AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.500

Vad är mest ekonomiskt? Nyare 120d eller E39a ?

Sida 3 av 5
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, min E39.a har ännu inte råkat ut för det "spröda plastfenomenet" på kylaren, men lite rep har det ju blivit iaf på nu 21800mil rullade..typ v-pump(iofs i förebyggande syfte), termostat, termostathus, bromsskivor(bak) inkl handbromsbelägg etc..
Någon fjäder i bakluckelåset :) , inre dörrhandtag på förarplats om man ska vara kinkig, men några stora pengar att tala om är det ju absolut inte.

Men vad som är billigast i slutändan är väl mycket en fråga om hur mycket flax man har...men det där med tur/flax brukar innefatta även huruvida kontroll eller icke kontroll av ägaren är utfört..
Dvs ett visst "bilintresse" skadar inte när en vagn börjar bli till åren kommen för att i möjligaste mån fixa/kontrollera/underhålla bilen så bra som möjligt :)

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft två M54or, ingen har haft några kylarproblem.

Däremot har alla mina nyare bilar haft "värdeminskningsproblem" ;)

-------
//Lövet
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ägare av e39 får väl läggs upp sina kostnader här. Och sen får la 120d ägare göra likadant. Sen får vi uppskatta värdeminskningen och se vad det leder till. Kan bara, som jag tidigare postat, konstatera att vår E39 varit/är betydligt dyrare än så länge än vår tokgamla" Audi. Nr jag är nöjd ändå.... Vi hade mkt väl kunnat köpa en nyare/ny BMW men det är samtidigt en känsla att vara lånefri.

Mvh Martin
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW 530i -02, två års ägande. Kostnad = 1 inspection 2
BMW Z4 (e46 under skalet), två års ägande. Kostnad = 1 service och 1 fönsterhiss á 3500kr och en uppsättning däck.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har räknat på min bilkostnad. 33tkr inköp, haft bilen i snart tre år. ALLA reparationer är utförda på verkstad!
I räkningen ligger
*Skatt och försäkring
*Rostlagning och omlack bakom bakhjulen och höger tröskel (vid inköp)
*Polering och lackkonservering (vid inköp)
*Byte av ett gäng bussningar i bakvagnen (vid inköp)
*Begagnade kromfälgar med fina däck (vid inköp)
*Lagning av motoroljeläckage
*Byte av styrdamask
*Bytt längsgående bromsrör
*Bytt slangar till styrservon
*Bytt effektsteg till fläkten
*Bytt kulleder
*Lagat en strålkastare som inte ville resa sig
*Byte av oljekylare till växellådan
*Byte ABS-givare
*Lagat en bortkörd yttertempsensor två(!) gånger (har kört på något)
*Två servicar
*Värdeminskning 8tkr
*Bränsle dessa 3 år
Total månadskostnad: 2300 kr.

Vilken ny bil skulle jag kunna få för 2300 kr/månad inklusive skatt, försäkring och bränsle?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
mil/år?
Verdi
esadh,
Förutsättningen för OP var 3000 mil per år om jag inte minns fel. Jag skrev även att om man kör väldigt lite så är det billigare med en äldre bil.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Marin849: Alldeles för få. Jag har inte kollat mätarställningen men en bit under 1000 mil/år i alla fall. Det blir dyrare mil när man inte kör så långt. :-/

Verdi: Ja, det är en årlig sträcka på 3000 mil TS ville ha svar på. Min fråga var dock ingen retorisk sådan med avsikt att påvisa något, bara otydlig och öppen för tolkningar. Men den är iofs en aning OT. För att förtydliga: Kan man räkna hem en 0-3 år gammal bil för 2300 kr/månad inkl. allt om man även räknar in bränsle för .. säg i genomsnitt 70 mil/månad? Eller ska jag kanske starta/leta en annan tråd för detta?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Lövet hur mkt har du hållt på med bilar?
Nu menar jag inte vad du har läst dig till på nätet och vad du har snappat upp under dvs verstadsbesök
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pelle, vad är poängen?

(Det känns som du gör en liten omväg istället för att direkt presentera din tes)

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är din poäng Pelle? Att vara dumt oförskämd eller kommer det någon poäng där du har en avvikande uppfattning? Kom då med den istället.

-------
//Lövet
Är det inte lite väl naivt att påstå att en bil på 15 000-20 000mil troligtvis inte kommer ha några reparationskostnader som överstiger 5 000kr/år.
Bara ett kopplingsbyte exempelvis totalförstör ju den budgeten.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kopplingsats komplett kostar väl 2600:- exkl arb om man är händig. Exkl. svänghjul.

Min förra bil, en sketen Audi 80, kostade 7000kr i reparationskostnader på fem år. Den hade gått ca 23000. Men det var ju en enkel Audi och ingen E39 som är mer komplicerad i alla avseenden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
bunf: Det har jag inte skrivit heller. Det jag har skrivit är att jag trots att jag hela tiden har kört begagnade bilar aldrig haft reparationskostnader på 5000kr/år. Bilarna har varit 3-4 år gamla runt 10.000mil.

Chansen att få värdeminskning på en nyare bil är 100%, chansen att få dyra reparationer är klart mindre. Klart att de dyker upp men ska du äga bilen i 3 år så är det långt ifrån så säkert att man ska ta med det i kalkylen. En 120d kan få både turboras, dieselpumpsras och partikelfilterbyte - men inte räknar man med det direkt?

-------
//Lövet
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag måste bara lyfta denna tråd lite,

Nu har vi snart ägt vår 530 i ett år och igår tog jag och kollade vad den totalt kostat oss. När bilen köptes hade den gått ca 19 000 mil och sedan dess har vi kört ytterligare ca 1600 mil. Den totala kostnaden per mil slutade på 47 kr. Det skall tilläggas att service och de flesta reparationer har jag gjort själv. Tunga reparationsposter har varit byte av ABS styrmodulen (ca 9500 kr) + båda främre givarna samt generatorn (5600 kr). Dessutom har jag bytt hela kylsystemet (kylare, vattenpump, termostat etc.), alla främre länkarmar och batteri. Jag har gjort oljeservice vid två tillfällen och bytt olja/filter (två gånger) i automaten samt olja i slutväxeln. Sedan har det varit en massa mindre jox som t.ex. nya xenonlampor, rostiga bromsledningar, hjulinställning och ny packning till oljefilterhålleren. Kostnaderna har rullat på, men eftersom jag gjort vissa saker i förebyggande syfte så hoppas jag att jag skall få mindre kostnader de närmaste åren - men vem vet? Sammantaget så har nog ägandekostnaderna blivit högre än jag först räknade med, men nu börjar bilen bli i det skick jag vill ha den. Hade man dock inte varit intresserad av att skruva och fixa så är det tveksamt om den eventuella prisskillnad det blir mot att köpa en nyare lite mindre bil skulle vara värt besväret (det har ju blivit rätt många timmar i garaget).

Olle D
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Får man inte en ganska så rejäl ny bil för 47:-/ milen även med värdeminskningen inräknad? Orkar någon kolla vad en NY 530 skulle kosta att äga enligt teknikens värld exempelvis?
Verdi
Det här med kronor per mil är ett sällsynt uselt sätt att mäta hur mycket en bil kostar.

Problemet är såklart att ju mer du kör desto mindre blir kostnaden per mil eftersom större delen av värdeminskningen får man oavsett hur mycket man kör.
Pr
1.031
Profossen
Kollade: Enligt TV skulle en ny 532i år 2010 kosta 49:- milen räknat på 3 års ägande inkl "allt"...

Då har man räknat på 6000 mil/3 år.

Pr
1.031
Profossen
523i ska det vara såklart...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
I teknikens värld nr 19 2010 testas 523 mot några andra. Å där menar teknikens värld att milkostnaden beräknas till 49:63 baserat på tre års ägande och 6000 mil.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.