|
|
|
|---|---|
|
På annonsen stog det inget. Säljaren nämnde inte heller något vid köp. Först efteråt la jag märke till att jag har ett klistermärke på bakrutan där det står "Efficient Dynamics". Kollade igenom utrustningslistan nyss och start/stopp finns inte. Är inte just det en av grejerna denna modell ska ha då eller har jag missat något? Brake energy regeneration har jag iallafall. Inte för jag direkt var ute efter just detta, ville bara ha en snål diesel som ändå har lite kraft. Om däremot ska ta bort det fula klistermärket har jag inte bestämt än. CNY679 är bilens reg. om det nu är till någon hjälp så jag kan lösa detta spännade mysterium. | |
| Om jag däremot * ska det stå | |
| Efficient Dynamics slängde de väl in i alla bilar, i någon form från och med en viss årsmodell (-08 har jag för mig, men är inte hundra). Alla bilar har inte alla detaljer (till exempel har inte bilar med automatlåda start/stopp). Men du har troligen bromsregenerering, generator som inte laddar vid hög motorbelastning, spjäll för kylaren som öppnar och stänger osv. | |
|
Hittade en pressrelease som beskriver de ingående funktionerna i Efficient Dynamics. Länk |
|
|
Efficient Dynamics är ju ett begrepp som BMW använder i alla möjliga sammanhang. Jag antar att du är ute efter om du har snålversionen (EDE) av 320d, och det tror jag inte. Uppgifterna för effekt/förbrukning stämmer inte, och för övrigt verkar den inte gå att få med automatlåda. |
|
|
Mjo, de slänger sig gärna med termen onekligen. Men det är ju också ett program med förändringar som de införde som i mer eller mindre grad påverkar bränsleförbrukningen. Vår bil har också ett antal av dessa features, även om bilen i sig inte är nån Efficient Dynamics Edition. Sen kan det tyckas "olyckligt", eller förvirrande, att de kallar en speciell version av sin 320d för just EDE eftersom de annars gärna slänger sig med orden ED för att beskriva funktioner i andra modeller också. Men bara man håller isär begreppen så... Nåväl, ska sluta svamla. :) |
|
| Tack för alla svar. Två anledningar då att ta bort klistermärket. :) | |
| EDE började väl säljas våren/maj 2010. Innan dess kan det dock ha funnits andra modeller med ED eftersom det, som skrivs ovan, ingår i mindre eller större utsträckning i alla modeller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.