|
|
|
|---|---|
|
Detta är en vanlig fråga men jag har lite funderingar kring priser och så vidare. Jag kollade precis på en 528 som har gått men började ryka vitt och temp mätaren gick till max. bilen gick när den stängdes av och startar även nu. Det är Inge vatten i oljan vet dock inte hur det är med olja i vattnet. Topplockspackningsbyte förutsätter jag. Vad tror ni om toppen? Skev? Bultar? Hur märker man lättast att det är gängpaj nere i blocket? Jag ser helst att jag slipper montera bort hela cylinderblocket.. Om så är fallet finns det någon bra BMWguide för detta online man kan studera? Kortfattat. Vad kan kalaset kosta och vart hittar jag delar? Bilen är jävligt fin och priset är mycket lågt. | |
|
Tja, det är nog ingen som kan säga här via nätet vad som felar, men räkna åtminstone med topplockspackningsdefekt och problem med gängpaj vid återmonteringen... Kortfattat....lämnar du in på verkstad(kompetent, icke auktoriserad) får du säkert räkna med minst 15000kr och med det så räknar jag på toppackningsbyte och helicoilmontage pga gängpaj på något/några ställen i blocket.. Billigast kanske man kommer undan med ett motorbyte + att man gör jobbet själv. Vet inte, men en frisk begagnad motor kanske betingar någonstans mellan 5-10 papp. Mvh Janne. |
|
|
Visst. Det är svårt att veta sånnt via nätet. Men är det alltid gängpaj eller sällan det? Jag gör gärna jobbet själv, men gärna med goda instruktioner. Helicoil är inget nytt för mig, vi har massor på jobbet som vi brukar använda i gamla vattenkraftverk. Sprickor i blocket och toppen är sällsynt i dessa motorer om jag fattat rätt? |
|
|
Om det alltid blir gängpaj ? Nee...men tidiga M52 motorer kan ha den "egenheten"...dvs topplocksbultarna har dragits för hårt från fabrik och åtminstone återmonteringen av toppen brukar bli problematisk(om inte bultar släppt innan s.a.s.). Sprickor i topp eller block är mig veterligt inte vanligt förekommande idag, inte ens på BMW´s raka sexor..men det beror på hur länge man överhettat etc. Mvh Janne. |
|
|
Känner man vid demontage hur gängen är? |
|
|
Gängorna kan vara/kännas hela när man skruvar ut bultarna, men sedan "rasa" när man återmonterar toppen.. Är de riktigt lösa så känner man det säkert, men som sagt...beror på vad som sedan händer när man ska börja dra till rätta momentet vid återmontering även fast det kändes bra vid demonteringen. Mvh Janne. |
|
|
Hmm. Låter inte bra. Jag provar att dra moment och skiter det sig är det bara att riva. Hur pass avancerat är det att riva cylinderblocket? Går det att göra utan att lyfta ur motorn? |
|
|
Motorn kan vara kvar när du ska lyfta topplocket(vilket jag förmodar du menade). Det bästa är väl att köpa en verkstadshandbok och börja därifrån s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
Jag tänkte om jag måste helicoila. Då måste ju cylindrarna ut. Haynes? Finns det ingen online? |
|
|
Topplocket måste väck...ingenting annat. Haynes är ett alternativ, sedan finns det säkert någon här som vet bättre alternativ.. Mvh Janne. |
|
| Ok, nu känner jag mig lite korkad. Men vart sitter gängen för topplocket? I cylinderblocket? | |
|
Jo...i blocket. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.