AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
18.707

Köpa X3, vilken motor?

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har nästan bestämt mig för att min nästa bil ska bli en X3. Jag var från början inne på en 2.0d, men de jag har hittat hittills är antingen relativt dyra eller så har de gått ganska långt.
Så jag har börjat sneglat lite åt 3.0och 2.5 bensin. Då är det ju ingen större skillnad i förbrukning och skatt så då lutar det åt 3.0.
Helst skulle jag vilja hålla priset runt 150.000 i alla fall om bilen har gått mer än 12000 mil. Så då faller tyvärr 3.0d med 217hk bort men jag har inte släppt den tanken helt ändå om man kan hitta en välutrustad face liftad under 12000 mil kan jag sträcka mig till 200'.
Någon som har erfarenhet från förbrukningen landsväg 110-120 resp. stadskörning på de olika alternativen?
2.0d
2.5i
3.0i
3.0d (217hk)
Några andra tips på vad man bör tänka på? Rost verkar inte vara ett så stort problem, eller?
Krånglar automatlådorna någonting på X3?
Har hittat en svart 3.0i -04 c:a9000mil automat, side steps och svart skinn (ej sportstolar) ej drag för 156tkr som ser väldigt fin ut, är det ett rimligt pris?
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej!

Jag har en 2.5si-07 efter 1200 mil körda så står bränsleförbrukningen på 1.1.
Kör 7 mil till jobbet tur och retur, 50/50 motorväg/stad. Bor i Stockholm så det går inte fort kan jag säga när man närmar sig stan.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
landsväg kör jag under litern, dock utan att gasa på allt för mycket.
Körde Jönköping-stockholm på 0.89. Håll mig då hyggligt inom fartgränserna.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Samtidigt så skall man nog leta efter annat om nu förbrukningen spelar roll.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jodå, har kollat på E60 och E90. E90 är på gränsen till för liten och både E60 och E90 verkar ha problem med rost.
Förbrukningen är inte prio ett. Men kan man välja så tar man ju den med minst förbrukning, eller?
Och det ska vara bakhjulsdrift eller permanent fyrhjulsdrift såklart.
Skulle främst vilja ha reda på om någon har haft problem med rost på sin X3:a och även om det finns några andra onormala problem. Turbohaverier på dieslarna, fick byta min efter 12000mil och det är ju iprincip samma motor i den som i X3 2.0d antar jag. Därför är jag aningen tveksam till lilla dieseln, men samtidigt finns ju vevhusventilationsproblemet på bensinarna vilket verkar vara vanligare, så det kanske går på ett ut.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Men turbohaverier på 20d är väl inget som hör till det vanliga och egentligen inte vevhusproblematiken på M54 heller? Dessutom har vevhusproblematiken med körstilen att göra, men även konstruktionen om jag förstått allt rätt!

Varför är det nästan bara E39 och E46 som drabbas, och inte 7-serie (E38 M52TU, samma problem) eller X3/X5? Kanske för att vhv inte är lika utsatt på dessa?

Oavsett, det var inte därför jag tänkte skriva utan ville bara nämna att min X3 har rostat: Vänster gångjärn till bakluckan, och då vid infästningen till jorden för luckan ursprungligen, har drabbats av rost och detta har spridit sig vidare längs ytan.

Ingenting BMW ville ta på varken nybilsgaranti eller rostskyddsgaranti, men jag tror inte det är ett vanligt problem heller: Har aldrig hört om en E83 som rostat på samma vis, men jag tyckte det var värt att nämnas. :)

Lycka till med köpet, E83 är en pärla till bil!

//Bjersér
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tack för tipset Bjersér. Då vet man ett ställe man ska kolla efter rost. Vad jag har kunnat läst mig till så verkar inte X3 vara så mycket drabbad av rost som 3 och 5-serien och rosten är ju något av det tråkigaste som finns på en bil.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har en X3 2.0d byggd april 2007 som inte har någon rost någonstans (vad jag kan se när jag letat). Har inget på ovan nämnda gångjärn heller. Min har rullat 12000 mil i södra delarna av landet. Grymt nöjd med bilen. Jag har 150 hk motorn. Visst kan det vara kul med mer pulver men jag kör mycket så låg förbrukning (typ 0,7-0,8 normal körning i Sthlms helvetiska kö-helvete :) ) känns bra, dock dyrare skatt på min än 177 hk-varianten.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag hade en xDrive 2,0d från 2010 i vintras och tycker den motorn är perfekt

//Stefan

Mina bilar:Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Provade en X3 2.5 -04 idag.
Länk
Blev riktigt imponerad. Bra drag trots sin storlek och det märktes inte att den gått 16.000 mil. Kändes väldigt solid och stabil och mer personbilskänsla än SUV. c:a 1.2 liter förbrukning efter provturen, men då var det ju ingen snål körning heller. fanns ingen rost någonstans heller. Tyvärr var det sensatec klädsel och en spricka i förarstolen. Annars var sportstolarna grymt sköna.
Är nu helt övertygad om att nästa bil blir en X3. Ska prova en 3.0i imorgon tänkte jag
Länk
och sen se om jag kan få fatt i någon diesel.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Pew, jag testade din 3.0 i Borås idag. Fin bil, men den rycker väldigt. Lägg den i manuell, accelerera ifrån 3000 rpm, riktigt orolig motorgång.
Jag hittade en webasto i bilen, men enligt säljaren ska det inte finnas.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok! Tack för infon. Var inne lite sent förra fredagen och kunde inte testa den. Men de hade precis fått in en 3.0 manuell som i övrigt var fullutrustad. Jag ska se om jag hinner dit i dag. Vill nog hellrst ha en manuell.
Kollade på en 523 som de hade också där -07a. Den hade redan rost (lackbubblor) på bakluckan. Men X3orna såg ok ut. Rostigt dörrstopp på den svarta dock.
Tråkigt att försäkringen går upp så mycket jämfört med min nuvarande bil. Nästan 10.000/år mot 6000/år för E46an.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Pew: Rost på bakluckan, ofta vid glasrutan, är ett standardfel på E61. :)

//Bjersér
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
pew: Frågan är bara om de är ärliga eller skruvar mätarna?
Kolla däcken på den svarta, ser ut som bakelit på sidorna. Måste vara extremt gamla däck.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
pew: Undvik MJ's bil bara, de har skruvat mätare tidigare.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok! Har hört att det var några bilfirmor i Borås som var i blåsväder för ett tag sen. Det nämndes dock aldrig vilka dock men MJ:s bil var kanske en av dem. Såg att tel nr. inte stod på de som angavs som kontaktnamn på deras hemsida. Hur som helst är inte den X3an intressant även om jag inte tror den var skruvad med tanke på skicket (förutom sprickan i klädseln). Men det går ju att rekonda bilar rätt bra i och för sig.
Den ljusblå på bilhuset har lite skavanker på stötfångaren bak (trots backvarnare...) Och ett par repor i lacken samt att framstolen ser rätt sliten och nedsutten ut för att bara ha gått 8600 mil. Så den kanske kan va skruvad.
Länk
Stolen ser bättre ut nu efter att de har gjort i ordning bilen. (i bland är det bra att se en bil innan den blivit rekondad av bilfirman) men min stol ser minst lika bra ut (14000 mil).
Håller på att leta efter en 2.0d också för att se hur den motorn känns i en såpass stor bil.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Pew!

Skit i alla vimpelhandlare - hur du än vrider och vänder på det så kommer du att bli lurad. Finns inga vimpelhandlare som säljer en bil med samma spec som en privatare till samma pris utan att det är något skumt med. De har 25% plus vinstmarginal som de måste kunna täcka för (minst). Vi snackar inköpspris på runt 95 - 97 kkr och vad för -04 är det då man köper in.

Nä! Mitt tips är att köp privat. Tag med dig någon från autopowerforumet (som bor i närheten) med en dator och program så lovar jag att du gör en betydligt bättre affär. Kör du via blocket så dela på en begegnatförsäkring med säljaren så blir alla nöjda och glada. Skulle nästan köpa denna osedd t.ex : Länk

3.0 ägd av en dam på östermalm med samma miltal för 159 kkr - taget.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ja det låter ju som ett vettigt resonemang. Jag har faktiskt bara köpt bilar privat , förutom en gång då jag köpte en nästan ny bil hos Audi.
Dock skulle jag få ett ganska bra inbytespris på min bil minst 30.000 mer än hos BMW-återförsäljare. De skulle förmodligen sälja vidare den till en "vimpelhandlare", då de bara vill ha nyare bilar. Bilhuset i Borås köper sina begagnade BMW från BMW i Göteborg förmodligen till ett lågt pris som du säger.
Det blir nog i och för sig inte någon ny bil förrän efter semestern, då jag hoppas att utbudet ökar lite.
Synd att inte X3-ägare är lite mer aktiva här på AP-forumet. Hade hoppats på lite mer tips på fel man kan stöta på och bör uppmärksamma. Det är ju bra för ett framtida X3 ägande också. Men det kanske bara är så att de är så bra.
Tack i alla fall för de synpunkter jag har fått. Och att det kommer in mer.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Vi har haft vår X3 2,5i sedan den var ny 2004. Kom aldrig överens med körställningen dock så det har i princip bara varit frugan som kört den. Hon tycker däremot att det är en kanonbil. Stabil och tar sig fram i alla väder. Alla försök att få henne att byta bil har varit fruktlösa. Jag själv har förpassat mig till Volvoträsket :-) (V70 D5 AWD R-design MY11). Frugan kör lite så bilen har nyss passerat 5000 mil. De fel vi haft på bilen sedan 2004 är:

- Felande slutsteg till Hi Fi anläggningen (drog ur batteriet)
- Kortslutning i elvärme förarstol.
- Sprickor i sensatec klädsel (bytte samtidigt som elslingan då den är limmad i klädseln)
- Bakfjäder som gick av.
- Fel i nummerplåtsbelysningen (tydligen ett standardfel)

Hoppas att detta hjälper Dig att hitta ett fint ex.

mvh Leif
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.