AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
589

Trimmnings tips till en 735ia

Vad kan vara bra att fixa utan att för den skull bygga en racing maskin..Det är en glidare och skall så eventuellt möjligen stanna där.Men vill ha lite mera drag tex hur stor effekt har ett chip byte mm.

Det finns bilar och det finns BMW.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
det där är svårt att säga... 10% kanske ett chip gör, frågan är om det inte kanske är bättre att blueprinta motorn i sådana fall?
Det är så jävla mysigt att ha en bluprintad motor.
jag har en M***da 323 turbo som är bluprintad.
Jag kan ta en 5-krona och ställa på ventilkåpan vid tomgång,och den står kvar där.

Det är så jävla nice.
Ok jag är ny i detta game men vad är en bluprintad motor..

Mvh Björn
Nu vet jag

Mvh Björn
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jinxs// Tricket är väl att ställa kronan där redan innan man startar motorn...

/Kristian
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
för oss andra som också är nya, vad är bluprinta.. :)
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag ska renovera toppen på min motor, så jag har allvarliga funderingar på att sätta dit lite ordentliga grejer utan att det för den skull ska kosta skjortan.

I budgeten håller jag på att räkna in nytt avgassytem också, så om någon har några bättre ideer än att jag köper grejerna hos bildelsimporten så fram med dem nu ;)

Det jag är ute efter lite mera vrid och INTE något kulsprutesmatter ur avgasröret. Den sak helst vara lika tyst och jämn i gången som orginal.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Glömde tillägga, målet är inte att köra fortast utan att ha reserv och MINSKA bränslekontot ;)
PETER.O
Hej, blueprita motorn innebär att hela motorn tas isär
och all mått och vikter kollas upp och justeras till nominella värden
(de mått som står på ritningen till motorn),detta är mycket
kostsamt , om motorn inte är helt ny behövs det dessutom
bytas ut en del bitar som är lite slitna.

Mvh Peter
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ha ha ha ha, låter som ett jobb i de 20-40 tusen...
får se om jag har de pengarna att lägga på renoveringen... :) men det vore ju trevligt
Det ser ut som vi har samma ider bader .haha
BMW 7a'n skall inte fara runt som en m3 eller liknande det är en glidare ..den skall framföras med respekt.

Tyvärr så har jag bara en 6a men när jag byter bil om jag gör det så blir det en med en 8a och då finns risk för att det blir en del tunga fix.
Men som det ser ut nu så vill jag bara ha lite mera drag och mera ekonomi ..

Mvh Björn
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bader// Kolla med motornord och Nfs...

/Kristian
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
jag håller på att kollar på Bildelsimporten, de har varit väldigt tillmötesgående där.
Ska kolla lite med motornord.
NFS vet jag inte, har inte riktigt nått upp till mina förväntingar hittils.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En Dr Schrick kam kanske blir ett lyft åt en 735. Inte helt gratis med en sådan, men det är det kanske värt. Jag tror att Bildelsimporten eller Motor Nord säljer sådna kammar.

Förresten, är det någon som vet om man kan kolla upp vilken kam man har utan att ta isär hela motorn? Står det på kammen vilken typ det är? Jag misstänker starkt att jag har en sportkam i min 735, den känns riktigt vass, orolig tomgång, grymt vrid som bara kommer mer och mer samt ett ruskigt klipp på höga varv.

Jag har aldrig åkt en 735 som går så bra, och verkstaden där den har varit inlämnad var övertygande om att den bilen var trimmad. Hade varit skoj att veta hur det egentligen ligger till!
En blueprintad motor är en motor som inte har ngr vikt toleranser alls.Typ: alla kolvar väger lika mycket,vevstakar,kolvtappar.allt vägs separat och nollas (ingen vikt tolerans, alla saker ska väga lika mycket.)

kristian larsson->om man vill ha en motor som är stum monterad så går det säkert,men vem vill ha det..
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om du ska få fart på din 735i så kan du givetvis chippa den, men chip brukar inte göra så mycket. Jag tror däremot att den kommer att ta mindre bensin om du är snäll på gasen dvs. Räkna inte med att chip kommer att göra så stor skillnad. Min fars 735i är chippad. Chippet är köpt på Motor Nord. Den går kanonfint. Han har givetvis också K & N sportluftfilter. Sedan så har han planat toppen 1,2 mm och i kombination till chippet så går den som fasen. Sedan så kan man dra i en trimkamaxel som är ganska så vass, då med allt detta så tror jag att den kommer att gå väldigt bra.

//Schnitzer
Det Får man hoppas ...
Skall byta luft filter till kn-sport och chippa det ligger väl i sann budget just nu.För jag åker på att byta avgas rör under vintern (Hoppas att det håller till våren.

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Mitt avgasrör är också helruttet, så kan inte du säga till vilket system du sätter på och vilken effekt det har på din kärra.
Jag funderar på en Dr Shricks kam, är det något att ha eller är det bara skräp?
Klart att jag kommer att tala om hur det blev med avgasröret det blir nog tre tum med race cat .pris hu tot ca 10 000 :- Men så håller det nog ca 28000 mil till. Min har snart gått 29000 och den har orginal systemet kvar det kallar jag BRA GREJER!
Köp ett rör till Volvo och prova att hitta det efter 29 000 mil helt borta som trolleri hahah.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.