|
|
|
|---|---|
|
Hej Var idag till en AC-mek som kollade varför jag itne fick någon kyla från AC:n. Elfläkten fungerar inte och säkringen är hel, det hade jag kollat innan, så fläkten är väll trasig. AC-mekanikern fyllde på med kyl & spårmedel 600g bara för att testa systemet och det var helt tomt innan. Efter påfyllning så startade han bilen och lät AC:n stå på ett tag och det han snabbt kom fram till var att kondensorn var slut och att viskokopplingen behövdes bytas då den inte verkade fläkta på tillräckligt bra. Han visade detta genom att försiktigt sticka in en hammare i fläkten som direkt stannade. Att kondensorn var dålig menade han på att trycket i systemet ökade medan bilen stog på tomgång, började gå över 20bar och jag fick se en liten graf. Det var tydligen mycket skit som löv och saker som hade åkt in längst ner och låg och korriderade sönder kondensorn menade han. Går kondensorn sönder pga lite löv som ligger och möglar längst ned i hörnet? Om det vore en läcka orsakad av korrosion så borde väll trycket sjunka och inte öka? Kanske även beror på att elfläkten ifram inte fungerar pluss att viskokopplingen inte tar helt bra heller som gör att det blir för varmt + orsakar tryck ökningen. Summa sumarum skulle det kosta ~9000kr att firman böt visko och kondensor Delarna kan man säkert leta upp från tyskland till halva priset & sedan byta själv bara systemet var tömt från kylmedel vilket AC-meken erbjöd sig att hjälpa till med och sedan att fylla på systemet efteråt. | |
| Du är nog inte ensam om motsvarande problem tyvärr. Funkar finfint på mina båda bilar dock ta i trä. | |
| Kan mekanikern verkligen avgöra om min viskofläkt är dåligt genom att trycka något emot den så den stannar? Viskofläkten ska tydligen ha 2st lägen, 1- när den snurrar lite granna, 2- när den går för fullt? När han provade på min bil var motorn uppe i arbetstemperatur men i vilket läge ligger viskon då? | |
|
Skall din AC-funka så måste din elfläkt fungera!! - lamt fläktande viskosfläkten ersätter inte elfläkten på något sätt då den inte startar när den skall starta - dvs. när kondenstemperaturen är uppåt 60 grader - vilket den når inom 30 sekunder om inte elfläkten fungerar och går ifrån halvfart till fullfart då. Viskosfläkten kanske styvar upp sig vid temperaturer över 90 grader C och det inträffar inte i normal svensk sommar om inte bilen samtidigt stånkar sakta upp för väldigt branta backar högsommardag på >35 grader C och fullständigt vindstilla. Vid 90 grader C så har kompressorn stängts av pga. övertrycksbrytaren i tryckvakten och om den inte fungerar (vilket orsakas av just fastsittande fläkt som bränner sönder tryckvakten) så brukar det resultera att säkerhetsventilen på kompressorn släpper ut halva köldmedieladdningen i ett moln tillsammans med kompressorolja... Innan du ens funderar på att trycka in AC-knappen - se till att kondensorfläkten fungerar först!!!! du kan inte åka på viskosfläkten och tro att den ersätter kondensorfläkten - det gör den inte på långa vägar!! |
|
|
Ska plocka isär elfläkten när jag får tid och göra rent den/laga. Har läst att det fungerat för vissa att den hoppat igång igen efter rengörning. Mätte resistansen på alla 4st kopplingar i fläkten och brun till blå (full fart) gav ingenting = avbrott, kanske nån tråd som brunnit. Resistanserna gick från 0.2 till 1 tror jag beroende på hur jag mätte. Jag fick endast ha AC:n på vid ladsvägskörning sa mekanikern annars skulle precis som du skriver kompressorn sprängas. ABSOLUT INTE vid stadskörning. Viskokopplingen kan ju vara dags att byta efter 21000mil men kondensorn behöver det verkligen vara något fel på den?.. Får väll se när man åker på efterkollen och ser efter spårmedlet om det läckt något. Hur lång tid ska man åka innan det är läge för efterkontrollen, glömde fråga mekanikern? /Janne |
|
|
Det flödar tyvärr massor av skrönor om hur fläkten med viskokopplingen skall fungera. Att stanna den med ett föremål, en tidning eller med fingrarna är helt OK, det är ju så den skall funka. Inte ens när silikonoljan inne i kopplingen släpps på så att den börjar tröga ordentligt, vilket sker först vid ordentligt hög omgivningstemperatur, så snurrar den fast med remskivan osv. Den slirar även då och håller ett lägre varvtal än axeln som går in i navet. Fläkten har inte två fasta tillstånd, till eller från, som man tyvärr ofta hör från okunniga verkstäder osv. Precis som nämns ovan så är det elfläkten som skall hålla nere tempen i kondensor och kyl samt därmed trycket i AC:n när man står stilla eller kör i extremt höga omgivningstemperaturer. Viskofläkten hjälper endast till mera marginellt vid stillastående eller vid långsam kökörning, så fort det rullar på lite så tar fartvinden över hela jobbet. FP |
|
|
Provade viskokopplingen lite idag, först när bilen var kall och precis startad & sedan efter en rundtur och motorn var i normal arbetstemp. När den var kall så kunde jag lätt stoppa fläkten med fingrarna, när den var varm så gick även det lätt att stoppa den med fingrarna, vad säger detta? Tycker fläkten blåser klent men motorn håller ju sin temperatur bra så det kanske inte är något problem. |
|
|
viskoskopplingen styvnar inte till förrän navet (viskoskopplingen själv) är väldigt het för att kylaren är väldigt het ända ned till nederkanten och kylningen räcker uppenbarligen inte till - dvs luften bakom kylaren som spolar om viskoskopplingen skall vara uppemot 90 grader varm, är den svalare än så kommer viskofläkten att snurra ganska fritt. en bil på tomgång (i kö tex.) producerar inte sådär jättemycket värme vilket i svensk sommar gör att kylaren aldrig kommer att bli överdrivet het då den långsamt snurrande viskosfläkten fläktar tillräckligt bra för tillräcklig kylning fast den snurrar långsamt. - det är lite annorlunda i medelhavsländerna eller israel/egypten med ökenklimat att AC måste ha ordentlig fläktning beror på att den kan inte gå lika varmt som en motor som lätt klarar 90 grader, en AC vill slå på fullfart på fläkten redan vid 50 - 60 grader C för att ha något så när kylkapacitet mot kupén, och vid 90 grader så stängs alltihopa av pga. för högt tryck i systemet och har gett ganska dålig kylkapacitet lång innan dess. dom flesta brukar märka när AC-kondensfläkten slår på full fart (från halvfart oftast) en riktig het dag då det plötsligen blir kallare i munstyckena - dvs. kylkapaciteten sjunker ganska fort när kondensorn blir 50 - 60 grader varm och däröver och får tillbaka kapaciteten igen när fläkten går på fullfart och kyler kondensorn bättre. |
|
|
Hittade en tysk återförsäljare på ebay som sålde samtliga grejjer för: Kondensator - 64538378438 = 55Euro Viscokoppling - 11521740962 = 26Euro AC elfläkt komplett - 64548380780 = 135Euro Billigare än så blir det nog inte. Hur länge bör man vänta innan man bokar återbesöket till AC-mekanikern, tyckte han sa ~3veckor? |
|
| Väcker min egna tråd igen, var ute och körde en sväng idag och när jag kom hem så kom jag ihåg viscokopplingen igen. Lät motorn stå på tomgång och öppnade huven, gasade lite och fläkten lät som på en gammal volvo 740... Följde med i varvtalet. Ytterligare tecken på att den är dålig eller är det normalt? | |
| Ja, det är väl varmt nu, så det kan ju hända att den driver hårdare. Men känn på den om den går att dra runt med motorn avstängd. Likväl som de kan glappa o slamra och sluta driva bra, kan dom även skära ihop. Då följer fläkten helt vattenpumpens varvtal och det är inte bra. I så fall får du smygköra till du kan byta koppling, för varvar man motorn med skuren koppling är det lätt att fläktvingen exploderar och bitarna gör skador i sin väg. | |
|
Nu kände jag aldrig på viscon effter att motorn var avstängd men innan jag åkte ut och körde och motorn var kall så var viscon seg att röra på. En undran, om viscofläkten nu skär ihopp när den blir varm och följer bilens varvtal = högre förbrukning ett symptom? |
|
|
Viskofläkten följer aldrig motorvarvet förutom när den är trasig. Den slirar, från helt lätt i normala fall till lite trögare när viskokopplingen (centrumdelen av aluminium) blir ordentligt varm pga het luft från kylare och kondensor. Detta kan bara inträffa vid stillastående och helt långsam körning när yttertempen är hög, så fort man kommer över 20-30 km/h så tar fartvinden över hela jobbet med kylningen, dessförinnan har elfläkten startat och gått upp på högsta hastighet, speciellt om AC:n också är igång. När viskofläkten följer motorvarvet stumt och låter gammal Volvo så är den trasig och skall snarast bytas. Fläkten är inte dimensionerad för flera tusen varv/min och sprängs lätt med följdskador på kylare osv. Förbrukningen kan kanske öka marginellt pga kraften som går åt att driva fläkten med högt varvtal, men även pga att motorn tvingas arbeta utanför normalt temperaturområde. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.