AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Läckande servopump

sweddan
Suck....blir så less. Börjar med att styrväxeln läcker olja och nu verkar det som om även pumpen gör det....Vad bör jag göra??

Styrväxeln läcker rätt lite, och även pumpen. Törs man köra med bilen? Vad händer om det börjar spruta olja? Kan man dra åt, täta pumpen på nåt sätt.

Alternativt koppla bort servon tills man har tid att fixa allt???

sweddan
Det finns ingen "tjockare" servoolja? Tänkte om man kunde testa det....
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Bara å byta pumpen innan det blir värre. Har råkat ut för samma sak. Du törs köra med bilen, men läckaget kommer att bli värre med tiden. Styrväxeln skulle jag avvakta med och hålla ett öga på. både krångligt och dyrt att byta den.

Mvh Henrik
sweddan
Jaha....aj då. Drygt. Jag var ute och körde lite med bilen idag och då lät servon mer än vanligt. Prövade lufta, men det blev ingen skillnad. Däremot så verkade inte pumpen läcka något idag.

Törs man köpa en beg pump från skroten, eller är det en ny som gäller?
Styrväxeln läcker inga mängder utan bara lite så den får man avvakta med då.

Vad händer om nu pumpen skulle haverera totalt? Kan den låsa sig då så att remmen kan gå av?

sweddan
Har kikat på bildelsbasen efter pump, men man får ju upp alla möjliga. Från 316 - 328 typ. Är det samma till dem flesta E36:or?
sweddan
Beställde en begagnad pump. Hade gått ca 13000mil. Kollade numret som fanns på servopumpen och fick en del träffar.

Är det svårt att byta pumpen själv? Det finns ingen typ "guide" eller liknande?
Behöver man något speciellt?
sweddan
Verkar som om pumpen läcker bakom remskivan. Det bildas rätt mycket skum i behållaren också, men det kanske blir så om inte pumpen är tät?

När jag har hållt på lufta systemet ett tag så upphör oljudet från pumpen och skummet försvinner, men efter ca 5 sek börjar det skumma igen och pumpen låter......
Ang styrväxeln är det samma rätt över på 320, 323, 325 och 328 vet jag alla fall. Kan inte svara dig 100% på 316 och 318, men tycker det bör vara samma även där.

Jag tyckter inte det var några större problem att byta den.

In och gjorde hjul inställning efteråt och det blev kanon.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
sweddan
Ok. Tack. Verkar som om det bara är pumpen som är felet. Ska ju ha bilen och pendla med resten av veckan så jag hoppas det håller :S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.