|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis bytt båda hjullagerna fram, märkte efter en vecka att det glappade på vänster sida. Hissade upp bilen, ryckte i hjulet och mycket riktigt det sa glapp glapp ;) höger hjul var som det ska. En vecka senare (i söndags) skulle det fixas med lite annat så upp med bilen igen, och vad märker jag då? Jo då är det lika glappt på höger sida?!? In med 36an för att dra åt men det hjälper inte. Kan någon ge mig nånting att gå på? | |
| Nu är jag inte 100...Men när jag bytte lager fram på min E34 så drog jag åt dem först "riktigt ordentligt". Sedan lossade jag och drog de med ca 300Nm så de skall...Inget glapp. Kan det vara som så att du dragit de för hårt från början? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hela "hubben" (hjullager och fläns) ska ju drivas i botten vid monteringen redan innan man drar åt muttern - så där ska inte finnas något utrymme för glapp. Antingen har man drivit "hubben" ända i botten eller så har man inte. På vilket sätt glappar det? I x-led, y-led eller z-led? Här kan vi säga x-axeln vara längs med bilens färdriktning (framåt-bakåt) och y-axeln vara längs bilens fjädringsväg (uppåt-nedåt) och z-axeln är inåut-utåt i hjulhuset. |
|
En fråga bara till TS.. Vart köpte Du lagren? Är det original,SKF eller rent av från Biltema ? Bytte nyligen Hjul-lagret Vä-Fram på min V70 och snikade med ett från Biltema för 629kr. Resultatet då...jo.. Efter 187mil var lagret kasst och jag bytte till ett nytt lager ( köpte 2st från Biltema ). Återstår att se hur länge detta håller? Har ett nytt till liggandes, denna gång ett SKF lager. Har inte bytt till detta ännu då jag vill se om trenden med Biltemas lager håller i sej,dvs max 200 mil ;) |
|
|
Köpte dom på schmiedmann, har pratat med dom och dom skickar två nya! Service på topnivå enligt mig, hoppas bara att dom nya funkar som dom ska. |
|
|
Jag lånar tråden :) Jag har samma problem på min bil. Jag bytte hjullager både vänster och höger fram trots att det sen visade sig att bara höger fram var slut. Men sen när jag dragit åt allt och monterat höger framhjul så glappar det rejält både kl-12 och kvart-i-tre. Vibrationer och brummande är borta men jag är bekymrad över att det är så mycket glapp. Vänster sida glappar ingenting alls. Kan det vara en kulled som är slut? Jag tyckte att undre länkarmens kulled kändes väl slapp när man vickade på den och det gick att rotera konan innan jag monterade tillbaka den i spindeln. Sen vart det gängpaj på styrledsmuttern till kulleden så den är inte hårt åtdragen men sitter ändå som fan i spindeln, fick banka in den i spindeln. Även stabilisatorstaget verkade glapp. Gick att veva runt den som en soppslev när jag hade tagit loss den från spindeln. Tror ni att dessa fel orsakar glappet jag känner när jag vickar på hjulet? Jag får i värsta fall byta undre länkarm, stabilisatorstag och styrled. Kom gärna med tips. |
|
|
Xist: Service på toppnivå säger du? Säljer man saker som håller undermålig kvalitet så är man givetvis skyldig att ersätta dessa. Personligen så har jag handlat färdigt från Schmiedmann, då jag har fått allt för mycket saker därifrån som håller dålig kvalitet. Ett par exempel: Fjäderbenslagring fram E46 (Säckade ihop efter ett par veckor) Bromsbelägg bak Bmw Compact (dimension på metallclips på tok för stort, och behövde modifieras rejält för att fästa mot kolven, resultatet blev att ett clips gick av) Fäste till avgassystem Bmw Compact (krävde stora modifikationer för att ens passa i skruvhålen, helt felbockade) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.