AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.474

Komplettera med farthållare på E61 520d -08

mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Hej

Har en 520d -08 (E61), tyvärr har denna bilen ingen farthållare. Är det någon som har koll på vad man skulle behöva komplettera bilen för att få farthållare?

Misstänker att det inte är så enkelt som att endast köpa "spaken" som man kontrollerar farthållaren med.

Tacksam för svar..

/Martin
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
lyfter denna tråd igen.
Misstänker att det finns någon där ute som har koll.

Det jag vill göra är att eftermontera en farthållare på en BMW E61 -08. Har pratat med BMW malmö, kristianstad som i sin tur har kontaktat bakre support i ärendet. Enligt dom skall det inte vara möjligt utan större insatser som kabeldragning m.m. som kommer att göra kostnaderna kommer att skena i väg.

Är det någon som har koll hur det verkligen ligger till ? Har läst på diverse forum i ärendet och det finns inget tydligt svar vad jag kan se.

Är det verkligen som så att varje BMW bil är unik vad avser kabeldragning? tycker det verkar helt knasigt.

Mvh
Martin
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Hej!
Jag har låtit eftermontera orginal farthållare på min dåvarande 320Dat -08. Kostnad ca:6000:- på Lindholms bil i Umeå. Detta pris från 2008. Vill minnas att man bytte hela "spakstället" bakom ratten (dvs även spaken till blinkers & vindrutetorkare) Ingen kabeldragning, däremot krävdes inkodning.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kolla in Jannes bilblogg, han gjorde det på sin e91, borde vara nåt liknande på e61 Länk

Lycka till!

// Erik
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
På tidigare modeller med diesel behövdes bara spaken monteras in men på bensinarna var det mer jobb..
Kanske kan passa? (Om det nu är rätt artikelnr) Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Murpz: Tror att det där är rätt väg att gå, dock så verkar den spakcentralen du länkar till var till en bil med el-ratt.

Jag köpte en spakcentral till min förra Porsche via Bildelsbasen - och skulle sedan låta Porsche installera den, det skulle jag spara ca 3000kr på.
Nu sålde jag bilen innan, men sålde även spakcentralen till en annan Porscheägare.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Känns som vi har samma id'er i ärendet dvs köpa en beg spak och nyplast kåpa.
BMW säger att kabelstammen inte är förbredd, men för att få ett korrekt svar får jag nog plocka av ratten och se fall det är möjligt att montera spaken på befintlig kabelstam.

Tror inte spaken som murpz länkar till passar. Men det finns ett gäng andra om jag söker på mitt regnummer som kan passa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.