|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Är kapitalkostnad inräknat i dessa kalkyler oxså, eller är det endast värdeminskning + driftskostnader? Oavsett så kan man bara konstatera att det inte är speciellt billigt att ha en gammal bil, trots att inköpskostnaden är låg..... Olle D |
|
|
Oj, jag var lite seg där när jag skrev och missa att ni redan funnit testet jag skrev om. Och ja, jag har bestämt för mig att kapitalkostnad är med i beräkningen. Mvh Martin |
|
| Olle D : Hur har du räknat egentligen? Har man en milkostnad på 47 kr/milen under 1600 mil på en E39 -01 så måste ju nåt gått fel. Det är ju ca 75000 kr. Har du räknat med inköpet då eller? | |
|
Jag ligger nånstans över 40kr/mil på vår E39 som vi ägt i exakt två år och 2000 mil. Då räknar jag ingen kapitalkostnad (ränta 0%), men däremot värdeminskning och ALLT annat inkl spolarvätska etc... Men första tiden är ju dyrast när man fräschar upp och byter diverse saker för att få det skick man vill ha. Milkostnaden sjunker ju hela tiden när man sedan mest brukar bilen. Får väl dock dra bort garaget för 3,18kr/mil iofs. |
|
|
En E39a är en stor, rymlig och praktisk familjebil som även lämpar sig bra för tex fjällresor med familjen. För mig känns därför en jämförelse med en BMW 1 serie något udda. |
|
|
GE, Jag har räknat med alla de kostnader för service och reparationer jag haft under året, en värdeminskning på 10 000, ett bensinpris på 13,8 kr/l, skatt, försäkring etc. Jag har ingen kapitalkostnad, och själva inköpskostnaden är givetvis inte inte inräknad. Jag har inte heller tagit med småutgifter såsom spolarvätska, tvätt etc,. Jag har dock sedan mitt första inlägg nu gjort några justeringar i kalkylen och har nu hamnat på ca 45,5 kr/mil. Men du har alldeles rätt, den totala kostnaden landar på ca 73 000 kr varav reservdelar och reparationer är nästan 32 000 kr. Jag har givetvis lekt lite i kalkylen för att förutspå nästa års kostnader, och jag räknar inte med att behöva lägga ut över 30' på reservdelar. Skär man ner den kostnaden till mer normala 10' så får man ju en lite trevligare kalkyl och landar på en totalkostnad kring 33 kr/mil, givet oförändrad körsträcka. Detta stämmer också rätt bra med vad Konsumentverkets kalkyl ger... Mvh Olle D |
|
|
Inte så stor skillnad med kapitalkostnad i det här fallet kanske, men den borde väl som princip vara med (som en alternativkostnad)? Generellt känns det aldrig bra att få reda på hur dyr varje mil är. Fast det kanske gör att man borde köra så mycket man orkar? :S |
|
|
mats_epost, i det första inlägget står det på att han funderar på en 120d alternativt 320d. Då trådskaparen kör 3000mil per år finns det inga tvivel att en 320d, eller en helt ny 320ED blir mer ekonomiskt fördelaktigt. En E90 är nästan storleksmässigt identisk med den "stora familjebilen" E39. Dessutom finns det ingen risk att vevhusventilationen fryser mitt under fjällresan med familjen... |
|
Verdi |
Återigen, kostnad per mil är ett idiotiskt sätt att räkna bilkostnad på, eftersom kostnaden per mil sjunker med fler körda mil. Kör man 1000 mil eller 2500 mil så gör det stor skillnad. Visserligen är värdeminskningen större om man kör mer, men den är knappast 2,5 ggr så stor... |
|
HenrikJ: Min 540 E39 lider ej av risk till frusen vevhusventilation. När det gäller tex M54 verkar det däremot smart att isolera lite rör samt vara extra nogrann med oljan inför vintern, absolut. Visst en 3 serie kan man jämföra lite bättre, jag läste ej tråden tillräckligt noga! Visst är det ekonomiskt med en diesel om man kör mycket. En fördel med E39 jämfört med en sprillans är varje fall enormt mycket mindre anskaffningskostnad samt att man inte binder upp så mycket kapital alternativt låneskuld. |
|
| Och förutom ekonomi (bränsleförbrukning) så är alla andra egenskaper hos en diesel sämre... :) | |
Verdi |
motorsport5, Njae. En diesel har ju mer kraft i vardagssituationer också. (om man jämför likvärdiga motorer) |
| Jag gillar personligen inte karaktären och traktorljudet som en diesel ger. | |
| HenrikJ: På en punkt har du fel. En E90 är inte alls storleksmässigt identisk med E39. | |
|
E90 Längd: 4531 Bredd: 1817 Höjd: 1421 Hjulbas: 2760 E39 Längd: 4780 Bredd: 1800 Höjd: 1440 Hjulbas 2830 |
|
|
F01 (mm): L 5072 B 1902 H 1479 Hb 3070 F10: L 4899 B 1860 H 1464 Hb 2968 |
|
|
mats_epost: Jag skrev "dessutom finns det ingen risk att vevhusventilationen fryser". Vilket är risken med såväl M52 som M54. Behöver jag dessutom nämna; pixelbortfall, kylare, fläktkopplingar, ABS-givare, sensormattor, hjullager, styrenheter, bältessträckare, oljepumpsbultar, länkarmar, bussningar, vibrationer, rost, rost, rost, och rost. Förstår inte vad du menar med "Visst en 3 serie kan man jämföra lite bättre". Om du syftar på en storleksjämförelse mellan E90 och E39, se länken nedan. "Visst är det ekonomiskt med en diesel om man kör mycket." Nej, det lönar sig även vid en relativt låga miltal. Gör en kalkyl. henke lexus: Är du säker på det? Se Länk captainoats: Yttermåtten är knappast relevanta, se ovan. Bagageutrymmet är densamma på litern när och innermåtten i stort sett lika. Det är lätt att låta sig luras av att en bil "ser stor ut" och att körupplevelsen är likvärdig en lastbil, jämfört med E90. Svar till alla E39-ägare som kommer att replikera på detta inlägg: Provkör en nyare BMW. Exempelvis E90/E91 eller F10/F11. Gärna en diesel. Ni kommer bli förvånade över hur mycket utvecklingen har gått framåt de senaste 15 åren. Gör därefter en ordentlig ekonomisk kalkyl som tar hänsyn till samtliga aspekter. Ni kommer bli förvånade över resultatet. |
|
| HenrikJ, och i en diesel (särskilt 2-litarn) så får man gratis massagestolar också. :) Eller tycker du att övriga egenskaper förutom förbrukning är likvärdiga en bensinmotor? | |
|
HenrikJ: Jag ville enbart påpeka att inte alla motortyper i E39 lider av risk för frusen vv och tog min egen som exempel. För problem motorerna så verkar det som lite isoleringsjobb och hyfsat fräsch olja hjälper väldigt mycket. Men visst har du rätt i att risk för frusen vv är ett irritationsmoment för M52 och M54. Jag håller med dig om att man kan jämföra utrymmena mellan E90 och E39. Som påpekat blev jag förvillad över trådens topic där det stod om BMW 1 serie och E39. Att det är en enorm skillnad i anskaffningskostnad mellan en fräsch begagnad E39 jämfört med en sprillans BMW (tex 1 eller 3 serie) kan du dock ej säga emot till E39ans fördel. >Jag har aldrig någonsin påstått att en beg E39 är bättre än en ny BMW 3 serie (tex). Pixelfelen kan åtgärdas för ca 300 inkl moms tex härifrån om man vågar sig på att meja lite själv: Länk (Det cirkulerar tyvärr en del skumma lösningar eller dyra reparationer för pixelfel.) Ja, om dieslar har jag hört att en 335d eller en chippad 330d bör ge mig en liknande eller t.o.m. bättre körupplevelse jämfört vad jag får nu med min begagnade E39a. Jag är inte anti diesel längre. Självklart bör de nya chassina tagit steg framåt i utvecklingen de också. Oljepumpsbultar tror jag att mycket få E39or tillverkade på 2000-talet haft problem med åtminstone. Men kostar väldigt lite att få kontrollerat i samband med oljebyte. Hmm, ABS givarna tror jag också varit bättre för E39or tillverkade på 2000-talet. Underredet, länkarmar, bussningar osv kommer behöva underhållas även på nya BMW så småningom. Ja, kylaren behöver relativt ofta bytas på E39or, korrekt, men en kraftig majoritet har nog åtminstone enbart bytt den en gång under bilens livslängd. Rosten gäller det att hålla efter ja, visst är det ett problem på flertalet E39or. Men om man nu köper en begagnad så får man helt enkelt försöka hitta en fräsch. Övriga problem du nämner är sällsynta. Medan jag provkör lite fler dieslar så kan väl du provköra en V8a? |
|
|
Det skulle vara intressant om ni som i tråden framför ert ogillande över "kostnad-per-mil modellen" presenterar hur ni har operationaliserat era bilars driftskostnader. Jag har exv. en bekant som menar att det är ointressant att "hålla på och krabba med sån't skit [milkostnad] för lägger jag inte pengarna på bilen så slösar jag bort dem på annat ändå!" :-) En slags "ignorance is bliss"... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.