AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.228

Hjälp knackande ljud M3 e36 -93

Ja
4
Jannexx
530D Touring -03
M3 E36 -93
Som rubriken lyder så har jag fått ett knackande ljud i M3 an=(..
Ljudet tycker jag kommer från framsidan av motor och hörs bäst när han står på tomgång. Tycker inte ljudet ökar i tackt med motorvarvet. (svårt att höra?). knack......knack.....knack. Inget vanligt vanos rassel då det hela tiden har funnits när jag ägt bilen... Har haft den sedan okt förra året och varit väldigt noga med olje byten.
Det som hänt med bilen i min ägo sedan förut är att locket till magnet ventilerna (vanos) lossa av nån anledning och tömde bilen på 4 L Olja. Så bytte ut alla o-ringar ny packning och skruvar. bytte olja och bilen gick fint igen. Om det har någon relation med problemet nu vet jag ej?.
Bilen har även känts lite slöare på sista tiden inte väldigt mkt men lite.

Väldigt tacksam för tips. och ideer.!!

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag tror att ditt problem hör ihop med händelsen när du tömde motorn på 4 liter olja.
Lager?

Ny olja dövar missljud.

///

Ja
4
Jannexx
530D Touring -03
M3 E36 -93
Visst kan det vara så!.
Men känns konstigt då Jag körde max 200-300 meter innan jag såg oljan då det mer el mindre spruta ut.+ borde inte knack ljudet öka i tackt med varvet på motorn om det vore lager?.

///Janne

ed
776
edge
520dT M -15
Länk

Låter den som bilen i klippet gör i början så kan det vara ditt dubbelmasse svänghjul. Inget att oroa sig över men det är jävligt irriterande.
Ja
4
Jannexx
530D Touring -03
M3 E36 -93
Låter ej som bilen i videon=(.
Var ute precis med kameran och filma. hörs lite dåligt då det blåser ute men man hör tydligt knackande.

Länk
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ingen aning vad det kan vara.
Men frisk låter den ju inte tyvärr

///
Gör så här.....

1: Stå på ETT ben
2: Demontera samtliga remmar i motorns framkant (dvs generatorrem, AC-rem, servo-rem)
3: Starta bilen igen. Är ljudet kvar så går du till punkt 4. OBS, låt bilen inte gå mer än max 30 sek så här....
4: Kontrollera kamkedjesträckaren, är den det minsta suspekt så BYT.
5: Nu kan du sluta stå på ett ben:)

Jag tycker det låter som om det är något som "slår emot" något, tex kamkedjan, eller kanske oljepumpskedjan? Jag tror inte det är något lager eller liknande, ljudet är ju rätt intermittent o något oregelbundet???
Ja
4
Jannexx
530D Touring -03
M3 E36 -93
Tack Dawwe för tipsen!!.
Ska börja prova så fort jag får lite tid över..
Men kanske behåller bägge bena på jorden för säkerhets skull=).
Men det stämmer som du säger att det är intermittent och oregelbundet ibland mer och ibland mindre ..

///Janne
Just det...Knappast troligt att det är "felet" i ditt fall men kontrollera att samtliga tändstift är dragna "lagom" hårt. Ett för löst stift kan ge oljud, o det kan sluta med att stiftet trycks ut tillsammans med gängorna, ingen höjdare...
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Om gör nått så enkelt som att sätta handen på motorn, känner du slagen då?
Alltså det lät ju verkligen inte ändå från motorn då slagljuden var ju som sagt av en slumpartad frekvens.

Men visst om kamkjedjespännaren är dålig kanske nått sådant kommer fram.

/P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.