AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.423

Dags att köpa 320d/325 d (första bil), coupé alt. sedan. Vad rekommenderar ni?

Dags att köpa första bil då nytt jobb kräver detta.
Har fastnat för BMW 3-serie manuell diesel, coupe eller sedan.

Företrädesvis en nyare begagnad >2009.

På önskelistan står sportstolar, läderklädsel, M-sport, shadowline, Hi-fi, AUX/USB, klimatautomatik, PDC (Comfort minimum) och i den bästa av världar även navi, adaptiva kurvljus och elstolar.

Budget: 200000-350000 kr, men så mycket körglädje för pengarna som möjligt.
Uppskattar att jag kommer snitta >3000 Mil/år.

Tacksam för tips och råd kring vad jag ska tänka på gällande modell, årsmodell, mil, utrustning etc. då jag är helt ny i gemet.

Aktuella modeller av intresse är;
320d eller 325d, manuella. Coupé alt. Sedan.

Viktigt med uppskattat restvärde efter 1, 2, 3 år samt vad vilken prutmån som kan tänkas vara möjlig både vid nyköp samt bättre begagnat.
Tips på objekt tars även det emot tacksamt.

För att göra det hela något mer konkret, kan vi väll börja med att utgå från nedan objekt:

1. Länk!

2. Länk!

3. Länk!

Vielen dank!

Om andrahandsvärdet är viktigt skulle jag skippat sedanen och fokuserat på coupe. Du verkar ha ganska höga krav på utrustning, inget fel i det men jag tror det är enklare att hitta 325d med mycket utrustning än 320.

Det som styr prutmånen på en begagnad bil är hur länge den stått hos handlaren och hur eftertraktad modellen är. Ligger bilen rätt i pris från början vet naturligtvis handlaren om detta och förhandlingsutrymmet blir därefter.
Prutmån vid nyköp privat kan du räkna med 6-8% om du inte är en frekvent nybilskund eller kan utnyttja ramavtal via företag. Är det inte ganska bra rabatter för tillfället på paketen till 3-serien idag?

Eftersom 325d är intressant skulle jag också snegla på 330d, dessa brukar vara riktigt välutrustade och bara marginellt dyrare än 325d. Körde en sådan häromveckan från Stockholm till Malmö och det var en helt fantastisk bil på alla sätt. Men krasst sett gör faktiskt en 320 vanlig landsväg/motorvägskörning nästan lika bra som en 330, till en betydligt lägre kostnad.

Jag kan inte öppna länkarna du postat så de kan jag inte kommentera på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.