|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag håller med. Jag vill bra gärna se någon göra kalkylen, trådskaparen t.ex. :) Jag tror att med 120d är det viktigare att tajma försäljningen så att man säljer medan den har högt andrahandsvärde kvar, det kanske måste bli en lite mer planerad bilaffär där man i förväg vet när man ska sälja osv. Sen har givetvis 120d från 2008 ett antal brister också, det är bara att vi inte hittat alla än. :) Det är också lite äppel och päronkalkyl, e39 vs 1-serien. Mer relevant med E46 eller kanske tom E36 compact (där kan vi åka billigt!). E46 verkar ha mycket bättre andrahandsvärde när de är gamla än E39or. |
|
|
jag har ju räknat lite på andra scenarior för egen del och kan konstatera att milkostnaden är inte linjär mot vad man får! Ex: Billig skitbil för 10000kr: Milkostnad 23kr/mil Ny skitbil (liten småbil): 35kr/mil Beg bra bil (E39): 30-45kr/mil beroende på ålder/skick och "ambition" 120d: säkert nåt liknande, 40-45kr/mil? Man kan komma farligt nära kostnaden för att köpa en ny bil med lån, personalbil etc. Därför har jag ingen som helst förståelse varför man t.ex. köper en Golf när man kan åka E39, A6 etc :) Jo, Golfen har högst andrahandsvärde i %... Vi kör bara 1000mil/år så värdetappet är en tung post, blir mycket bättre med 3000mil/år. |
|
|
Skulle tro att värdeminskningen på 1-serien tyvärr kommer att dra iväg en hel del mot vad den gjort hittills, det presenteras ju en ny 1:a snart... Jag hävdar fortfarande att den största kostnaden för något sånär nya bilar är värdeminskningen. Som flera redan påtalat måste man göra en noggrann kalkyl för att få svar på frågan. Personligen skulle jag tro att det skall till ganska många mils körning innan den nyare bilens lägre förbrukning och ev. mindre service/reparationsbehov gör att man hanmar på "break even". Men sedan är det ju frågan om hur mycket man vill värdera glädjen av att köra en nyare och modernare bil! Svårt att sätta ett ekonomiskt värde på alla parametrar och även de som skulle gå att mäta är svåra att förutsäga på just de exemplar som det handlar om. Min E46:a har t ex gått nästan 32000 mil och inte behövt några större reparationer utöver rena slitagedelar som byte av bromsskivor/belägg, ett byte av fjädrar/dämpare och lite småsaker....det som tyvärr kommer att bli den bilens baneman är nog rosten som börjar komma krypande på en del ställen i plåten (bärande delar verkar vara förskonade). Jag har iofs varit ganska noga med servicen och alltid gjort ett extra oljebyte (inkl.filter) med bra syntetolja mellan ordinarie servicetillfällen och det märks, då motorn går hur mjukt och fint som helst trots milen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Skulle tro att värdeminskningen på 1-serien tyvärr kommer att dra iväg en hel del mot vad den gjort hittills, det presenteras ju en ny 1:a snart..." Säkert påverkar det de senaste årsmodellerna en del och de tidigare lite mindre. Kompisen köpte den precis den sista 130i som kommer till Sverige med bra rabatter. Roade mig med att kollade hur de äldsta 116i stått sig i pris. En ny 116i kostade ny runt 200' när den kom -04. Nu annonseras de billigaste på blocket för runt 95'. Marginellt lägre annonspriser än för 2-3år sedan då frugan var spekulant på en. De första är snart 8år gamla. Farsans Kia Ceed diesel kostade ny 139' för snart tre år sedan. Den billigaste -09:an på blocket kostar 123'. Så tumregeln att alla (nya) bilar halverar sig värde på tre år stämer inte riktigt. Grundutrustade bilar som visat sig lyckade och som är billiga i drift står sig mycket bra. |
|
| Värdeminskningen går fortare ju högre siffra en BMW har i modellbeteckningen, så har det alltid varit. | |
|
Det är iofs stor skillnad på begärt pris på blocket och vad bilarna verkligen säljs för... Historiskt har det alltid varit så att när en ny generation av en bil presenteras, rasar priserna på den äldre generationen väldigt snabbt. Men samtidigt finns det ofta kvar många säljesannonser där säljarna ligger kvar på rena drömpriser - nästan alltid får de krypa ner ordentligt i pris, annars blir bilarna osålda! Ganska naturligt eftersom de som ändå har råd att köpa en "nästan ny bil", köper en helt ny sådan om prisskillnaden inte är ganska stor. Men som sagt: Gör en ordentlig kalkyl! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Andreas Löfgren; helt rätt, det var E34 jag tänkte på. Dessutom har det nog inte tillverkats så många E39 540 heller för den delen, :) Alexander |
|
|
Jag vet inget exakt antal men ett antal tusen E39 540 handlar det nog om. De manuella är däremot avsevärt färre, är det dem du tänker på? __________ Mvh Grelle |
|
|
Johan B, "Det är iofs stor skillnad på begärt pris på blocket och vad bilarna verkligen säljs för..." Visst är det så. Var därför jag använde mig av de billigaste beg. objekten som referens och inte medel eller median pris. |
|
|
Allt är ju ganska relativt, vi köpte vår e39 touring för ca 6 år sedan för 145 k. De reparationer vi har lagt ner understiger 10 000 kr. Det som har gått är kamaxelgivare, nya skivor och belägg, bränslepump, en länkarm och ett länkarmsstag... Räknar med att bilen är värd cirkus 40-50 k i dagens läge, en ganska okej kostnad för att äga bil...räknar man värdeminskningen och reparationerna hamnar vi på 17500 / år... Frågan är dock när det är dags att kasta in pinnen och byta, eller om man bara ska fortsätta åka nu när allt är betalt. |
|
Verdi |
"Att lägga 100000 mer (som försvinner automatiskt) på inköpet för att ev spara 15000 i repkostnader går inte att räkna hem." Jo, det är rätt lätt. Säg att båda bilarna halverar sitt värde på 3 år. Det är ett rimligt antagande. Då är den ökade kostnaden 50'. Lägg till räntekostnaden så hamnar vi kring 60'. Det blir 20 tusen per år, eller hur? Skillnaden i bränslekostnad är minst 5:-/milen. Kör du 3000 mil så är bara det 15000:- per år. Redan här är vi alltså nästan hemma. Lägg till ökade reparationskostnader och "strulfaktorn" på bilen som gått 20000+ mil mot den som gått ~5000 mil så tar man nog de där sista 5000:- per år ganska lätt. Kör man mycket så kan man kompensera för värdeminskningen på en nyare bil med driftsäkerhet och låg förbrukning. Kör man nästan ingenting så är den äldre bilen att föredra ur en ekonomisk synvinkel. |
|
Jag håller med Verdi! Om man inte är beroende av sin bil dagligen, dvs pendlar eller kör i tjänsten, och dessutom har en buffert så att det inte är ett problem att hosta upp 50' vid ett haveri så är den äldre bilen billigare. Argumentet för en nyare bil är det omvända, driftsäkerhet och förutsägbara utgifter! |
|
|
Vad är det för 5000kr/år reparationer på den äldre bilen ni räknar med? Jag har aldrig haft en ny bil men ändå har jag inte under något år råkat ut för reparationer om 15000kr på en treårsperiod. Och en begagnad 120d är långt ifrån problemfri heller bara för att den är några år nyare. ------- //Lövet |
|
Verdi |
5000:- är ju nästan ingenting i sammanhanget. Räcker med en skitsak så går det på ett par tusen. Sen kanske man måste ta en hyrbil osv också när bilen står... En 120d/320d som gått 5000 mil är nog betydligt mer driftsäker. Själv har jag bara bytt en lampa på min under de snart 7000 mil jag kört med den. Min förra A4a var det en massa fel på och då var den bara 5 år gammal och hade gått 13000 mil. Först kärvade vindrutetorkarmotorn, sen var det nåt skumt motorstyrningsfel som gjorde att bilen inte gick att starta när den var varm, sen var det en tändspole som gick, bromsarna behövde bytas rätt snart och på verkstaden flaggade de för att länkarmarna behövde bytas vid nästa service... Och sen kamremsbytet också förstås men det slipper man ju på BMW. Så nej, man gör sig själv en björntjänst om man tror att en "gammelbil" ska vara lika felfri som en betydligt nyare. |
|
Det är ju skillnad mellan gamla bilar och gamla bilar. Jag har också bra erfarenheter av gamla bilar - och dåliga. Men de sämre bilarna man köper upptäcker man skicket på ganska snart och kan relativt snabbt byta till en bättre innan man lägger ut för mycket på den. Så jag håller nog mer på Lövets linje om att äldre är billigare - förutsatt att man inte kör obscena sträckor varje år utan snarare upp till 1500 mil som de flesta gör. Jag vet att jag inte alls skulle ha råd att ha en hyfsat ny bil men har råd med en E39... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag köper inte alls att en 3 år gammal 120d automatisk har lägre reparationskostnader än en exempelvis 6 år gammal bil under 3 års ägande. Inte ett dugg faktiskt. Ska man kalkylera driftskostnader mellan 120d och E39 då är det den lägre drivmedelskostnaden man ska ta med. Inte automatiskt förmodat lägre reparationskostnader. Jag baserar min uppfattning på mina och andras bilar i omgivningen där det är exceptionellt dålig korrelation mellan ålder och reparationskostnader. Faktum är att de bilar som haft högst reparationskostnader har köpts som helt nya. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Vi kan diskutera i all evighet. Min erfarenhet är att bilar börjar falla ihop efter 5-6 år och 10 tusen mil. Har aldrig haft några som helst problem med mina bilar före 10 tusen men efter har det börjat knorra. AC:n börjar strula, bromsar ska bytas osv osv. Låter ju jäkligt märkligt att bilar som är 10 år och gått 20 tusen mil helt plötsligt går sönder mindre än 3 år gamla som gått 5000 mil. |
| Jag tror inte att jag har betalat så mycket som 5000 kr/år i reparationer ett enda år under alla dom år som jag har haft gamla BMW som bruksbilar. Det är i princip bara service och slitdelar som har kostat. Det handlar då om bilar med 15-20k mil på mätaren. | |
|
Det handlar om när man köper dem. Att köpa en bil som gått 12000 mil är exempelvis vanligen mer ekonomiskt och problemfritt än en som gått 8000 mil eftersom det ofta kommer dyra servicar vid 10000 mil. Det gäller att tänka i vilket skede en bil befinner sig. Min erfarenhet är motsatt din nämligen att saker som går sönder gå en bil är ofta ett konstruktionsfel och dessa visar sig på ganska nya bilar. Köper man en lite äldre har första ägaren fått ta smällen. Förhoppningsvis på garanti men det är långt ifrån säkert. Jag har under 8 års bilägande aldrig ägt en ny bil men trots det inte haft högre reparationskostnader under än 3500kr på samma bil. Mina tjänstebilsåkande bekanta radar upp sköna saker som växellådsras, spridarfel, elektronikfel etc som när det händer år 3 belastar deras egen kalkyl avsevärt. Visst, jag åker inte 3000 mil om året men runt 1500 blir det i alla fall. Har inte tänkt att hävda att det alltid är bättre att köpa en äldre bil, jag vill bara utmana att det skulle vara självklart att en nyare bil har lägre reparationskostnader eftersom mina erfarenheter inte stödjer det. ------- //Lövet |
|
|
Det där med äldre underhållsfria bilar är en myt som odlas av innehavarna. Sedan finns det alltid undantag. Ta t.ex. kylaren på E39 där övre slangfästet blir sprött och går av och i bästa fall inte ger upphov till några överhettningsskador. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.