AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.793

Gänga på bromsslang

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Jag ska fixa bromsarna på min 330xi -01 och tänkte ta bort oken för att snygga till dem och byta tätningar. För att förhindra att bromsvätskan rinner ut (den kan bli stående ett antal dagar) tänkte jag plugga bromsslangens lösa ända med mutter som sitter ihop med en bit klämt rör. Men vad är det för gänga och dimension på bromsslangens gänga mot bromsoket?

Och när jag ändå håller på kan jag lika gärna passa på att fråga vilken lyftpunkt under bilen (fram och bak) som är bäst om man skall lyfta upp bilen för att ställa pallbockar under.

MVH
Carl
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Enl. denna verkar det vara M12, men det står ingen stigning. Gissar att det är fingänga ev. 1,25. Länk
Fram finns väl en gummikloss mitt under framvagnsbalken att lyfta på och bak borde gå bra under subframeramen där den går under slutväxeln. Pallbockarna kan du ställa under t.ex. bärarmsinfästningarna (inre), eller så lägger du jackpads och har dom under tröskellådorna om det finns bra ställen där.
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
RealOEM är ju lite av en bibel måste jag erkänna.

Fast enligt den skiss du nyss skickade ser det snarare ut att vara M10 ut till bromsslangarna. Gissningsvis M10/1?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu blev jag osäker för röret pos.3 har M10/M12. Men du kan ju mäta nippeln som går in i oket. Då den tätar i bottenkona så brukar ju en del av gängen sticka ut så du kommer åt med ett skjutmått. Är du skarpsynt kan du kanske fixa stigningen med. Mät över så många varv som syns och dela med antalet varv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är M10x1.00 på in princip varenda BMW modell jag känner till.

Men mellan enheter i motorutrymmet verkar det vara M12.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ordning på slangen. Du får heta broms-slangen idag! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.