AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.506

Slirande koppling BMW 330i ?

Tjena !

Jag har efter en tids ägande av min BMW 330 i e46 börjat märka att kopplingen inte greppar riktigt som den ska efter snabba växlar samt efter hjulspinn och höga varvtal. Även från stillastående start.
Vad kan detta bero på ? Börjar kopplingen bli kass, eller är det något typ utav säkerhetssystem ? Räcker det kanske att byta växellådsolja?

Tacksam för svar , MVH

Sorry för dubbelpost.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det bästa sättet att testa kopplingens grepp är att åka i 80-90 km/h på 5:ans växel, trampa gasen i botten och kicka till kopplingen. DÅ ska motorvarvet gå upp och snabbt ner igen. Går varvet sakta ner igen (mer än 0,5 sek) greppar inte kopplingen som den ska. Oljebyte gör ingen skillnad. Det är torrlameller i kopplingen. Det är då byte av lamellcentrum och tryckplatta som gäller.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Du vet vad CDV är va? Clutch Delay Valve.

Det är inte den som gör att du tror du har en dålig koppling?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, den kan det vara med. Har du för vana att göra starter med fullt hjulspinn bör du ta bort CDV:n annars blir kopplingen inte så gammal.
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
det är jag och min polare som gjorde denna tråden igår! Så vet vad det handlar om.

Vi läste runt lite om CDV, men om någon kan förklara lite mer hur den funkar?

Och vid vilket mil tal brukar kopplingen ge upp om den är lite bus körd/vanligt körd? Svårt att säga exakt, men då det är en ganska stark motor kan jag tänka mig att det kan gå snabbt att slita ner kopplingen om man kör för hårt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
CDV-ventilen är en vanlig hydraulisk stryp-/backventil som stryper återflödet av hydraulvätska från slavcylindern när man släpper kopplingen. D.v.s. oavsett hur snabbt man släpper pedalen så greppar kopplingen in mjukt och fördröjt. Det kan ge slitsamma slirningar vid start.
Finns inget särskilt miltal för kopplingsbyte. Hade själv en Merca med orginalkoppling som gått 40 tusen mil när jag sålde den. Samtidigt byter en 96-årig döv farbror i en grannby kopplingen 3-4 gånger per år i sin Toyota.
Visa användare
7
mattias.g
318da-14
320i-01
330i har ingen strypventil. Byt koppling och du har en ny bil! Varken speciellt dyrt eller svårt,däremot trångt och lite bökigt.
Jag har med 330i med samma problem som dej, tex: trycker fullt på 2an, slänger i 3an och den slirar som fan. Även vid start på ettan så märker man att kopplingen tar högt upp.

Bytte kopplingen och som nån annan sa här i tråden så blev det en ny bil!

Byt koppling så löser sig dina problem :)

Och det sitter ingen CDV ventil på M54 så gott som jag vet, det är väl på lite nyare bilar eller? Iaf, jag såg ingen sån och jag är mekaniker.. :)

/ Alex
Jag är rädd för att det sitter en CDV ventil på E46 med M54, se Länk (Pos 15)
Jag är inte bilmek ;-)

mvh/ Anders
Okej, tack för alla hjälpande svar! Det verkar uppenbarligen som att det är dags för ett kopplingsbyte.

Anders 72- Jag provade din metod och den visade tydligt att kopplingen börjar bli sliten .

Tack för hjälpen!
Jag frågade även Jacobsson bil här i Jönköping och det var en mekaniker där som sa det.. Utöver hans ord har jag ingen kunskap om den där ventilen. Ska kolla sen om det sitter nån.

Om det gör det finns det, är det nåt speciellt man ska tänka på när man tar bort den?

/Alex
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag är ganska säker på att det sitter en CDV på alla E46, 330i inkluderat. Möjligen att det sitter en speciell CDV på M3E46.
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
En kompis tog bort min idag.vart en helt annan bil trodde jag fått en stroke och glömt bort hur man kör manuell efter några år med automat.rekomenderas starkt!

hur gick han tillväga? smidigt?
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
upp med bilen på en lyft.bredvid kopplings cylindern ser du röret som går ut från kopplings cylindern,finns en hållare för slangen där bromsvätskan går.där finns en liten mutter i bakant och en större i framkant.ta bort cdv´n och skruva ihop utan cdv.tror det var 10 eller 11 nyckel och 17´s nyckel.mkt enkelt tar max 10 min att fixa.glöm inte att fylla på bromsvätska efteråt.
finns säkert bilder på detta någonstans.
J-
534
J-A
325i T -08
Har bytt till fullflödes CDV från Länk och håller med "Uffe12a". En ny bil som kräver lite tillvänjning.

De förekommande kopplingsvibrationerna har också minskat.

ro
24
rosaelefjant
120 e87 -08
Vad kostade butet av koppling?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.