AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
593

Hjälp med 535 köp önskas

Hej!!
Jag är intresserad av en 535. Jag har hittat en 1990 som är importerad. Vad bör man särskilt vara noga med att kontrollera på denna bilen, den har rullat 17000 mil. Enligt ägaren så är kam och vippor +packningar byt. Det sitter även ett trimchip monterat. Bilen är för övrigt fullutrustad. Alla råd motages tacksamt.
Vad för pris är rimligt!!
Tack På Förhand......
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett stort + är ju att kam med tillbehör är bytta, en av de svagaste punkterna motormässigt.
535-90 har jag kört,rätt kul vagn med rått drag.

MVH
Hasso
BM
51
BMW 535 E34
BMW 535 i -90
Det låter som en bra bil. men jag är alltid skeptisk till milen på importbilar. Jag har en 535:a som gått 27000 mil, ganska rimligt på 12 år. Den är sv.såld. Svårt att tro att bilarna i tyskland rullat mindre.... Men undantag finns ju alltid. I övrigt är det en mycket välbyggd bil. Jag är supernöjd med min! Rimligt pris? 40-50 tusen låter väl bra om den är i bra skick. Bilarna är ju inte värda nåt i dag, så man får ju otroligt mycket bil för pengarna om du köper en sån....

Johan
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
535 bra klös!
Jag är mycket nöjd med min oxå! 28000 mil och spinner som en katt, mycket bil för pengarna.
Ett tips: kolla fjädrar och stötdämpare så att att de är hela , så att de är bytta nån gång. Fick själv byta alla runt om ett år efter jag köpt bilen = 6000 kr(material). Nu ligger den som en padda och spinner som en katt!
Lycka till!

"It's furious to be fast!"
bättre bil finns nog inte i den prisklassen
Min har gått 43000mil har fortfarande orginalkammar sitter i kanon skick . det man ska göra är rengöra oljeröret över kammarna + aldrig köra på syntet.
byta olja höst och vår .
dr
20
dr_mullweiser
535i -89
323i -85
VA??
Aldrig köra på syntet?

Har jag fått allt om bakfoten allså, trodde det var det som gällde..

Axel
Det är syntet som gäller,men har den gått på mineral innan får man byta olja igen efter ett kort tag sen är det lugnt.Fördelen är längre bytesintervall,starkare oljefilm vid höga temperaturer och minskat kallstartsslitage eftersom oljan dels lämnar en oljefilm på lagerytor och dels fortare kommer ut till smörjställena.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Alla säger olika om oljor. Men för mig är det bara helsyntet som gäller, tex. Mobil 1, Quaker State Shell Helix, Castrol osv. Vill man kosta på sin bil och ge den vad den vill ha skall man satsa på bra olja.
sliter på kammen gör du med syntet olja.
syntet oljan fastnar inte på kammen så varje kallstart är kammen princip torr och behöver gå några sek för att få bra med olja på kammen.
O.B.S detta gäller bara 12v gamla motorn nya 24 v med
hydrauliska lyftare ligger kammen i oljebad princip hela tiden.
men gamla motorn så "hänger" kammen uppe i luften .
har kollat med Motul , Mobil , Valvoline m.m
alla sägere samma sak om häft egenskaper på syntet olja och mineral olja.
Och syntet olja behöver inte vara dyrare än mineral
det är bara "normal" folket som tror att syntet är dyrare och därmed bättre.
Jag kör med 5/40 mineal olja från Mobil som kostar 190kr litern ute (betalar givetvis inte det men lite förmåner ska man väl ha eller hehe)
och det ska vara bra (vet ej men verkar fungera kanon för att jag har konstant jämn oljetemp spelar ingen roll om jag kör i stan eller bana eller stripp)
Men detta kommer alltid diskuteras fram och tillbaka
så jag tror att det är bättre med bra mineral olja än dålig syntet.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Men är det inte så att man måste byta olja oftare om man har mineral, typ var 500:e mil eller likande?
1500mil eller höst o vår spelar ingen roll vilken kvalisort är det bästa
Axel
Problemet med vidhäftning med syntetoljor är löst sedan länge,numera har syntetoljor bättre vidhäftning än mineraloljor.Det finns skäl varför BMW använder syntet,utveckling på oljor har gått långt på de sista 10åren och det skulle vara lite underligt om all forskning skulle vara för att få fram sämre produkter.
Tänk logiskt,det kvittar vilket märke bara det är ett känt kvalitetsmärke typ Mobil eller Castrol.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.