AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.498

Vad är mest ekonomiskt? Nyare 120d eller E39a ?

Sida 5 av 5
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag lägger alldeles för mycket pengar på min E39a.
Skulle med säkerhet kunna ha en nyare 1 serie eller 3 serie för samma peng.

Har provat flera men aldrig hittat någon känsla i bilarna, ingen själ ingen bmw form ingen vinklad mittpanel som gör upplevelsen mysig, riktad mot mig som förare.

Bara för att man har råd att ha en nyare bil betyder det inte att man vill det, för mig handlar det om känsla till bilen och de oslagbara former E39 har, den sista klassiska modellen.

Sen kan jag tycka att den nya 5 serien är jätte snygg men jag känner inte att jag som entusiast åka runt i den och inte behöva fixa med den, vad är då syftet ?
Jag vill greja pilla mecka med min bil och ha en känsla till den, annars blir det bara en sak man kör runt i istället för att ha en sorts "relation" till.
Verdi
Profossen,
Jag gillar inte kostnad per mil eftersom det är ett missvisande mått som inte är konstant.

Viss del av kostnaden per mil är konstant oavsett hur mycket du kör. T ex bränslekostnaden, däckslitage osv.

Men flera viktiga kostnader ökar inte på samma sätt. Visst blir värdeminskning och försäkring dyrare om du kör 4000 mil/år än om du kör 2000 mil/år. Men det blir ju inte dubbelt så dyrt.

Alltså kommer kostnaden per mil vara lägre vid 4000 mil/år än vid 2000 mil/år. Allt annat lika.

Däremot är det såklart relevant att diskutera totalkostnaden. Varför ska man dela upp det per mil?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Verdi: jag tänker att syftet med att dela upp det per mil gör det möjligt att jämföra ekonomin mellan olika bilar. Det förutsätter såklart att man jämför över samma körsträcka..

Man kan såklart ta bort mildelen ur ekvationen, som du säger, men då tappar man ju även beräkningen av värdeminskningen, som ju är hårt milberoende, speciellt på nyare bilar.

Aspekten som captainoates tar upp är ju också intressant, ur en mer kvalitativ synvinkel, men ofta mossar vi det i alla kalkyler: Är jag nöjd med upplevelsen bilen ger mig som ägare? Där blir det inte funktionellt med ett logiskt-deduktivt resonemang, eftersom ingen kan säga att det jag känner för min bil är fel :-) även om den kostar x kronor mer/mindre än bil y/månad/mil...

Verdi
Jag tror inte att du riktigt hänger med på varför det är felaktigt och missvisande att dela upp det per mil.

Kör man 2000 mil i en Volvo och 2000 mil i en Subaru så kan man väl jämföra. Men varför inte jämföra hela kostnaden direkt? Varför blanda in "per mil"?

Det blir ju ett konstigt och väldigt trubbigt mått på hur dyrt det är att åka en mil i bilen. Säg att du åker 2000 mil per och har beräknat kostnaden per mil till 47:-.

Då kostar det ju inte 4700:- att åka en extra tur på 100 mil till t ex fjällen. Kostnaden blir ju dels bränslekostnad + slitage + ÖKAD värdeminskning pga 100 extramil och alltså INTE ta den värdeminskning man fått fram på 2000 mil och förutsätta att den gäller även för 100 extramil.

Det är här de flesta hamnar fel. De tror, felaktigt, att det kostar t ex 47:-/mil att använda bilen. Ja, det gör ju det indirekt men "extramilen" kostar hela tiden mindre och mindre ju mer man kör, men testa att köra 1 mil per år och räkna milkostnad på det... ;-)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Skillnaden mellan E39 ägare och de som äger en 120D, nu generaliserar jag men jag skulle tro att merparten av de som har en E39 är lite mer genuint intresserade av bilar eftersom man har dom kvar och tar hand om dom, en ny 1 serie är ju mer bilar man ser alla köra eftersom de ofta är tjänstebilar, jag säger inte att man kan vara entusiast och äga en 1 serie utan jag menar lite mer i det stora hela.

Därför är det svårt att jämföra kalkyler på något som är mer än hobby än ett fortskaffningsmedel som en nyare bil oftast är.

Sedan är det svårt att jämföra med E39 eftersom det är så olika hur mycket som går sönder osv och hur mycket man blundar för att fixa, tex vissa kanske inte byter bromsar förrän det inte stannar, medans vissa ( som mig ) byter vid 10 000 mil för att det känns som det är dags och vill ha fräscha grejer.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
BMW 525i 2002
Årlig körsträcka, mil: 3000 / Innehavstid, år: 1 / Inköpspris: 70000 / Bensinförbrukning l/100 km: 9,4 / Bensinpris kr/liter: 14,23
KOSTNADER Kr/år
Värdeminskning 15 980      
Skatt, besiktning 2 540      
Försäkring 6 000      
Bränsle 40 130      
Reparationer, service mm 14 990      
Däck 4 840      
Parkering 3 000      
Övrigt 2 000      

Totalt kr/år 89 500      
Kr/månad 7 460      
Kr/mil. 30

Denna kallkyl fick jag på min e39:a som jag haft i drygt ett år och kört 3000 mil med. Har någon post glömts av?

Mvh Martin
Pr
1.031
Profossen
Kahn-D: vissa räknar även in ränteförlusten, dvs den uteblivna avkastningen på dina 70" som du betalade för bilen. Den blir marginell på billigare bilar men kan slå hårt på riktigt dyra.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jo, jag la till ett par tuss på övrigt med tanke på det. Svårt att beräkna värdeminskning tycker jag. Min kalkyl bygger ju på att jag skulle få ut ca 54 papp om jag sålde den. 13300 mil har den gått nu.

Mvh Martin
Pr
1.031
Profossen
Verdi: visst är det så att extramil förändrar kalkylen, men är inte tanken att ha ett jämförelsetal så att konsumenten lätt kan jämföra mellan olika bilar?

På chipspåsar anger man fett/serveringsportion. En S-p är ca 30 gram(!), vilket ingen nu levande människa äter, förutom Anna Skipper. Tanken är att konsumenten ska kunna jämföra sin chipspåse mot ngt annat och få en bild av hur mycket äta man "får" för 10gr. fett...

Nu säger någon att "det där är väl ett dumt sätt att jämföra mat på. Jag äter ju kanske 100 gram chips". Ja, men ration (kvoten portion/fett) är ju densamma!

För en bilkalkyl finns det ett skenbart linjärt samband mellan milkostnad och mil. Men i verkligheten är funktionen negativt expotentiell, en 1 år gammal bil blir ju inte värdelös även om den körs 20.000 mil på det första året o.s.v. På samma sätt sjunker ju även garageförvarade bilar i värde även om de inte körs med...

Men som jämförelsetal inför köp tycker i vart fall jag att det ger en hygglig bild av vad det kostar att använda bilen.

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag tror att de flesta BMW människor, i alla fall de som hänger här, i första hand inte väljer bil efter vad som är absolut billigast att äga. I mitt fall har dock bilen i första hand gått som transport av frugan till och från jobbet och hon är dessutom likgiltig till vilken bil vi har. Man får ju dock en aha upplevelse då jag först räknade med att komma billigare undan om jag köpte en lite äldre bil och fixade den själv. Jag kan ärligt säga att jag inte räknade med att hamna på dessa ägandekostnader, i synnerhet då jag själv gjort det mesta av reparationerna och servicen. I ljuset av detta så kanske man får ett betydligt enklare bilägande om man skulle lägga samma peng på ett par år gammal 320 eller 318. Problemet är förstås att man blir ju lite fäst vid sin bil då man har lagt ner så mycket tid och energi för att få den i fint skick. Men å andra sidan har man ju förstås Alfan.... :-)

Mvh

Olle D
Pr
1.031
Profossen
OlleD: Precis sådär är det för mig också; man går på känslan, börjar räkna och upptäcker till sin fasa att det hade varit lika billigt (och mycket tryggare iom. garantier samt andrahandsvärde) att köpa en ny bil.

Men sedan har vi ju känslan (viktig! :) samt friheten att ha kapital över och inte bundet i form av bil eller lån... Skönt i dessa Greklandstider :-)

HenrikJ: Ja jag är säker på det. Din länk visar klart och tydligt att en E90 inte är storleksmässigt identisk med E39 annat än i bagageutrymme. Länk
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Apropå milkostnader och BMW E39:

BMW 540i/6 Touring -97

Inköp februari 08: 54.000:-
Expansionskärl: 850:-
Kylarvätska: ~200:-
0,5 l olja att toppa upp med: 50:-
Spolarvätska: 100:-
Bensin: 600 mil x 1,09 x 12 = 7848
Försäljning juli 08: 75.000:-

Jag tjänade alltså 19 kr och 92 öre för varje mil jag körde, attans att jag inte körde längre ;) ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.