|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gokväll Autopowers! Jag börjar nästan bli paranoid. Har nyss köpt mig nya fälgar till min 525 och har oroat mig sönder och samman varje natt den står på parkeringen. Nyss när jag gick ut och skulle köra en sväng så stod det två killar och glodde på bilen och när de såg att jag kom så började dom sakta gå mot en tredje kille som satt i en bil som gick på tomgång. De började direkt snacka och såg ut att spela "relaxed", jag förstod inte vad dom sa tyvärr då dom inte talade svenska (och innan folk börjar kalla mig för rasist så vill jag bara säga att deras ursprung inte har något med saken att göra). Det var som sagt väldigt suspekt beteende och jag såg hur dom snackade medan jag körde iväg samtidigt som dom slängde några oskyldiga blickar på bilen. Nu vill jag inte anklaga folk hur som helst, det kan hända att de bara beundrade bilen och snackade om framtid och familj men hela scenen såg väldigt suspekt ut. Hur det än är så har jag nu lånat ett garage av en vän som bor ett par km bort men det är bara för några dagar. Jag står i kö för eget garage men det kan ju ta flera år. Som sagt, jag är rädd att dom ska bli bestulna, dom är de enda fina fälgar jag nånsin haft. Samtidigt finns det ju flera andra här på parkeringen som har snygga och mycket dyrare fälgar än jag har och dom verkar ju kunna ha sina kvar. Vad ska jag göra? Avmontera fälgarna och slänga på de äckligt fula fälgarna med åretrunt-däck på? Låta den stå som vanligt och inte oroa mig? | |
| Låsbultar? Larm? Bra försäkring? Sobril? ;-) | |
|
På med 2-3st fälgbultslås så orkar dem nog inte ens försöka (Rätt så billigt). Har du ekonomin så ett Carguard T70C med nivåsensor alarm (dyrt). Extra utrusta med GMS funktion så du får SMS till telefonen om larmet går (ännu dyrare). Parkera nära trotarkant eller vägg om du kan så det är svårt att få in en domkraft. Prata med din hyresvärd om framflyttning i kön pga stöldbegärliga saker på bilen. Har du tur så kanske dem är snälla och tar hänsyn till det vs gamla pensionärer med sina ruttna gamla 240:is som måste stå i garage.. |
|
|
Som andra redan nämnt. Bra låsbultar och försäkring är det viktigaste. Garage är ett bra botemedel för att sova tryggt, skydda bilen mot väderelementen, klåfingriga personer och nyfickna blickar. Sedan är det inte säkert att snubbarna ville sno dina fälgar även om det såg ut så. Visa står omotiverat länge på tomgång om det ska köra "snart". Som entusiast brukar jag själv ibland stanna till och kolla om jag ser någon grym/dyr/ovanlig eller gammal välvårdad BMW eller annan häftig bil på parkeringen när jag passerar så det behöver inte automatiskt betyda att jag vill sno den eller repa den med en nyckel för det. Snarare "respekt" och entusiasm :-) När jag var yngre var jag också extremt orolig för min BMW men med tiden vänjer man sig. Ta en öl och slappna av. Om tjuvarna verkligen vill ta dina grejer kan de alltid göra det när du minst annar det. För att gardera dig till 100% får du ha bilen inlåst på ett säkert ställe som ingen känner till och aldrig parkera utomhus ungefär som jag gör med min entusiastbil E38:an...men har du inga fler BMW eller andra bilar att använda kan det bli jobbigt och omständigt. BMW 4 Life |
|
|
Låsbultar har jag såklart men det kanske kan vara värt att skaffa flera, det är ju som sagt inte dyrt. Larm har jag haft i tankarna men det är ju dyrt om man vill ha ett vettigt och försäkring ska jag skaffa, ska höra med hemförsäkringen vad den täcker först. Banan85: Tror du att värden kan flytta fram mig i kön? Jag hade inte ens tänkt på att fråga men det vore ju värt ett försök om han förstår mig. CTech: Jo jag vet. Det brukar jag med göra om jag ser ett fint åk och jag förstår ju att man själv kanske ser misstänkt ut när man är lite för närgången. Det vore ju jättekul om dom bara beundrade mitt åk. Jag menar inte att dom ville sno något, men vi vet ju alla att det finns folk som gör tyvärr :( det är min enda kärra och jag har gått och blivit kär i den stora damen. Som sagt jag är paranoid och ångestladdad av mig så självklart sänker jag en del öl för att försöka slappna av :) Tack för svaren |
|
| Finns fälglås att köpa billigt på Ebay. Sådana där klassiska som amerikanska p-lisor sätter över hela fälgen. | |
Roffa1 |
Jag har skaffat mig en rörelsestyrd GSM mini-kamera som ringer upp min mobil när någon befinner sig mindre än en meter från bilen. Dessutom utrustad med avlyssning så man både kan höra och se vad som är på gång intill bilen. Finns även en talfunktion så man kan tala om för buset att de både är filmade samt fotade. |
| Roffa1: Intressant produkt kanske något för båten. Kan du länka? | |
| Mitt kära DealExtreme har en 3G-kamera. Vet inte om det är samma som Roffa köpt men Kolla in den i alla fall. Länk | |
Roffa1 |
DealXtreme har mycket bra prylar, men dessa i länken är nog ett strå vassare. Vill ej avslöja exakt vilken utr som sitter mont i min bil. Länk |
| Kanonlänk Roffa. Jag gillar såna där sidor. Fördelen med DX är ju att allt är fraktfritt, men det kanske inte kostar så mycket från chinavision heller? | |
| Tack för länkarna, det är ju snorbilligt när man tänker på vilka egenskaper dom har! Ska beställa en bra :D | |
| Har du bmw original låsbultar så har du all anledning till att vara orolig, de finns verkstadsskit med alla nycklar. | |
| Låsbultarna köpte jag på min lokala däckverkstad, det är inte bmw original. Tror jag ska köpa ett paket till med annat mönster för att må lite bättre. | |
Roffa1 |
Peter55: Fördelen med DX är väl att samtliga varor tulldeklareras som en gåva (GIFT) När man handlar hos Chinavansion så måste man först kontakta kundtjänst för att där gemensamt komma överens om tulldeklarerat varuvärde, den billigaste dealen var att skicka med China post då gick de med på att endast deklarera 1/4 del av värdet. Hade jag valt DHL som leverantör så är det 100% varuvärdet som deklareras. Vill minnas det kommer upp tre styck olika fraktalternativ vid köp. |
|
Tack för tipset Roffa. Ska nog kolla om jag hittar nåt kul och göra en provbeställning. Har precis beställt en inspektionskamera från DX och såg att chinavision tog ungefär halva priset på som det ser ut, samma kamera... |
|
| Snajdaren: sånna hjullås är väl inte så praktiskt kanske. Jobbigt att behöva sätta dit och ta bort 4st varje gång. | |
Roffa1 |
Dr.Pepper: Om du enbart skall skydda hjulen mot stöld så köper du en enkel "kvicksilverbrytare" som du sedan kopplar till ett löst signalhorn eller siren med ständig 12v via en gömd strömställare. Så fort någon hissar bilen så skapar kvicksilvret kontakt och larmet går. Max materialkostnad ca 150:- |
| Jobbigt när han parkerar i lutning bara :) | |
| När jag tänker efter så kanske tillochmed att sno hela bilen är lättare än att få av hjulen? Jag tror jag måste satsa på ett rejält larm, synd bara att plånboken inte är tjock. | |
|
Flerbilsgarage är ibland värre än att ha bilen på gatan. När jag kom ner till garaget stod min kära beamer på backen utan hjul för två år sedan. Snackade med försäkringsbolaget som hintade om att vaktbolagets personal kan ha tipsat tjuvarna som kunde jobba ostört hela natten. 5 bilar var drabbade. Näe, en bra försäkring samt hjulbultar som tjuvarna inte kan greppa på något sätt. De bultar jag hade på gick ju att fixa på några minuter med rätt verktyg, antingen genom att slå in ett verktyg i bulten eller greppa runtom bulten. Dessa är bra, går ej att greppa runtom eller slå in i bulten. Köpte dessa speciallås på Intera och har de nya fälgarna kvar, kostade typ 1000 pix |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.