|
|
|
|---|---|
| Elcabben på min Z4 3,0, modell 2004, 8 500 mil, går inte att öppna. Efter felsökning vill Jacobssons bil i Jönköping ha 11 500 kr för byte av hydraulpumpsaggregat inklusive felsökningen. Vad ska man säga om det priset? | |
|
Jag hakar på den här tråden, hoppas det är ok. Även min cabmotor har gett upp. Hade bilen inne på Mekonomen idag för att felsöka och det enda dom sa efter en dag var att dom inte visste vad felet var och att vi måste boka en ny tid då dom påstår att dom måste demontera hela cabben för att kunne felsöka cabmotorn, vilket tar ca 8 timmar?! Är det rimligt? Enligt dom gav felkoderna inget... Aye, hur kom Jacobssons fram till att det var hydraulpumpsaggregatet? Någon som vet om det är det "klassiska" felet? /David |
|
|
Finns det ingen som har plockat bort cabben själv och som vet hur man gör för att komma åt denna omtlade motor? Hasse Z4 |
|
| runt 10kkr är "rätt" pris, så ert är inget direkt överpris, min var på verkstaden två dagar för operationen i fjor. | |
| Powerposta mig så kan jag ha lite intressant info till er med cab problem | |
|
Tänkte ta o dra ut de från min TIS men jag hittade denna sida istället: Länk Där alla stegen är beskrivna, kan bara konstatera att det är en hel del fler steg än på min Z3... Lycka till! /PG |
|
| David C > Jacobssons hade inne bilen en halv dag och kollade. När jag hämtade den sa de att det är en ganska omfattande operation att byta hydraulpumpen; de måste låna ett verktyg från Göteborg (!) för att kunna lyfta av suffletten. Jag har bokat tid för reparationen i slutet av månaden. | |
|
Kolla med Rinaldo Bilservice i Jönköping, jag vet att han överträffar det nämda före- taget i kunskap och har en annan prisbild. Han har hållt på med BMW väldigt länge. Ring 036-166791 |
|
|
Är man bara lite händig och har tålamod går det att byta modulen själv. Jag gjorde det på min Z4 -03 när den rasade. Ny motor/pump-modul kostar ca 4k och arbetet tog i mitt fall 10 timmar fördelat på två dagar. Följ bara instruktionerna i länken nedan så är det inte speciellt svårt, bara jävligt trångt o pilligt ;) Länk //Björn |
|
|
Du måste kunna köra cabben i demonterat skick för att kunna checka om oljenivån är OK efter losskopplingen av ledningarna. Jag gjorde en fixtur av trä som jag ställde på golvet i garaget. OBS! Ledningsanslutningarna är felmärkta på nyare pumpar. Sätt tillbaka som på den gamla och följ inte märkningen för då går pumpen bakvänt. Har du tur kan du rengöra den gamla pumpen med elektronikregöring på sprayburk. Finns bl.a. hos Biltema. Oftast är felet att pumpen är korroderad p.g.a. vatten. Täta därför pumphöljet med butylgummi och ventilationstejp efter renoveringen. Öppna backventilerna i dräneringsrören ock blås ut skräpet som säkert samlats här. Du kan låta backventilen på röret från motorsidan vara borta. På andra sidan dämpar den vägljud. 10000 SEK är ett bra pris för byte på en verkstad. Pump + olja kostar c:a 4200 SEK |
|
|
Jag betalade 10500:- på Borgs Bil i Vällingby för bytet för 2 år sedan. Har nog inte blivit billigare sedan dess. BMW Solna skulle ha 18000... ------- //Lövet |
|
|
Ska man vara ännu mer korrekt så betalade jag 10500 + 800 i felsök dvs 11300 totalt. ------- //Lövet |
|
|
Ska man vara ännu ännu mer korrekt betalade jag inget alls. Det gjorde Carblaze i Borås som jag köpt bilen av. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.