AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.545

Min bakaxel luktar koskit, men jag kör inte volvo?

sp
3
spookey
F11 520D XDrive -14
Hej på er i den begynnande svenska sommaren.
Jag har ett mystiskt problem som jag inte riktigt hittar ett bra svar på.
Min 525i E39 har börjat lukta, vad jag närmast kan beskriva som "koskit" runt bakaxel/hjulhus bak efter att den rullat en längre sträcka. Jag kan inte sätta fingret på var doften kommer ifrån och jag är en minst sagt undermålig mekaniker, så jag vet inte riktigt vad jag letar efter heller. Har kikat runt en del på nätet men hittar inget matnyttigt, så jag ställer frågan här istället. Hjälp mig slippa känna mig som en Volvoägare! =)

/Rickard
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Oljan i diffen brukar kunna lukta lite skit? Byt den?

Om det börjar lukta vid längre körningar så lär de ju läcka nånstans när oljan blir varm?

sp
3
spookey
F11 520D XDrive -14
Då skall jag se till att få den oljan bytt omgående och håller tummarna för att det var allt som var fel =)

Tack!
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Men om jag inte tänker helt fel så innebär det att du måste släppa bakaxel och sära på diffen... Eller? Inte det smidigaste jobbet kanske. Jag tänker i banorna om ett slitet stödlager på kardanen. Kan det vara möjligt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Titta om det fuktar runt några packboxar på in- eller utgående axlar. Eller från locket. Om så är kan du prova med ett oljebyte med lite omega-tillsats för packningssvällning. Slutväxeln har en naturlig luftning på ovansidan för att pysa ut luft vid värmeskillnader. Hypoidolja luktar inget vidare.

Tack för en av de bättre tråd-rubrikerna hittills! ;)
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Det är just det som är grejen. Jag kan inte minnas att jag sett något oljeläckage på denna bilen.... (Det är min brors bil).. Det borde ju bli varmt satan för att oljan ska kunna trycka ut och på så sätt börja lukta. Men visst, är det dåligt med olja så blir det ju varmt. Men samtidigt så borde det låta en del, och det gör den ju inte...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ventilationen på ovansidan är för att luften ska kunna pysa ut när den expanderar. Den luktar den med, likt en ko som bara drar av en brakare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.