i-03
Snoozer.hej jag hade samma problem och tog bort strömmen från batteriet i en timme för att återställa för att det kanske hade hängt sig. Det hjälpte iallafall för mig
Mvh alex
Sn
22
Snoozer
330ix -00
Problemet är inte löst än.
Bilen har tyvärr flippat ut totalt nu, för någon dag sedan så började tjuvlarmet att tjuta från och till med 10 min mellanrum, blev trött på det och gick ut för att starta bilen men batteriet var stendött.
Den både går dåligt + att den drar tjuvström, verkar vara ett riktigt måndagsexemplar man fått tag i.
BMW påstod sig ha hittat vart den drog tjuvström och fixade problemet, gick på 4.000 kr.
Problemet kvarstår dock, känner sig ju rätt lurad att inte ens dom kan hitta felet, får väl dra in med den på verkstad igen...
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Man måste börja att kolla felkoder....

superman
Det verkar vara precis samma problem som på min 325i -94
Jag har också haft den inne på verkstad och de drog åt tändstiften och satte dit någon vaccumslang som hade hoppat bort. Detta hjälpte ingenting men kostade ändå 2600:- vill helst inte lämna in den igen då de inte verkar veta vad de håller på med.

pu
547
puiu
330i-03
Snoozer! jag vet ett brå verkstad i fjälkinge som heter auto teknik jag lämnar alltid bilen hos honom han har jabat på bmw i kristianstad innan, jag tycker att han är jätte bra mekaniker .alex Tel 044-21 80 90
pu
547
puiu
330i-03
han heter nene
Någon som har lyckats lösa det?
Kan det vara kamaxelgivaren?
Vill gärna kunna köra med min bil!

ja
1
jaguza
328i -99
Farsgubben hade en 330ix automat (01 om jag minns rätt) med i stort sett samma problem. Hans dog vid snabbt gaspådrag när man lade i driven (irriterande som fasen vid rödljus). Lite orkeslös förutom på fullt flås.
Kolla så att insugsslangen är hel, speciellt i vecket där givaren sitter. På farsans var det nästan helt av utan att det syntes. Till och med killarna på BMWverkstaden missade det helt och hållet så kläm och känn ordentligt!
Sn
22
Snoozer
330ix -00
Tackar för alla svar.
Bilen ska in på en bmw-verkstad i morgon, uppdaterar här när jag hämtat den.
Sn
22
Snoozer
330ix -00
UPPDATERING:

Killen som jag lämnade bilen hos ringde precis, det är Kamaxelgivaren och Lambda-sonden som är kass och ska bytas enligt felsökningen.

Jag uppdaterar mer ikväll efter jag fått hem bilen.
Snoozer: Sedan bör du nog undersöka skicket på batteriet med tanke på de symptom du beskrivit.
Sn
22
Snoozer
330ix -00
mats: Batteriet har blivit bytt en gång tidigare, så det borde vara ok.
Enligt killen på verkstaden drog den ej tjuvström just nu, så det verkar bara ske ibland... Konstigt!
Gr
199
Grew
525 Touring -07
blev det bra efter byte av kamsensor o lamda?
Sn
22
Snoozer
330ix -00
UPPDATERING:

Har precis hämtat bilen, den går som en klocka nu.
Det var vevaxelgivaren och lambda-sonden som var kass, slutpriset gick på 3900 kr.
Ok, så det var vevaxelgivaren och inte kamaxelgivaren? Är den svår att byta själv?
Är det en sånhär man behöver? Länk
"Puls generator crankshaft"

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Neon som jag har förstått det så kan det ge liknande fel, så svårt att säga bara sådär.
Kamgivaren är väl lättare än vevgivaren som kan sätta sig HÅRT i godset om man har otur.
En sån är det ja, om det är exakt den du ska orkade jag dock inte läsa mig till :P
Ok, tack för svaret får nog lämna in den då jag inte är så händig själv:P

Gr
199
Grew
525 Touring -07
vet inte hur det ser ut på 325, men gissar att det är liknande, det är inte svårt i sig, bara småbökigt att komma åt OM den sitter, men det kan du ju kolla i förväg, bara en insex skruv som ska lossas o sen drar man ut den. får du lös den så har du klarat det svåra.

här har du en anvisning Länk

allt annat som tas lös i vanos är bara för att frigöra kabeln.

däremot lovar jag ju inte att det är just den som är trasig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.