AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.863

Kärringstopp med automat

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Min 525 01:a har nu vid några tillfällen tjuvstannat när man ska iväg efter stopp. Ungefär som kärringstopp med manuell bil...men jag har ju automat!
Går hur bra som helst annars och startar utan problem efter stopp. Inga felkoder. Kan det vara kam- eller vevgivare? Hur vet man isåfall vilken?
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Kan vara Kamaxellägesgivaren som ballar ur. Det är ganska vanligt på M54 motorn om jag inte mins helt fel. Men den borde gett dig en felkod om så var fallet. Men det märker du om du bara låter bilen stå på tomgång en längre stund så brukar den hosta till helt plötsligt och dö, för att sen starta igen utan några som helst problem..
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Har inte brytt mig mer i detta då den gått problemfritt några veckor....tills för några dagar sen....så nånting är nog på väg att ge sig.

När den väl dummar sig så är det på tomgångsvarv. Den dör vid minsta belastning, om man gasar eller lägger i växel. Har blivit väldigt svårstartad just efter att den dött på det här viset oxå. När man väl kör eller har mer varv på motorn så är det inga problem.

Svårt att felsöka eftersom detta fel bara dyker upp ibland, annars går den hur fint som helst. Men en vacker dag blir man väl stående i någon olämplig korsning...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem att felsöka, läsa av felminnet, felen finns lagrade.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Jag fick inga felkoder sist jag kollade. Men det är möjligt att det kommit några nu, för problemen har blivit värre. Ska kolla det till att börja med då.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
När det är fel på kamaxelgivaren så brukar väll inga felkoder ges har jag för mig att jag läst på flera ställen.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Kopplade upp den imorse och nu fanns det allt en felkod:) P0340 Camshaft position sensor circuit malfunction.
Men den säger inte vilken av givarna. byter man båda då för att vara säker? För det finns väl två?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Jag beställde båda två nu så behöver jag inte fundera mer på det. Kostade inte så myvket ändå, 500 spänn inklusive frakt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PO340=BMWkod 65 = kamaxelgivare insugningsidan.
Det hade varit bättre att du lagt pengarna på 1st originalgivare från BMW än 2 billiga nonname det funkar väldigt sällan tyvärr, men det är väl påtalat typ 200 ggr på detta forum.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Hasso! Rätt...som vanligt...:)
Piratgivarna funkade kattskit.....bilen gick som en påse nötter när man väl lyckats få igång den.
En originalgivare funkade bättre. Så där har man lärt sig vad man inte ska snåla på.
Tycker ändå det är konstigt att man lyckas tillverka prylar som inte ens funkar när de är nya...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.