|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Var ute å körde för ett par timmar sedan och gasade på ganska friskt under min lilla sväng ute. Just när jag närmar mig hemmet igen så märker jag att bilen blir slöare och inte orkar, åh nej tänker på min dieselpump som jag just fått ordning på. I samma sekund larmar bilen för kylarvätskenivån och tempmätarn klättrar som en galning. Självklart svänger jag in i vägkanten, stannar på en gång och slår av bilen. När jag hoppar ut ser jag att det rinner bakom hjulhuset inte bakom hjulet in mot motorn, utan som mot kupén mellan förardörren och hjulhuset. Kan ju konstatera att det inte är från varken kylare eller exp.kärl som var min första tanke, bilen står dessutom i nerförs lutning så i sådana fall rinner det åt fel håll. Nu har jag inte hunnit kolla vad det kan vara men tänkte höra om det är någon som vet detta. Kan även tillägga att jag letat efter en liten läcka i snart ett år och ca 2500mil utan att finna nånting, enda gången det har läckt är om man kört hårt med bilen. Körde jag lugnt kunde jag komma 100mil och mer utan att det kom upp check coolant level, men vid lite hårdare körning tog det inte många minuter innan man fick fylla några deciliter. Den lilla läckan har inte förvärrats alls under tiden förutom nu då. Bilen i fråga är en 525tdsa -98 Tackar på förhand för alla svar. Mvh David | |
| Svårt att säga, men kanske från något till kupévärmen. Värmeventil, slang cirkulationspump. | |
|
Aa det är ju lite svårt. Har börjat misstänka toppackningen nu, just pga slöheten innan som att den tappade kompet helt plötsligt. Kompet trycksatte kylsystemet och den sedan tidigare lilla läckan i vars det nu är blev enormt mycket större. Låter det som en någorlunda vettig förklaring? |
|
|
Har nu lyckats lista ut att det var från dieselvärmaren det rann ut, finns någon sorts säkerhets ventil där som antingen öppnar på värme eller tryck. Fyllde på nytt vatten och startade bilen, som startade å gick precis lika bra som vanligt iaf vad jag kunde märka då jag inte var ut å körde med den. Lät den gå upp i normal temp och öppnade exp.korken och märkte att det inte var någon cirkulation alls endast om jag blåste i kärlet kom det ur den lilla slangen från kylaren. Då plockade jag lös pumpen och beställde en ny, men det konstiga är att jag inte kunde se något fel på pumpen som snurrade lätt och då borde den ju enligt mina beräkningar även pumpa runt vattnet. |
|
| Just i expansionskärlet råder inte någon cirkulation att tala om. Men om motorn höll normal driftstemperatur vid körning kan du vara säker på att vattnet cirkulerar annars skulle tempen rusa i topp. | |
| Märkligt fenomen. Jag hade en TDS för ett par år sedan som betedde sig lika dant, jag bytte också pump och kunde inte heller hitta något fel på den gamla, termostat likaså. Jag hittade aldrig någon lösning på problemet. | |
|
Ajdå det låter ju inte bra om denna också börjar på detta viset, kan ju inte begripa vad detta kan vara annat än pumpen har beställt termostat med. Konstigt alla dom gånger jag har kollat tidigare så har det kommit ur denna lilla slang högst upp till vänster på kylaren som går direkt in i expansionen. Tempen gick lite över normal efter ett tag på tomgångskörning men kom fortfarande inget när jag kollade så jag slog av den. |
|
| Har nu bytt både termostat och pump och problemet är löst, går hur fint som helst och visar inga tendenser till brusten toppackning lr liknande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.