|
|
|
|---|---|
|
har bes flera gånger hc halt det lägsta med e85 200chc halt ny kat sitter på men 1100 hc går ojämt o luktar soppa som fan? vad kan det bero på?motorn kass eller drar ej olja | |
| Antar att du gjort en service på den, dvs ny olja + filter, luftfilter och tändstift? | |
|
Vad är det för bil och hur långt har den gått? Har du trimmat den med t ex sportluftfilter? Övrigt skick? Kom problemen plötsligt? Gjordes något speciellt innan du fick problem? (t ex Motortvätt) Kan vara många orsaker: 1. Luftläckage på insugssidan efter LMM. 2. Trasig LMM. 3. Luftläckage i avgassystemet före Lambdasonderna. 4. Trasiga Lambdasonder. 5. Trasiga givare för vev- och kamaxlar. 6. Trasig motorstyrningsdator (inte så ofta de går sönder iofs). 7. En eller flera dåliga tänspolar. 8. Dåliga tändstift. etc. etc. Personligen skulle jag kolla luftläckagen först och sedan byta stift och olja (inkl. filter) om inte detta är gjort nyligen. Därefter kan man kolla LMM genom att dra ur kontakten till denna under tomgång, om motorn går bättre när den är bortkopplad är det troligen där problemet är. Fungerar inte detta skulle jag göra en feldiagnos via en datoruppkoppling. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 325 år 92 vanos.har bytt olja,filter,lambda,katalysator,stift,kollat tändspolar,haft uppkopplad på bmw verkstad,går lite bättre utan lmmätare men luktar soppa som fan dricker mycket o går lite oroligt.spridare e bytta o kollade.känns hopplöst.en bmw verkstad sa det e motorn som e kass men tycker det låter konstigt,drar ingen olja eller vatten | |
| utan vanos | |
|
Rent spontant låter det som om du har problem med LMM, eftersom den går lite bättre i nödprogrammet (när du kopplar ur den). Vilken typ av luftfilter har du? Är bilen chip-trimmad? Kom problemen plötsligt, eller smygande? Mvh Johan B |
|
| Ser stiften likadana ut på alla cyl? Kompprov (läckande ventiler)? Den drar ingen olja säger du, annars kan ju ventiltätningarna läcka olja. Spridarna är kollade skrev du också, hade alla identisk spridarbild och samma flöde? | |
|
där sitter orginalluftfilter.har kollat lite runt om lmm mätaren och det verkar vara tätt,vet ej om den är chippad men tror inte det för bra går den inte, bilen har stått still i 1,5år pga trasig startmotor.endast är ett hemmasnickrat sportavgas dämpare bak som låter hemskt men den är tätt hela vägen, bytade tändstift o dom så ut som nya och monterade nya på den. bytade hela spridar bryggan från en felfri bil.inget har gett skillnad, kört bilen utan lmm inkopplad den går så där, kollar vevhus ventilationen o den e okej,har kollat spjällhuset och ok, inget överslag i tändkasseten, har ej komptryckt den börjar snart ge upp köpt nya kattar o stift filter olja spridare mm mm,har lite svårt o tro ventilerna är kassa då borde det låta o dra olja,kvittar hur hårt du pressar den så drar den ingen olja, funderar på býta lm mätaren o plocka av insuget o kolla runt om. sen ger jag upp o skrotar den i delar.synd som fan för den e i mkt fintskick in o utvändet.riktigt fin bil. |
|
|
Ny kat? men från vilken tillverkare är den stora frågan.. jag hade en lång tråd gällande min 523:a -98 som hade HC problem trots ny kat. Sök på "hög HC trots ny kat" i 5-seriens forum. Hoppas du inte gjort samma misstag som jag, och köpte billigt system av Däck online. Jag har hållit på som en tokig, det kan du läsa i tråden. Bytte till slut till en kat från Biltema för 699.- och vips så var problemet löst. /Johan |
|
|
vad är det orenade HC-värdet på en frisk och perfekt fungerande motor? dvs om man tar bort katten helt. Tror det ska vara bra mycket lägre än 1100 ändå? Motortempgivare? Måste vara nåt grundläggande elfel om du har bytt så mycket och det inte hjälper. |
|
|
ja det blev värre med ny kat.gamla ketten 800 och 600 och 80%e85 200hc så katten e det inte oavsett ny eller gammal.luktar mycket soppa o går oroligt.har inte kollat motortempgivaren vet någon var den sitter? tackar för alla tips o råd vill verkligen ha igång den o njuta av sommaren i bmw. |
|
|
Hm, enligt lite googlingar med tveksamma källor så ska en frisk motor ligga långt under 1100 även utan katalysator (typ <250). 1992, den har väl diagnosuttag i motorrummet? Vad sa dom på BMW? Nånting måste de ha kunnat få ut av det hela? |
|
| Hur ser de övriga värdena ut? | |
| lambda var okej och co halt.den visar inga fel på uppkopplingen.han sa att det kunde vara en ventil i motorn som e kass men de tror jag inte den låter fint i motorn.drar ej olja men bilen får för mycket soppa | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.